Eisen Supermarkten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Eisen Supermarkten

Berichtdoor marcelv » di dec 12, 2017 20:28

De supermarkten gaan onder druk van milieudefensie de boeren extra betalen voor aanvullende eisen, Appie heeft al contract afgesloten schijnbaar. Ook aldi gaat praten met melkfabriek en boeren over dit onderwerp.

Het lijkt mij verstandig dat we als boeren gezamenlijk optrekken en eerst doorrekenen wat de eisen die gesteld zijn gaan kosten. daarbovenop een marge, duurzaam produceren betekend ook inkomen voor de boer . Daarna kunnen we in overleg of dit allemaal haalbaar is.
Wat vinden jullie hiervan ?
marcelv

Re: Eisen Supermarkten

Berichtdoor G.U. » di dec 12, 2017 20:31

marcelv schreef:De supermarkten gaan onder druk van milieudefensie de boeren extra betalen voor aanvullende eisen, Appie heeft al contract afgesloten schijnbaar. Ook aldi gaat praten met melkfabriek en boeren over dit onderwerp.

Het lijkt mij verstandig dat we als boeren gezamenlijk optrekken en eerst doorrekenen wat de eisen die gesteld zijn gaan kosten. daarbovenop een marge, duurzaam produceren betekend ook inkomen voor de boer . Daarna kunnen we in overleg of dit allemaal haalbaar is.
Wat vinden jullie hiervan ?

Strak plan! hookwood, neem maar mee!
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor lienhoeve » di dec 12, 2017 20:40

De beste kwaliteit voor de laagste prijs :cheers:

Ik wacht rustig af, er zijn genoeg collega's die voor een appel en een ei nog veel meer willen doen aan duurzaamheid :yes:
power to the bauer
lienhoeve

Beroep: duurzame boer
Interesses: duurzaam boeren, alles duurzaam

Berichtdoor hulsteins » di dec 12, 2017 21:19

van lijdend voorwerp tot leidend voorwerp :!: marcelv (y)
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Arie » di dec 12, 2017 21:39

Heb het lijstje ook eens zitten bekijken:

weidegang voor melk- en jongvee;
voldoende ligplekken in de stal;
grondgebondenheid;
niet ploegen;
CO 2-vastlegging;
kruidenrijk grasland;
regionaal voer;
transparantie van het bedrijf;
het volgen van workshops.

Het probleem is dat het op sommige bedrijven eenvoudig zonder veel kosten te bereiken is, en op andere bedrijven veel moeilijker is en veel meer kost. Het is moeilijk om daar als sector een prijskaartje aan te hangen.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Kasé5 » di dec 12, 2017 22:17

Ja gister zijn A-ware veehouders hier over voorgelicht door A-ware en AH.
Met bovengenoemde eisen +3ct, betaald door Appie :yes:

Tja, ik weet niet of A-ware Friesland op deze manier nu een slag voor is :?: :?:
Het gevaar is natuurlijk weer hoe vrijblijvend genoemde eisen blijven...
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor hulsteins » di dec 12, 2017 22:38

als je niet aan deze eisen voldoe is 't - 3 ct
en zowel + 3 ct :arrow: dwz 0 ct :?:
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor jan.nl » di dec 12, 2017 23:19

[
quote="Arie"]Heb het lijstje ook eens zitten bekijken:

grondgebondenheid;
niet ploegen;

CO 2-vastlegging;
kruidenrijk grasland;
regionaal voer;

Zal een poging doen :wink:
Niet ploegen,om de co2 in de grond te houden,hoe ver wil de maatschappij gaan om de veehouderij te verdringen ten voordele van industrie en vliegverkeer,heeft iemand wel eens gehoord van een vlieg verbod om C02 te verminderen...
Wie is er na de veehouderij aan de beurt...1 ding is wel zeker bij verduurzaming zal voedsel kortstondig duurder worden,maar komt het bij de boer terecht :?:
Kruidenrijk grasland is het omgekeerde van wat we de afgelopen 40 jr aan verbetering van grasland hebben gedaan,ook de grasproductie loopt terug,oke als de consument maar betaald,maar tis net als bij de ganzen,je zal niet meer krijgen als de schade..
Na een aantal jaren wordt het aangescherpt met kalf bij de koe en verbod onthoornen...een paar jaar later zit de boer op een melk krukkie in een openlucht museum zijn magere koetjes te melken en komt de melk voor een prikkie uit verweggistan... :yes:

Verduurzaming is goed,maar een boer kan niet van de kelder naar de zolder springen.Als de maatschappij minder veehouderij wil dan moet ze direct de portemonnee trekken ,een forse premie per koe of varken moet op tafel komen met een ruime schadeloosstelling . :yes:
Voor de blijver moet er een goed perspectief zijn,en niet elke 2 jr verandering van regels. :no:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Frans V » di dec 12, 2017 23:32

jan.nl op 7 december schreef:Het is overal en elders wel wat,overleven is AANPASSEN.. :yes:
:wink:
Ze willen dus nu opeens onze melk hebben en daar moet dus wat uit te halen zijn. Ik vraag me af wordt dit een 3 cent duurdere melk dan de zaanse hoeve of is het de bedoeling dat ook alle zaanse afgevuld wordt met 3 cent duurdere melk?
Don't call it a dream. Call it a plan.
Frans V

Berichtdoor kobonde » wo dec 13, 2017 09:29

Frans V schreef:
jan.nl op 7 december schreef:Het is overal en elders wel wat,overleven is AANPASSEN.. :yes:
:wink:
Ze willen dus nu opeens onze melk hebben en daar moet dus wat uit te halen zijn. Ik vraag me af wordt dit een 3 cent duurdere melk dan de zaanse hoeve of is het de bedoeling dat ook alle zaanse afgevuld wordt met 3 cent duurdere melk?

Waarschijnlijk zullen ze hun Zaanse hoeve melk pakken afvullen met de melk waar de boer 3 cent ektra voor krijgt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor G.U. » wo dec 13, 2017 11:02

@jan.nl, schadeloosstelling zien we bij de nertsen wel hoe daar over gedacht wordt. Ik vind het frappant en beschamend dat dat zomaar zo kan
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Gerben77 » wo dec 13, 2017 11:10

Ik vond dit wel een (y) (y) reactie op de extra eis supermarken :(stond op melkweb/alleen leesbaar voor frica leden)

De heer B.H.G. Stevelink, DEURNINGEN - 2 uren geleden

Beste heer Vellenga, mijn grootste zorg is dat het collectief van boeren uit elkaar valt. Supermarkten die groepen boeren rechtstreeks aan zich binden, daar zelf een verwerker bij zoeken, wat in dit geval A-ware is. Ze zoeken alleen die boeren die in de positie zijn dat ze aan extreme eisen kunnen voldoen. Bij de coöperatie blijven alleen die boeren achter die niet aan hoge duurzaamheidseisen kunnen voldoen. De eigen merken van de coöperatie zullen ten opzichte van de huismerken van de supermarkten degraderen tot tweederangs merken die misschien niet eens meer in de schappen worden gezet. De coöperatie zal vervallen tot een bulkcoöperatie, een groot DOC. Als deze situatie eenmaal gecreëerd is kunnen de supermarkten de boeren die exclusief aan hun leveren uitknijpen: terug naar de coöperatie is geen optie omdat die de prijs van de bulkmarkt betaald. De boeren die rechtstreeks aan de supers leveren zullen uiteindelijk een prijs krijgen die net iets boven de bulkcoöperatie ligt. Boeren kunnen kiezen tussen een melkprijs die laag is of nog minder.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor marcelv » wo dec 13, 2017 12:22

Goede bijdrage Gerben (y) . Dit is precies waar ik bang voor ben. Door de kleine + van 3 ct krijg je alleen melk van boeren die met relatief weinig inspanning aan de eisen kunnen voldoen. Dit is selectie, geen duurzaam concept :no: .
Daarom moeten we zelf aan het roer en eerst bekijken of inspanningen en kosten beloond worden.
marcelv

Berichtdoor Henk » wo dec 13, 2017 12:35

Arie schreef:Heb het lijstje ook eens zitten bekijken:

grondgebondenheid;
niet ploegen;
CO 2-vastlegging;
kruidenrijk grasland;
regionaal voer;

Het probleem is dat het op sommige bedrijven eenvoudig zonder veel kosten te bereiken is, en op andere bedrijven veel moeilijker is en veel meer kost. Het is moeilijk om daar als sector een prijskaartje aan te hangen.

Denk dat er meer bedrijven zijn die niet aan het lijstje kunnen voldoen dan wel...
Tis ook vrij vaag...regionaal voer... :?: wat bedoelen ze er mee :?: Het ruwvoer of krachtvoer :?:
Transparantie....leuk modewoord....wat houdt de invulling in :?: elke dag vloggen wat je aant doen bent :?:
Volgen van workshops...ook al zoiets hips...ik hou mn hart vast wat het gaat inhouden...
Je wordt de speelbal van iemand die totaal geen sjoege heeft van de sector en steeds meer eisen gaat stellen op basis van vooral emotie :idea: dus gegeven moment verplicht kalf bij de koe, koeien in vrijloopstallen etc etc...

Of staan we aan de vooravond van een ongekende revolutie binnen onze sector... :?:

Verder vooral met Jan.nl eens. CO2 terugdringen in het vliegverkeer is onbespreekbaar (n) Het is ook niet meegenomen in het klimaatakkoord :no: en daar moet de veehouderij voor bloeden... Zie eerst dit onrecht maar es recht te breien... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arie » wo dec 13, 2017 12:41

Regionaal voer = alles (ook krachtvoer) uit de EU, niet van daarbuiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Volgende

Keer terug naar Koe en economie