Productie van Gen-tech vrije melk: hoever staan we ?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Productie van Gen-tech vrije melk: hoever staan we ?

Berichtdoor teun » za dec 09, 2017 23:06

Henk schreef:Ik kan je er een heel eind in volgen Hans.
Probleem is dat het rationele er steeds minder toe doet. Steeds vaker wordt er emotioneel beslist.
Over 5 jaar is Roundup hier verboden. Roundup heeft er volgens mij voor gezorgd dat een heel scala aan sterker vervuilende middelen overbodig werden (y)
Maar dat was nog in de rationele periode :idea:
Ik ben het er wel mee eens dat Roundup veel te makkelijk werd ingezet. Graan doodspuiten met Roundup of een groenbemester kapot spuiten kan niet meer :no: en dat kan dus idd over een aantal jaren niet meer...

Vraag kun je je ook bij biologisch stellen. Er wordt steeds nadrukkelijker gepushed die richting in.
Is biologisch rationeel gezien beter :?: Of is het vooral een emotionele keuze :?:

En dat is het probleem van de 21e eeuw :yes: Logisch is niet meer logisch :idea:
Waarom :?: omdat 'we' de weelde hebben om het ons te kunnen permitteren...

Als je geen groenbemester mag doodspuiten met round up moet je dus een grond bewerking uitvoeren waarmee je diesel verstookt en organische stof afbreekt in de grond. Waarschijnlijk is het beter voor het milieu om toch maar te rounduppen.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » zo dec 10, 2017 00:41

Organische stof afbreken met een groenbemester inwerken :?: Eerst kapot spuiten en inwerken dan niet :?:
Los dr van; alleen bestrijdingsmiddelen spuiten indien nodig vind ik. Roundup is vrij goed afbreekbaar in de grond (y) maar we moeten nu niet ineens doen assof het ranja is :wink:

Ondertussen moeten we ons land bemesten met zwavel want de lucht is te schoon... :?
Dan maar 'n extra rondje medde slepper en de vleugelschaar :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor kobonde » zo dec 10, 2017 11:08

Henk schreef:Organische stof afbreken met een groenbemester inwerken :?: Eerst kapot spuiten en inwerken dan niet :?:
Los dr van; alleen bestrijdingsmiddelen spuiten indien nodig vind ik. Roundup is vrij goed afbreekbaar in de grond (y) maar we moeten nu niet ineens doen assof het ranja is :wink:

Ondertussen moeten we ons land bemesten met zwavel want de lucht is te schoon... :?
Dan maar 'n extra rondje medde slepper en de vleugelschaar :D

Henk, in jouw grasrijke bouwplan heb je organische stof anvoer genoegn en maakt het niet uit dat je veel organische stof afbreekt met grondberwerkingen. Als je eenzijdig mais verbouwd is dat wel een probleem en is het beter geen grondbewerking uit te voeren en roundup spuiten en vervolgens notill zaaien.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » ma dec 11, 2017 11:44

Kan ik je in volgen ko :yes: maar afgelopen voorjaar tijdens zo'n no-till meeting werd er wel op gewezen dat behalve de voordelen er 1 groot nadeel is :arrow: groei van schimmels/ mycotoxcinen :idea:
Je ziet hier vrij veel continuteelt van mais bij de veehouders. En dan zou het risico op schimmels groter zijn wanneer je niet meer deed tillen.
Na de oogst de stoppel tot de grond toe af klepelen was 1 van de adviezen. Men was opmerkelijk genoeg niet eensluidend wat wijsheid was; je stoppel zoveel mogelijk intact laten of agressief met een vleugelschaar door de bodem mengen.

Ik denk dat de meesten hier vrij conservatief zijn :wink: want op 1 boer na ploegt iedereen nog steeds :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » ma dec 11, 2017 12:58

is ook gewoon nog steeds het beste :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wijnbergen » ma dec 11, 2017 16:50

Het is hier heel verschillend, maar als je niet ploegt moet je de stoppel iig kapot maken, dat doen ze dan met zo'n bløter van 6 meter of een soort van rol met messen eraan.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor wijnbergen » ma dec 11, 2017 16:52

Gmo vrij gaat best hier, genoeg gras in je rantsoen wordt het wel makkelijker van, hoorde dat er een wachtlijst bij Arla is op het moment, de vergoeding wordt nu ook naar vet en eiwit % verrekend, dat betekend voor ons een mooie extra.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor king » ma dec 11, 2017 19:05

boer pieter schreef:is ook gewoon nog steeds het beste :yes:

Is een vrij ouderwetse opvatting :idea:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor melker » ma dec 11, 2017 20:17

Hier hoefde alleen de soja er maar uit om gmo vrij te produceren. Europese mais, gerst, tarwe, raap en perspulp is allemaal gmo vrij en gras ook natuurlijk.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor hulsteins » ma dec 11, 2017 21:10

da's bij iedereen zo wah ?
oh nee , sommigen hadden ook nog a-brok met 1 % soya
maar die formules zijn onderhand ook al aangepast .
in Fr lazen we dinsdag van Karla dat de Bel ook meedoet en donderdag de grootste coop sodiaal ook

dus onderhand doet vrijwel iedereen mee , dus je ken je daarmee prijstechnisch niet meer onderscheiden
dus je heb geen méérprijs maar wel duurdere eiwit (raap) en dus
wel de lasten niet de lusten

en dat alles om lucht
om consument voor de gek houwerij
lose lose
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor hulsteins » ma dec 11, 2017 21:14

MelkboerLuc schreef:Voor de producenten die denken aan het leveren van Gen-tech vrije melk:
wat moet je allemaal doen, welke klippen moeten overwonnen worden,
..?

je moet in staat zijn je verstand op 0 te zetten
en je als (vee-) boerenstand voor lul te laten zetten

de koolzaad-lobby van copa-cogeca wil gecompenseerd worden voor teruglopende subsidies op 'groene' diesel :?:
:yes:
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Sander » ma dec 11, 2017 21:17

hulsteins schreef:da's bij iedereen zo wah ?
oh nee , sommigen hadden ook nog a-brok met 1 % soya
maar die formules zijn onderhand ook al aangepast .
in Fr lazen we dinsdag van Karla dat de Bel ook meedoet en donderdag de grootste coop sodiaal ook

dus onderhand doet vrijwel iedereen mee , dus je ken je daarmee prijstechnisch niet meer onderscheiden
dus je heb geen méérprijs maar wel duurdere eiwit (raap) en dus
wel de lasten niet de lusten

en dat alles om lucht
om consument voor de gek houwerij
lose lose

(y)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hvd » ma dec 11, 2017 21:40

Wij zijn drie of vier jaar overgegaan naar koolzaad zolang er 100euro verschil in zit is colza goedkoper,
Daarnaast past het ook in droogstandrantsoen
Hvd

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkverwerking, koeien, weiden, zeilen

Berichtdoor Hans van Bergen » di dec 19, 2017 18:04

Als jij in de supermarkt gmo vrije zuivel in je karretje flikkert dan laat je gewoon zien dat je een domme dildo bent die zichzelf vanalles door domme mensen laat wijs maken. Zo simpel issut. Over 5 jaar lachen we hierom :yes: Hoop ik :yes:

Net als met die a2a2 melk, 1 grote kolder. Ook hier kun je wederom op geen enkele manier het verschil terug vinden. :no:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Frans V » di dec 19, 2017 18:42

Hans van Bergen schreef:Als jij in de supermarkt gmo vrije zuivel in je karretje flikkert dan laat je gewoon zien dat je een domme dildo bent die zichzelf vanalles door domme mensen laat wijs maken. Zo simpel issut. Over 5 jaar lachen we hierom :yes: Hoop ik :yes:

Spijker op zn kop. Als zo'n pak gmo vrije melk in je karretje flikkeren gelijk gaat staan aan: ik heb geen tijd maar wel geld en kijk mij eens de wereld verbeteren, is het end zoek. Of worst case: kijk mij eens ik gooi geen melk in mn karretje kijk mij is de wereld verbeteren :idea: Schone taak voor zuivel nl om met ons geld mooie reclame te blijven maken voor melk en zuivel :yes: Want tenslotte houden we Nederland mooi, maken voor Nederland BV een mooie omzet en zuivel is ook gewoon heel gezond.
Don't call it a dream. Call it a plan.
Frans V

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie