Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor G.U. » wo jan 17, 2018 12:41

Als 8,3 % korting meer dan 200 kg is wel
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » wo jan 17, 2018 12:43

mooi allemaal (n) 2 strijd tussen boeren en een regelgeving die niemand meer snapt van ochtend een boer op bezoek met interfarms ,die was het ook helemaal zat in nl ,iemand die nog wat wil moet niet in nl zijn
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 12:50

Freddy schreef:Waar baseer jij op dat jij 200 kg extra fosfaatrechten hebt gekregen? Volgens mij heb je 200 kg fosfaat extra mestplaatsingsruimte dan bij een hoge toestand in de grond.
Of heb jij meer fosfaatrechten gekregen dan wat je aan vee had op 2 juli 2015?

Je mestplaatsingsruimte word berekend op basis van de oppervlakte land die hebt en de fosfaatklasse(afhankelijk van je grondmonsters) die voor je percelen van toepassing is. Niemand is meer gekort dan zn mestplaatsingsruimte. Als ik hogere fosfaatklasses had gehad op mn percelen, had ik minder mestplaatsingruimte gehad en dus meer gekort geworden.

Met krapjes 45 ha land had ik een plaatsingsruimte van 4410 kg en zoveel kg fosfaatrechten heb ik ook ontvangen. Moet jij eens uitrekenen hoeveel dat per ha is.

Fosfaatproductie van de koeien lag op 4487. Minus 8.3 % zou ik veel lager uitkomen dan 4410.

Henk zei dat hij met zn fosfaatproductie net iets boven zn plaatsingsruimte zat. Zelfde situatie als ik dus. Met dat verschil dat hij alles in "hoog" heb en dus per ha grasland 80 kg rechten ontvangen heeft. Voor zn bouwland minder gelooft ik, maar dat weet ik niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor marcelv » wo jan 17, 2018 13:14

Arie schreef:
Freddy schreef:Waar baseer jij op dat jij 200 kg extra fosfaatrechten hebt gekregen? Volgens mij heb je 200 kg fosfaat extra mestplaatsingsruimte dan bij een hoge toestand in de grond.

Je mestplaatsingsruimte word berekend op basis van de oppervlakte land die hebt en de fosfaatklasse(afhankelijk van je grondmonsters) die voor je percelen van toepassing is. Niemand is meer gekort dan zn mestplaatsingsruimte. Als ik hogere fosfaatklasses had gehad op mn percelen, had ik minder mestplaatsingruimte gehad en dus meer gekort geworden.

dat geld dus alleen als je bijna grondgebonden bent ?
marcelv

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 13:19

marcelv schreef:
Arie schreef:

dat geld dus alleen als je bijna grondgebonden bent ?
Ja idd. Al je veel meer koeien heb, veel intensiever ben, is het niet van toepassing. Dan krijg je gewoon 8.3 procent korting.

Arie

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 13:42

Bouwland categorie "hoog" is 50, zie tabel 2. Nogal wat lager dan die 80 voor gras. Met bouwland ben je dus veel minder snel grondgebonden en krijg je dus minder rechten als je met je koeien zo ongeveer aan de 2 per ha zit.

Arie

Berichtdoor Kees99 » wo jan 17, 2018 13:51

Tis maar goed dat de klw nog niet actief is. Was de soep pan nog groter. :roll:
Kees99

Berichtdoor melker » wo jan 17, 2018 14:39

Meeste gevolgen heeft productie stijging, van amper 7000 met veel vaarzen in 2015 naar nu ruim 9000 na flinke selectie afgelopen weken.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor van wijk » wo jan 17, 2018 15:24

Dat is wel meer melk leveren op je fosfaatquotum.
Zet je de oude stal vol met afmestkoeien op code 120, Natuurgras van 15 juni land ervoor....

Fosfaatquotum jaarlijks korten/omhoogzetten is niks nieuws, dat gebeurde met melkquotum ook regelmatig.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Freddy » wo jan 17, 2018 15:33

Arie schreef:

Met krapjes 45 ha land had ik een plaatsingsruimte van 4410 kg en zoveel kg fosfaatrechten heb ik ook ontvangen. Moet jij eens uitrekenen hoeveel dat per ha is.

Fosfaatproductie van de koeien lag op 4487. Minus 8.3 % zou ik veel lager uitkomen dan 4410.

Henk zei dat hij met zn fosfaatproductie net iets boven zn plaatsingsruimte zat. Zelfde situatie als ik dus. Met dat verschil dat hij alles in "hoog" heb en dus per ha grasland 80 kg rechten ontvangen heeft. Voor zn bouwland minder gelooft ik, maar dat weet ik niet.

Oké, dan is het me helder. Dacht even dat jij 200 kg extra kreeg boven wat jij op 2 juli 2015 had.
Heb zelf namelijk ook meeste in laag zitten, dus heb ook hoge norm. Maar heb ook nog fosfaatplaatsingsruimte over, omdat stikstof bepalend is bij mij voor mest afvoer.
Freddy

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2018 16:14

Haal je nou niet vanalles door mekaar Arie :?: Je rechten krijg je op basis van peildatum 2-7-2015.
Of het fosfaatgehalte in je grond laag of hoog is heeft alleen invloed op de berekening of je grondgebonden bent of niet.
Plus natuurlijk wat je er daadwerkelijk mag bemesten :yes:

Dat is dus de plaatsingsruimte :yes: en heeft niks van doen met je productieruimte lijkt me :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » wo jan 17, 2018 16:45

Maakt een wereld verschil als dat betekend of je net wel of net niet grondgebonden bent!
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 17:20

Henk schreef:Haal je nou niet vanalles door mekaar Arie :?: Je rechten krijg je op basis van peildatum 2-7-2015.
Of het fosfaatgehalte in je grond laag of hoog is heeft alleen invloed op de berekening of je grondgebonden bent of niet.
Plus natuurlijk wat je er daadwerkelijk mag bemesten :yes:

Dat is dus de plaatsingsruimte :yes: en heeft niks van doen met je productieruimte lijkt me :no:

Je word gekort tot je plaatsingsruimte. Dus ja! Je oppervlakte EN daarbij ook het fosfaatgehalte in de grond zijn zeker bepalend. Bij de referentie gegevens voor fosfaatrechten die je heb moeten controleren staat niet voor niets de oppervlakte land vermeld en deze ook uitgesplitst in grasland / bouwland en uitgesplitst per fosfaatklasse. Bij staan daar 4 regels bij grasland. Bij jou waarschijnlijk maar 1 omdat je het nooit bij de gecombineerde opgave heb ingevoerd. Daarmee valt al je grasland automatisch in de hoge klasse = 80 kg per ha.

Stel je hebt 3 boeren, alle 3 110 koeien, 8500 liter per koe, geen jongvee = 4620 kg fosfaatproductie. Alle 3 hebben ze 55 ha land.

Boer A heeft 45 ha gras in "midden" en 10 ha gras in "laag". Plaatsingsruimte word:
10 x 100 = 1000
45 x 90 = 4050
Samen 5050 kg plaatsingsruimte.
Deze boer krijgt 4620 kg aan fosfaatrechten, geen korting.

Boer B heeft alles in het gras zitten, in "hoog". Plaatsingsruimte word:
55 x 80 = 4400 kg
Dat krijg deze boer ook aan fosfaatrechten, 4400 kg dus. Je word niet verder gekort dan je plaatsingsruimte.

Boer C heeft alle gras in "hoog" en 7 ha mais, ook in "hoog".
48 x 80 = 3840 kg
7 x 50 = 350 kg
Samen 4190 kg plaatsingsruimte. Boer krijgt 4237 kg rechten, krijgt de maximale korting van 8.3 %.

Precies dezelfde koppel koeien en dezelfde oppervlakte land, maar door verschillend gebruik / verschillende fosfaatklasses toch bijna 400 kg verschil.
Arie

Berichtdoor Talis » wo jan 17, 2018 17:45

[quote="Arie"

Wij hadden in 2015 5 ha "fixerend". Dat is 120 fosfaat per ha tegen 80 fosfaat per ha als het "hoog" had geweest. Wij hebben dus door die 5 ha 200 kg extra fosfaatrechten gekregen. Dat zijn dus bijna 5 koeien met niet al te hoge productie. Of zowat al mn jongvee. Had anders gekort geweest. Nu weer laten steken, het zelfde perceel zit nu in "midden". Wat nu? Zijn dr mensen die zeggen dat ik een groot gedeelte van die 200 kg in moet leveren? Of dat ik extra land moet regelen? Dat zou toch te gek wezen?

Hoe kom jij 4 jaar later aan een hoger fosfaat in de grond terwijl je geen fosfaat meer mag strooie??. wij zakken nu gemiddeld elke 4 jaar 10 punten fosfaat.
Talis

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 17:54

Talis schreef:[quote="Arie"

Wij hadden in 2015 5 ha "fixerend". Dat is 120 fosfaat per ha tegen 80 fosfaat per ha als het "hoog" had geweest. Wij hebben dus door die 5 ha 200 kg extra fosfaatrechten gekregen. Dat zijn dus bijna 5 koeien met niet al te hoge productie. Of zowat al mn jongvee. Had anders gekort geweest. Nu weer laten steken, het zelfde perceel zit nu in "midden". Wat nu? Zijn dr mensen die zeggen dat ik een groot gedeelte van die 200 kg in moet leveren? Of dat ik extra land moet regelen? Dat zou toch te gek wezen?

Hoe kom jij 4 jaar later aan een hoger fosfaat in de grond terwijl je geen fosfaat meer mag strooie??. wij zakken nu gemiddeld elke 4 jaar 10 punten fosfaat.

Laat de pinken nog buiten en de laatste snede gras niet gemaaid denk ... :roll: We zijn op verschillende percelen ietswat omhoog gegaan.
Arie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie