Moderator: Moderators
Freddy schreef:Waar baseer jij op dat jij 200 kg extra fosfaatrechten hebt gekregen? Volgens mij heb je 200 kg fosfaat extra mestplaatsingsruimte dan bij een hoge toestand in de grond.
Of heb jij meer fosfaatrechten gekregen dan wat je aan vee had op 2 juli 2015?
Arie schreef:Freddy schreef:Waar baseer jij op dat jij 200 kg extra fosfaatrechten hebt gekregen? Volgens mij heb je 200 kg fosfaat extra mestplaatsingsruimte dan bij een hoge toestand in de grond.
Je mestplaatsingsruimte word berekend op basis van de oppervlakte land die hebt en de fosfaatklasse(afhankelijk van je grondmonsters) die voor je percelen van toepassing is. Niemand is meer gekort dan zn mestplaatsingsruimte. Als ik hogere fosfaatklasses had gehad op mn percelen, had ik minder mestplaatsingruimte gehad en dus meer gekort geworden.
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Ja idd. Al je veel meer koeien heb, veel intensiever ben, is het niet van toepassing. Dan krijg je gewoon 8.3 procent korting.marcelv schreef:Arie schreef:Freddy schreef:Waar baseer jij op dat jij 200 kg extra fosfaatrechten hebt gekregen? Volgens mij heb je 200 kg fosfaat extra mestplaatsingsruimte dan bij een hoge toestand in de grond.
Je mestplaatsingsruimte word berekend op basis van de oppervlakte land die hebt en de fosfaatklasse(afhankelijk van je grondmonsters) die voor je percelen van toepassing is. Niemand is meer gekort dan zn mestplaatsingsruimte. Als ik hogere fosfaatklasses had gehad op mn percelen, had ik minder mestplaatsingruimte gehad en dus meer gekort geworden.
dat geld dus alleen als je bijna grondgebonden bent ?
Arie schreef:Freddy schreef:Waar baseer jij op dat jij 200 kg extra fosfaatrechten hebt gekregen? Volgens mij heb je 200 kg fosfaat extra mestplaatsingsruimte dan bij een hoge toestand in de grond.
Met krapjes 45 ha land had ik een plaatsingsruimte van 4410 kg en zoveel kg fosfaatrechten heb ik ook ontvangen. Moet jij eens uitrekenen hoeveel dat per ha is.
Fosfaatproductie van de koeien lag op 4487. Minus 8.3 % zou ik veel lager uitkomen dan 4410.
Henk zei dat hij met zn fosfaatproductie net iets boven zn plaatsingsruimte zat. Zelfde situatie als ik dus. Met dat verschil dat hij alles in "hoog" heb en dus per ha grasland 80 kg rechten ontvangen heeft. Voor zn bouwland minder gelooft ik, maar dat weet ik niet.
Henk schreef:Haal je nou niet vanalles door mekaar ArieJe rechten krijg je op basis van peildatum 2-7-2015.
Of het fosfaatgehalte in je grond laag of hoog is heeft alleen invloed op de berekening of je grondgebonden bent of niet.
Plus natuurlijk wat je er daadwerkelijk mag bemesten![]()
Dat is dus de plaatsingsruimteen heeft niks van doen met je productieruimte lijkt me
Talis schreef:[quote="Arie"
Wij hadden in 2015 5 ha "fixerend". Dat is 120 fosfaat per ha tegen 80 fosfaat per ha als het "hoog" had geweest. Wij hebben dus door die 5 ha 200 kg extra fosfaatrechten gekregen. Dat zijn dus bijna 5 koeien met niet al te hoge productie. Of zowat al mn jongvee. Had anders gekort geweest. Nu weer laten steken, het zelfde perceel zit nu in "midden". Wat nu? Zijn dr mensen die zeggen dat ik een groot gedeelte van die 200 kg in moet leveren? Of dat ik extra land moet regelen? Dat zou toch te gek wezen?
Hoe kom jij 4 jaar later aan een hoger fosfaat in de grond terwijl je geen fosfaat meer mag strooie??. wij zakken nu gemiddeld elke 4 jaar 10 punten fosfaat.
Keer terug naar Koe en economie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten