Advicow

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Advicow

Berichtdoor hulsteins » wo okt 25, 2017 23:08

jij zit al te lang in DK ,
wordt tijd voor een lange vakantie !
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Henk B » wo okt 25, 2017 23:39

Adviezen hebben vaak een duidelijke kleur. Namelijk die van het bedrijf van de adviseur. Ze zijn gericht op verkoop en omzet. Het is aan de agrariër om hier doorheen te kijken, en zich niet te laten lijmen door gladde praatjes.
Het lijkt mij wel eens interessant als er een club komt die adviezen en advieseurs onder de loep neemt.
Henk B

Berichtdoor john verhaar » do okt 26, 2017 02:42

Ik ben een beetje :? Ik denk als koetjes melken zo ingewikkeld is dat ik nooit zo ver had gekomen :?
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor marcelv » do okt 26, 2017 08:31

john verhaar schreef:Ik ben een beetje :? Ik denk als koetjes melken zo ingewikkeld is dat ik nooit zo ver had gekomen :?

ben ik wel met je eens John, t word hier veel te spannend gemaakt. Het ongevraagde advies vliegt om je oren maar als je 2 terzake doende vragen stelt moeten ze het opzoeken :yes: .
marcelv

Berichtdoor Sander » do okt 26, 2017 09:02

MarcB schreef:
Sander schreef:marc, bank is er maar voor 1 ding en dat is geld lenen als dat nodig is en tegen zo'n scherp mogelijk tarief. verder elk jaar ff sparren met elkaar met de jaarcijfers

sander wacht maar op het moment dat je bedrijf minder waard is als de grote van je schuld. Als in de nederland de grondprijs met een derde daalt dan word jouw verhouding met de bank heel anders!

liever vandaag dan morgen.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » do okt 26, 2017 09:19

toch moet je het niet onderschatten wat marc schrijft ,hier zijn veel nederlanders en denen die hebben in de periode 2005 2012 een boerderij gekocht en max geleend hebben en misschien ook nog een swap ,dan wordt je land in een keer een heel stuk minder waard ,waar je niks aan kunt doen ook is het melk quota weg dus is er een groot deel van je eigen vermogen weg ,dus zijn er veel bedrijven die meer schuld hebben dan hun bedrijf waart is ,dan worden banken wel nerveus ,het is niet te hopen dat dat ook in nl gebeurt ,toch denk ik dat het nl wel iets mee valt omdat de meeste boeren niet die hoge financiering hebben
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor gary » do okt 26, 2017 09:59

boer pieter schreef:toch moet je het niet onderschatten wat marc schrijft ,hier zijn veel nederlanders en denen die hebben in de periode 2005 2012 een boerderij gekocht en max geleend hebben en misschien ook nog een swap ,dan wordt je land in een keer een heel stuk minder waard ,waar je niks aan kunt doen ook is het melk quota weg dus is er een groot deel van je eigen vermogen weg ,dus zijn er veel bedrijven die meer schuld hebben dan hun bedrijf waart is ,dan worden banken wel nerveus ,het is niet te hopen dat dat ook in nl gebeurt ,toch denk ik dat het nl wel iets mee valt omdat de meeste boeren niet die hoge financiering hebben

Das bij iedere Deense boer toch het geval
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor G.U. » do okt 26, 2017 09:59

Sander schreef:
MarcB schreef:
Sander schreef:marc, bank is er maar voor 1 ding en dat is geld lenen als dat nodig is en tegen zo'n scherp mogelijk tarief. verder elk jaar ff sparren met elkaar met de jaarcijfers

sander wacht maar op het moment dat je bedrijf minder waard is als de grote van je schuld. Als in de nederland de grondprijs met een derde daalt dan word jouw verhouding met de bank heel anders!

liever vandaag dan morgen.

Als de grondprijs een derde daald dan hebben heeel veel bedrijven een heeel groot probleem. Behalfe vtfers uiteraad 8)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » do okt 26, 2017 10:29

Als je dan toch je kapitaal blijft aflossen is er geen probleem? Of lossen jullie "eigendom" niet af?
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor boer pieter » do okt 26, 2017 10:37

dit is niet bij idereen het geval, en ja je moet wel aflossen ,maar er zijn ook wel die bv een lening van 30 jaar hebben en die bv de eerste 10 aflossings vrij zijn, die hebben nu en de komende jaren een groot probleem
boer pieter

Berichtdoor Sander » do okt 26, 2017 11:35

lees je eigen bijdragen van vandaag nog even door pieter
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » do okt 26, 2017 11:53

ja dat weet ik wel sander maar als je graag boer wilt worden en je hebt geen of weinig geld, en je kon door de mogelijkheden in dk boer worden met een max hypo dan doen veel dat ,dat het nu even anders uitpakt heb je zelf geen invloed op ,
boer pieter

Berichtdoor G.U. » do okt 26, 2017 12:11

poekske schreef:Als je dan toch je kapitaal blijft aflossen is er geen probleem? Of lossen jullie "eigendom" niet af?

Als je onderpand minder waard is als de hypo dan gaat je rente%/opslag zo een paar procent omhoog. En als je een miljoen hypo hebt dan is 1% €10.000 per jaar. Dat zijn best een paar knikkers die de meesten wel anders kunnen/willen besteden
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » do okt 26, 2017 12:49

Als je 10 jaar kan wachten van aflossen is het normaal dat er zoveel lucht in de grondprijzen zit...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor marcelv » do okt 26, 2017 12:49

poekske schreef:Als je dan toch je kapitaal blijft aflossen is er geen probleem? Of lossen jullie "eigendom" niet af?

De banken zijn verplicht het onderpand te herwaarderen. Of je aflost doet niet terzake , ze zijn verplicht om in te grijpen.
marcelv

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie