Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor wit » wo apr 18, 2018 13:37

sivert schreef:Ik ben in ieder geval wel blij dat ik al redelijk wat had gekocht. Voor de rest is het natuurlijk waardeloos wat Friesland Campina doet. Degenen die nog wat fosfaat nodig zijn om genoeg te hebben voor hun melkproductie kunnen dat nu nog bij kopen, maar dat zal ook beperkt zijn. Met 75% minder kopers kan de prijs maar 1 kant op gaan. Het laatste fosfaat kwam trouwens ook al uit het zuiden, deze keer niet uit Brabant maar uit Limburg.

Als je alleen je korting hebt teruggekocht had dat nu ook nog gewoon mogelijk geweest.
Alleen wat je boven je korting hebt bijgekocht mag je bijtellen op je RFC referentie.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor sivert » wo apr 18, 2018 15:16

wit schreef:
sivert schreef:Ik ben in ieder geval wel blij dat ik al redelijk wat had gekocht. Voor de rest is het natuurlijk waardeloos wat Friesland Campina doet. Degenen die nog wat fosfaat nodig zijn om genoeg te hebben voor hun melkproductie kunnen dat nu nog bij kopen, maar dat zal ook beperkt zijn. Met 75% minder kopers kan de prijs maar 1 kant op gaan. Het laatste fosfaat kwam trouwens ook al uit het zuiden, deze keer niet uit Brabant maar uit Limburg.

Als je alleen je korting hebt teruggekocht had dat nu ook nog gewoon mogelijk geweest.
Alleen wat je boven je korting hebt bijgekocht mag je bijtellen op je RFC referentie.

Gisteravond hadden ze vergadering van FriCa en toen konden ze nog niets zeggen over hoe aangekocht fosfaat mee zou tellen. Zoals ik al schreef zul je altijd moeten zorgen dat je voldoende fosfaat hebt voor je melkproductie, maar de meesten zullen dat al wel in ieder geval deels hebben gedaan. Bedrijven met deels lege stallen en te weinig aangekocht fosfaat zijn nu wel de klos, voor hen geldt dat ze beter een andere verwerker kunnen zoeken. Gelukkig heeft A-ware nog wel belang bij melk en is er voor die bedrijven zo wel een uitweg.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hans van Bergen » wo apr 18, 2018 16:28

Henk schreef:Klopt niet Hans. De afgelopen 4 maanden schommelde de prijs tussen pakweg 180 en 190 euro. Ene keer wat dr af, keer dr op weer wat dr op :yes: Ja op de studieclub en aan dn toog deed fosfaat 200+ ...8)

Elke scheet heeft invloed op de prijs :yes: Na het bericht van het willen her-invoeren van het melkklotum door RFC was er meteen paniek en zakte ie een paar euro :yes: maar vandaag issie weer een paar euro gestegen :yes:

Wachten met kopen is als met alles wachten :yes: :arrow: je komt altijd als tweede :idea:
Degenen die allang P gekocht hebben mogen strax van RFC meer melk leveren dat degenen die nog niks gekocht hebben :yes:
Hunnie zullen nu nog langer afwachten om te zien of RFC werkelijk hey melkklotum weer in voert :yes: Nu kopen heeft voor hunnie geen enkele zin :no:

Klopt wel Henk :yes: :yes: Ik basseer mijn opinie nie op de dikke duim maar op de grafiek op www.quotum.nu :yes: Wah. En wa diegene hebben gedaan VOOR de beroemde datum 16-04-2018 heb geen reet te maken met hoe het nu is :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » wo apr 18, 2018 16:30

Zet de grafiek op 6 maanden :yes: das al een half jaar wah :yes: Zie je nu de skihelling :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor jan.nl » wo apr 18, 2018 19:07

Hans van Bergen schreef:Zet de grafiek op 6 maanden :yes: das al een half jaar wah :yes: Zie je nu de skihelling :?:

Is een rooie piste Hans :yes: als jij dat spannend vind :lol:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor van wijk » wo apr 18, 2018 23:05

En wat denk je.... ik vind vanavond mn fosfaatbeschikking in de bus, gedateerd op 18-4-2018.
RVO had twee keer 6 weken uitgesteld.
Morgen maar meteen naar RFC sturen en maar weer zien hoe dat uitpakt.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Rob MB » do apr 19, 2018 08:08

Zoals verwacht, boerenbiz meld fosfaat -6 /kg
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor jan.nl » do apr 19, 2018 09:09

Rob MB schreef:Zoals verwacht, boerenbiz meld fosfaat -6 /kg

Fcf boer moet dadelijk bij uitbreiding betalen voor inleg geld, P , melkquotum en grond...
Kan niet anders of de melkprijs gaat omhoog (y)
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Rob MB » do apr 19, 2018 12:00

Of bedankt en laat z'n melk liever door een ander ophalen.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor sivert » do apr 19, 2018 21:07

jan.nl schreef:
Rob MB schreef:Zoals verwacht, boerenbiz meld fosfaat -6 /kg

Fcf boer moet dadelijk bij uitbreiding betalen voor inleg geld, P , melkquotum en grond...
Kan niet anders of de melkprijs gaat omhoog (y)

De RFC boer kan geen quotum bijkopen. Ze gaan uit van een mogelijke groei van 1,5%. Wat je daarboven levert krijg je 10 cent minder voor. De melk van stoppers gaat naar andere zuivelondernemingen evenals de melk van boeren die overstappen. Op die manier willen ze de melkstroom gaan beperken.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor wit » vr apr 20, 2018 09:37

Totale referentie daalt niet door vertrek van leden of stoppers :no:
De ruimte die zo ontstaat komt bovenop die 1,5%.
wit

Berichtdoor Erikjan » vr apr 20, 2018 14:58

wit schreef:Totale referentie daalt niet door vertrek van leden of stoppers :no:

Bij 3 % per zou betekenen dat ik minimaal 200 kg fosfaat per jaar kan groeien. Om een beetje grondgebonden te blijven is dat ook 2 hectare erbij. Dit gaat hem niet worden. Voor de meesten dus eeen hoop gehuil om niks.
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor G.U. » vr apr 20, 2018 15:49

Erikjan schreef:
wit schreef:Totale referentie daalt niet door vertrek van leden of stoppers :no:

Bij 3 % per zou betekenen dat ik minimaal 200 kg fosfaat per jaar kan groeien. Om een beetje grondgebonden te blijven is dat ook 2 hectare erbij. Dit gaat hem niet worden. Voor de meesten dus eeen hoop gehuil om niks.

Draai hem dan eens om.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor opelmanta » vr apr 20, 2018 19:25

Ja, verdorie. Ik heb hem ook al eens omgedraaid. Was ik mooi van plan om wat minder te leveren dan vorig jaar. Zetten ze bij de Campinja een quotum op. Nu voel ik mij eigenlijk wel weer verplicht om fosfaat te kopen en het quotum vol te melken.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Henk » vr apr 20, 2018 19:43

opelmanta schreef:Ja, verdorie. Ik heb hem ook al eens omgedraaid. Was ik mooi van plan om wat minder te leveren dan vorig jaar. Zetten ze bij de Campinja een quotum op. Nu voel ik mij eigenlijk wel weer verplicht om fosfaat te kopen en het quotum vol te melken.

Je kunt het niet verhuren idd nee :no:
Er wordt geacht dat je elk jaar precies je klotum vol melkt :yes:
Lever je meer kost het geld, lever je minder kost het je ook geld :yes: RFC heeft jullie mooi in de tang... :|

Tis geen gelopen race natuurlijk maar ik moet nog zien dat de leden het daadwerkelijk tegen houden...

Ben juist van een verjaardag terug. Uiteraard met een collega even over gehad. Een self-made gast die letterlijk met niks begonnen is (y) Verrassend genoeg hadden wij dezelfde mening;

- RFC verschuift van melk verwerken van eigen boeren steeds meer naar een melkhandelaar.

- Het is veel makkelijker om vrij te zijn om op de spot te kopen of verkopen dan dagelijks met een horde lastige veehouders te moeten dealen...

- Strax is er nog een klein elite groepje dat melk met duizend etiketjes levert aan RFC en daar een geweldige prijs voor krijgt.

- Helaas voor RFC kan zij bij meer vraag uit de markt hier niet aan voldoen :no: RFC heeft immers zelf de melkplas strikt afgebakend, plus het is ook nog es melk met duizend etiketjes welke nergens bij is te kopen.

Deze vragende markt gaat dus naar elders of valt weg.
Voor RFC is die markt voor de toekomst sowieso vergeven. Immers, RFC wil niet groeien in hun segment

- Daarna gaat het net als indertijd met de vee-centrale; de laatste melkveehouders worden uitgekocht en RFC heeft helemaal de vrije hand.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie