Kunnen we er zelf ook wat aan doen?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Kunnen we er zelf ook wat aan doen?

Berichtdoor Henk » di feb 28, 2017 15:02

Ik denk eigenlijk dat niet de consument het grootste probleem is maar de overheid :idea:

Waar is de tijd gebleven dat (Z)LTO ons opriep tot burgerlijke ongehoorzaamheid :| Toen we massaal de 'strontaanslag' niet betaalden aan LNV maar opstuurden naar (Z)LTO die op haar beurt een juridisch steekspel begon.

Kan me niet meer herinneren hoe het afliep trouwens, maar toen was er eensgezindheid onder boeren én behartiger (y)

Enkele maanden geleden overviel provincie Noord-Brabant de boeren door te eisen dat de stallen 8 jaar eerder dan afgesproken minder ammoniak mogen uitstoten.
Hans Huijbers was des duivels en riep dat we allemaal de trekker alvast klaar moesten zetten :twisted:

Inmiddels blijkt tevens het ammoniakbeleid gestoeld op foutieve cijfers. Maar wat roept Huijbers vandaag de dag :? Dat hij de cijfers van de provincie toch maar niet zomaar naast zich neer legt :roll:

Waar is zijn boosheid gebleven :?: Wat doen we met de klaar gezette trekker :?: Vanwaar die 180 graden omslag :?:

En da's het verschil met de belangenbehartiging van toen :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor macdonalds » di feb 28, 2017 18:55

misschien moeten we zelf eens kijken waarom we wat doen.
wat is onze eigen doel, zou ons doel, roeping als boer niet zijn om voor ons eigen (familie, gezin) te zorgen. waarom zouden wij ons in dienst stellen van een consument, zo veel mogelijk goedkoop eten te produceren, terwijl je zelf honger heb? dus iedereen eet de stak, melk en aardappels, maar zelf leef je op homebrand cornflakes met geimporteerde melk, en eet je geimporteerde rijst . dat is betaalbaar, dat is goedkoper :)
waarom steek je je in schulden, zodat je iets kan produceren waarvoor niet betaalt word?
en verder, wat is de consuments probleem? ons boeren die een zee van ruimte hebben, een oude monumentale boerderij, een vracht grond dat miljoenen waard is. is het jalousy?
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor stroomdal » di feb 28, 2017 21:28

http://bottejellema.nl/2017/02/de-pyrru ... /#comments

Ik weet niet of deze link zo werk. Maar zo ja, lees het eens. Deze man is werkzaam bij radio 1 en mss kunnen we er wat mee?
stroomdal

Berichtdoor Talis » wo maart 01, 2017 11:38

Hij werkt wel. Weet niet of radio 1 de juiste luisteraar heeft. Mooier is hoezeer ik daar zelf een hekel aan heb, om een bekende vlogger te benaderen om de veehouderij eens wat vaker in een beter daglicht te plaatsen.
Talis

Berichtdoor Rob MB » do maart 02, 2017 16:41

Ziet er wel uit als iemand die weet waar hij het over heeft en misschien weet hoe je het juiste verhaal de nodige aandacht kunt geven. Daarnaast is PR op radio 1 altijd nog beter dan in de boerderij of veeteelt want dat komt toch wel bij het bekende publiek terecht. je moet je op de gemiddelde consument richten.

De boer weet hoe het zit en de PvdD hippie leeft toch in zijn/haar eigen wereld.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Henk » do maart 02, 2017 17:57

Rob MB schreef:
De boer weet hoe het zit en de PvdD hippie leeft toch in zijn/haar eigen wereld.

:yes: en ik heb het idee dat de grote hoop het allemaal wel prima vindt (y) dus mss beter onze pijlen op de overheid richten :idea:

Henk

Berichtdoor Rob MB » vr maart 17, 2017 08:54

Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor ramos fan » vr maart 17, 2017 09:52

Ik denk dat RFC dat de komende 10 jaar voor de boeren gaat doen die bij RFC zitten.
Weidegang verplicht.
Kalver sterfte onder de 10%
DDD onder de 1.5
Kalf bij de koe
Zijn voorbeelden die ik denk dat RFC gaat eisen percentages kunnen anders zijn maar in die gooi.
Persoonlijk zou ik het niet verkeerd vinden.
Alleen vind ik niet dat het een verplichting mag worden maar een vrije keus van de boer met een plus op de melkprijs als je aan iets voldoet zoals nu weidegang.
We zullen het over 5 jaar zien
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor bertus » vr maart 17, 2017 10:39

ramos fan schreef:

Ik denk dat RFC dat de komende 10 jaar voor de boeren gaat doen die bij RFC zitten.
Weidegang verplicht.
Kalver sterfte onder de 10%
DDD onder de 1.5
Kalf bij de koe
Zijn voorbeelden die ik denk dat RFC gaat eisen percentages kunnen anders zijn maar in die gooi.
Persoonlijk zou ik het niet verkeerd vinden.
Alleen vind ik niet dat het een verplichting mag worden maar een vrije keus van de boer met een plus op de melkprijs als je aan iets voldoet zoals nu weidegang.
We zullen het over 5 jaar zien

RFC heeft zich volgens mij al veel te veel met regels bemoeid(daar zijn andere organisaties voor die helaas verzaakt hebben) maar het is toch triest dat zelfs de boeren zelf om meer eisen gaan vragen. ik ben blij dat ik geen melkveehouder meer ben want al de regelzucht komt mij onderhand de neus uit.
vake bin ie te bange.
bertus

Beroep: veehouder

Berichtdoor Sander » vr maart 17, 2017 11:27

ramosfan vind milieudefensie ook wel een lief clubje dus dat ie nu nog weer meer regels wil verbaasd me niks. ik wil juist graag minder regels :yes:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Marcel V » vr maart 17, 2017 11:32

idd Bertus, ik heb steeds meer het idee dat zelfs boeren in Nederland geïndoctrineerd zijn en niet meer zelfstandig denken :no: Omdat een kleine groep mensen vaak hetzelfde roept wil nog niet zeggen dat dit waar is :!: :!:
Als je als boer het een goed idee vind dat je afnemer meer eisen gaat stellen waarvan je al weet dat hier geen beloning tegenover staat moet je toch eens wat beter nadenken :? :yes:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Wim R » vr maart 17, 2017 11:49

Marcel V schreef:idd Bertus, ik heb steeds meer het idee dat zelfs boeren in Nederland geïndoctrineerd zijn en niet meer zelfstandig denken :no: Omdat een kleine groep mensen vaak hetzelfde roept wil nog niet zeggen dat dit waar is :!: :!:
Als je als boer het een goed idee vind dat je afnemer meer eisen gaat stellen waarvan je al weet dat hier geen beloning tegenover staat moet je toch eens wat beter nadenken :? :yes:

Is al een tijdje zo. Bij invoering van een wet/eis komt er wel eens een kritische boer die wat commentaar durft te geven. Op bv ledenvergaderingen wordt die door de meeste maar een zeurpiet genoemd en verder gewoon netjes doen wat ons opgedragen wordt want het zal zo wel moeten. Weidegang, P soap, duurzaamheid waanzin en noem maar op wordt als zoete koek geslikt omdat een stel stropdassen onder het genot van een veel te duur hapje en drankje beslist is met afnemers dat dit makkelijk opgedrongen kan worden aan de leden van de coöperaties. Net als bij Bertus nog geen spijt van de beslissing om te gaan stoppen. Vooral de bemoeizucht van onze eigen coöperaties komt mij al enkele jaren mijn neus uit.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor ramos fan » vr maart 17, 2017 17:59

Sander schreef:ramosfan vind milieudefensie ook wel een lief clubje dus dat ie nu nog weer meer regels wil verbaasd me niks. ik wil juist graag minder regels :yes:

Sander je bent echt een Malle :D
Ik wil ook minder regels zijn we het nog ergens mee eens zal niet vaak gebeuren.
Alleen als de geleerden van RFC denken dat ze die extra eisen uit de markt terug kunnen halen financieel ben ik voor.
Alleen moet het geen verplichting worden maar iets waar je aan mee kan doen, net als weidegang.
En als blijkt dat het niet uit de markt komt gauw kappen.
ramos fan

Berichtdoor Henk » vr maart 17, 2017 18:21

ramos fan schreef:Ik wil ook minder regels zijn we het nog ergens mee eens zal niet vaak gebeuren.
Alleen als de geleerden van RFC denken dat ze die extra eisen uit de markt terug kunnen halen financieel ben ik voor.
Alleen moet het geen verplichting worden maar iets waar je aan mee kan doen, net als weidegang.

Dan kappen met weidegang want dat wordt collectief betaald door de melkveehouders :idea:
Tendens zal worden meer eisen voor hetzelfde melkgeld :idea:

Henk

Berichtdoor ramos fan » vr maart 17, 2017 18:52

Henk schreef:
ramos fan schreef:Ik wil ook minder regels zijn we het nog ergens mee eens zal niet vaak gebeuren.

Dan kappen met weidegang want dat wordt collectief betaald door de melkveehouders :idea:
Tendens zal worden meer eisen voor hetzelfde melkgeld :idea:

komt de 1.5 cent niet uit de markt vind ik ook niet dat we hem moeten krijgen.
ramos fan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie