Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor Sander » za jan 13, 2018 09:12

dat worden we niet :no:

bij lange na niet.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor melker » za jan 13, 2018 10:42

Ik snap ook wel dat wanneer P rechten in 2017 zouden zijn ingegaan we jaar eerder fors moesten reduceren. Hier in de buurt staan vele nieuwe stallen half leeg, velen hebben afgelopen jaar al opties op rechten gekocht. Maar er is nu duidelijkheid, scheelt half uur melken en een vermogen aan mest afzet bovendien 20% minder koeien en maar amper 10% minder melk in tank.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » za jan 13, 2018 10:54

melker schreef:Ik snap ook wel dat wanneer P rechten in 2017 zouden zijn ingegaan we jaar eerder fors moesten reduceren. Hier in de buurt staan vele nieuwe stallen half leeg, velen hebben afgelopen jaar al opties op rechten gekocht. Maar er is nu duidelijkheid, scheelt half uur melken en een vermogen aan mest afzet bovendien 20% minder koeien en maar amper 10% minder melk in tank.

Gisteren prov lto vergadering gehad,verwachten dit jaar serieus minder melk door inkrimping veestapel,en bij verhoging vd melk/koe het je extra krimp nodig.
Knelgevallen regeling is maar voor een paar boeren,alle rechtzaken zijn verloren en de rest heeft weinig kans om in een regeling te vallen.Bouwers of groeiers met halflege stallen moeten de portemonnee trekken :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » za jan 13, 2018 13:16

Ook het overzicht fosfaatrechten binnen. Waren op een paar kg na net niet grondgebonden dus iets van 1% aftrek.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hulsteins » za jan 13, 2018 13:37

jan.nl schreef:
melker schreef:Ik snap ook wel dat wanneer P rechten in 2017 zouden zijn ingegaan we jaar eerder fors moesten reduceren. Hier in de buurt staan vele nieuwe stallen half leeg, velen hebben afgelopen jaar al opties op rechten gekocht. Maar er is nu duidelijkheid, scheelt half uur melken en een vermogen aan mest afzet bovendien 20% minder koeien en maar amper 10% minder melk in tank.

Gisteren prov lto vergadering gehad,verwachten dit jaar serieus minder melk door inkrimping veestapel,en bij verhoging vd melk/koe het je extra krimp nodig.
Knelgevallen regeling is maar voor een paar boeren,alle rechtzaken zijn verloren en de rest heeft weinig kans om in een regeling te vallen.Bouwers of groeiers met halflege stallen moeten de portemonnee trekken :yes:

:yes: dan kenne ze de halflege stal van de buurman leegkopen en dan ken die stal vlak :idea:

zo ie zo hebben ze een hoge kostprijs met nieuwe stal , dan ook nog een aantal jaar met zware onderbezetting
dus das in 2015 2016 zwaar geld bij leggen en dan kennen ze nu nog een keer astronomische bedragen neertellen
voor rechten
Als dat kan ...
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Arno » za jan 13, 2018 14:44

Ach ja ,der word een dotje ev gecreeerd waar je weer flinkerig op kunt lenen ,die bedrijven zijn eigenlijk dus veel beter af met dure rechten :wink: :idea: ,bank is weer verzekerd van een boer die 100 plus uur in de week moet werken om de rente op te brengen dus iedereen blij :yes: (y)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor W.A » za jan 13, 2018 15:29

Precies! Behalve de boer zelf lijkt me.. Zullen er wel heel wat lastig slapen..... alhouwel, na 100 uur werken[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor jan.nl » za jan 13, 2018 16:09

hulsteins schreef:
jan.nl schreef:

:yes: dan kenne ze de halflege stal van de buurman leegkopen en dan ken die stal vlak :idea:

zo ie zo hebben ze een hoge kostprijs met nieuwe stal , dan ook nog een aantal jaar met zware onderbezetting
dus das in 2015 2016 zwaar geld bij leggen en dan kennen ze nu nog een keer astronomische bedragen neertellen
voor rechten
Als dat kan ...

Gelukkig kan er veel meer als jij denkt :yes:
jan.nl

Berichtdoor gary » za jan 13, 2018 16:16

Beter nu kopen; zijn nu het goedkoopst.
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor jan.nl » za jan 13, 2018 16:20

Arno schreef:Ach ja ,der word een dotje ev gecreeerd waar je weer flinkerig op kunt lenen ,die bedrijven zijn eigenlijk dus veel beter af met dure rechten :wink: :idea: ,bank is weer verzekerd van een boer die 100 plus uur in de week moet werken om de rente op te brengen dus iedereen blij :yes: (y)

De rente van 10 rechten 460 kg p is 1275 euries...... :wink:
jan.nl

Berichtdoor sivert » za jan 13, 2018 20:02

Hier is vandaag bericht gekomen over de fosfaatrechten, de uitkomst komt overeen met mijn berekening. Wel jammer dat we buurmans land pas in 2016 in gebruik hadden, dat scheelt 500 kg fosfaat :?
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor melker » za jan 13, 2018 20:07

Je noemt goedkoopste post, afschrijven in 10 jaar en aflossen in 5 jaar :( Voor senior boeren leuk stukje pensioen wat je zo maar krijgt, jonge generatie mag er idd weer hard voor werken. Vergeet niet dat je ook nog moet uitbreiden met land om die rechten te kunnen melken.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Sander » za jan 13, 2018 21:31

gary schreef:Beter nu kopen; zijn nu het goedkoopst.

waar haal je die wijsheid vandaan?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor maistro » za jan 13, 2018 22:00

sivert schreef:Hier is vandaag bericht gekomen over de fosfaatrechten, de uitkomst komt overeen met mijn berekening. Wel jammer dat we buurmans land pas in 2016 in gebruik hadden, dat scheelt 500 kg fosfaat :?

Bij 200 euro toch €100.000,- minder

Hier ook 600 kg minder p
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Jappie » za jan 13, 2018 22:19

Viel me mee :yes:
Koeien net een schaal hoger dan ik dacht, en grondgebonden. We gaan ervoor (y) :cheers:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie