Milcobel

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Milcobel

Berichtdoor Hans van Bergen » za feb 25, 2017 13:06

Ik werd getipt dat er opt prikkebord een discussie was losgeslagen over melk leveren aan het Belgische Milcobel. Ze houden daar geen weideheffing in werd me duidelijk en ook staan ze met hun melkprijs nu 3 maanden bovenaan. Wat vinden we hiervan en met name wat vinden de Belgische vtf ers van hun grootste cooperatie :?: Luc zit er nu een aantal maanden bij vlgs mij. Hoe is dat?
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Re: Milcobel

Berichtdoor jvt » za feb 25, 2017 13:24

Door de jaren heen kwam ik voor mijn werk veel bij milcobel boeren, heb daar wanneer milcobel tersprake kwam enkel geklaag gehoord over de coop, welke ledenraadsleden er verkozen werden (vooral niet kritische boeren) etc etc. Er is laatste jaren wel e.e.a. veranderd, gereorganiseerd e.d., maar denk dat het nog te vroeg is om te juichen over de prestaties van milcobel. Maar... Hans, terzijde, ik was onlangs bij een nieuwe farmel leverancier niet te ver van jou af, en hij gaf aan dat hij gekort werd door farmel omdat hun geen weidemelk leverden. De prijs die hij mij liet zien op de afrekening was zeker niet slecht, maar ook niet bepaald een prijs die mij de ogen uitstak. Is het voor jou optie om weidegang gaan toepassen of nog niet?
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor G.U. » za feb 25, 2017 13:47

Farmall heeft ook jerseymelk in de supers liggen :yes: (y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hans van Bergen » za feb 25, 2017 14:15

Farmel heeft helemaal niks in de winkel liggen. Hooguit een klant van hun. Farmel stopt met hun contracten en ik hoor ook wel wat van de vrije prijs die ze nu uitbetalen. Farmel wordt overlopen door vluchtende doccers die alles kapot maken. Zolang de doc zo ongelofelijk slecht blijft uitbetalen zal dit zo blijven. Terecht merkte Joosten op dat dit aangepakt dient te worden. Immers A ware en Leerdammer betalen ook gwoon doc+1 cent. Dan heb je nog Noorderland en Campina die dumpt en zo is er een gigantische klats melk op de markt die veel goedkoper is dan de Garantieprijs. Dan is het lastig om te plussen. En inderdaad houdt Farmel 0.007 cent in om de weidetoeslag te kunnen betalen. Ja ik doe deelbeweiding en nee Farmel weigert daarvoor te betalen. Vandaar dat ik deze Milcobel discussie met meer dan gemiddelde belangstelling volg. Overigens betaald Nemelco wel deelweide toeslag betalenmaar die willen een volle vracht melk hebben cq zien Oeffelt niet meteen als hun gebied.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Sander » za feb 25, 2017 14:27

geen farmel4ever meer dus
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » za feb 25, 2017 14:32

Nee ik heb altijd gepropageerd dat je als melkleverancier altijd klaar moet staan om te vertrekken naar daar waar het beter is. En dat is nu niet anders. Doc had gewoon nooit met dmk moeten gaan dan was de situatie nu heel anders geweest. Dat zou zich nog ten goede kunnen keren maar voorals nog is daar geen aanwijzing voor.
Hans van Bergen

Berichtdoor W.A » za feb 25, 2017 15:26

Geloof dat de onvrede bij boeren, over DOC en DMK ongeveer op de zelfde lijn zit.. Erg veel weglopers bij DMK, door behoorlijke slechte melkprijs. Super fusie.. :?
Misschien dat ze toch in de loop van de tijd door reorganisaties de vruchten gaan plukken...?
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor jvt » za feb 25, 2017 17:03

DMK/DOC is het een van de weinige zaken waar ik me als Arla lid zorgen over maak. Peter Tuborgh heeft als motto, groot , groter, grootste, dus ik hoop dat hij het niet in zijn hoofd haalt om, zolang DMK de zaak nog niet op poten heeft, het zaakje over te nemen. Encebe/Dumeco heeft toendertijd een van de slechtste managementbeslissingen ooit genomen om Lunenburg voor dik geld over te nemen daags voor het failliet zou gaan, laat Arla nu niet hetzelfde doen met DMK.
Verder goed tevreden over Arla,zou ook liever de prijs van Cono hebben, maar dat is een illusie in dit gebied, net als Campina lid worden. Wat we wel verder zorgen maakt, is dat Pronsfeld steeds meer het centrum wordt van de weidemelkproduktie en GMO vrije produktie van Arla. Aangezien onze melk naar die vestiging gaat, reden tot zorg. Nu is het nog een premie als je GMO vrij levert, dadelijk is het een verplichting (n)
jvt

Berichtdoor jvt » za feb 25, 2017 17:03

nderdaad houdt Farmel 0.007 cent in om de weidetoeslag te kunnen betalen

Ik had begrepen 0,7 ct
jvt

Berichtdoor Hans van Bergen » za feb 25, 2017 17:33

Nee tis 0.7 cent. Dubbele van Campina dus. Had ik gehoord ja da Farmel bij je kompel komt zuigen :yes: Die zat voorheen bij Peters trading oid :?: Van Bakel cluppie :?:
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » za feb 25, 2017 17:35

Die gast levert toch miljoenen liters melk da gaat em dan toch voor ieder miljoen 7000 euri kosten
Hans van Bergen

Berichtdoor Jds » za feb 25, 2017 20:41

om ff op hans zijn vraag terug te komen, hier al jaar en dag milcobel leveraar, en niet altijd even tevreden over cooperatie. Milcobel heeft de laatste 4-5 jaar gigantisch geinvesteerd in verwerkingscapaciteit en modernisering, en der is ons altijd gezegd ( of wijsgemaakt) dat ze nu de investeringen gedaan zijn, ze terug meekunnen met de melkprijs. dat zullen we dus nog even moeten afwachten. Punt is wel dat er ondertussen bij enkele private melkerijen in Vlaanderen al een weide plicht is, dus niet weiden is andere melkerij zoeken, en laatste jaren al enkele keren voorgevallen dat private melkerijen leveraars bedanken voor bewezen diensten, en gewoon op straat zetten. Heb je bij de cooperatie geen last van.
Andere optie: LDA zoeken nog melk, maar ben zelf 31 en hoor zeggen dat je ledengeld bij LDA vaststaat tot je pensioen ofzo. en om nu je geld voor verplicht pakweg 35 jaar geld ergens te parkeren zie ik niet zitten. ARLA zou naart schijn momenteel een wachtlijst hebben en heb van horen zeggen dat de bedrijven toch minstens 750 000 tot 800 000 liter melk moeten hebben. Pin me daar niet op vast, is maar van horen zeggen. Weet niet hoe het in holland of bij andere melkerijen zit, maar milcobel werkt ook met plaspremie, dus als je nogal wat liters levert, kan dat nog wel wat verschil maken. Betalen ook een kwaliteitspremie uit op basis van kiemgetal en ook coligetal, dat laatste gebeurt niet bij alle melkerijen geloof ik.
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor Jds » za feb 25, 2017 20:44

oja, nog ff voor de campinaleveraars. De nieuwe poedertoren in Kallo verpoeiert nogal wat FC melk in loonwerk voor FC.
Jds

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za feb 25, 2017 20:55

Jds schreef:oja, nog ff voor de campinaleveraars. De nieuwe poedertoren in Kallo verpoeiert nogal wat FC melk in loonwerk voor FC.

Ja en?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Jds » za feb 25, 2017 21:27

Hookwood Holsteins schreef:
Jds schreef:oja, nog ff voor de campinaleveraars. De nieuwe poedertoren in Kallo verpoeiert nogal wat FC melk in loonwerk voor FC.

Ja en?

bedoel daar niets mee hoor, geef het gewoon mee.
Jds

Volgende

Keer terug naar Koe en economie