Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Uw mening over de nieuwe Campina plannen

>
U bent Campina lid en bent voor
18
33%
>
U bent Campina lid en bent tegen
14
25%
>
U bent geen Campina lid maar u wilt zich er toch mee bemoeien en bent voor
11
20%
>
U bent geen Campina lid en hebt er dus niets mee te maken maar bent toch tegen
12
22%

Totaal aantal stemmen : 55

Re: Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Berichtdoor Gerben77 » do mei 10, 2018 17:29

Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor sivert » do mei 10, 2018 20:16

Kees99 schreef:Sivert is toch niet zo moeilijk. Melk op de fosfaat zetten binnen de rfc. Komt er een stopper kunnen- kan een rfc lid die overnemen. De ledenraad dit voor de directie zetten want anders stemmen we allemaal tegen.

Deze reactie had ik al op melkweb van FrieslandCampina gezet:

Ik heb een nog beter idee. FC weet hoeveel fosfaatreferentie alle leden bij elkaar hebben (middels machtigingen bij RVO) en weet welke kg melk daar bij horen. Als ze dit op elkaar delen weten ze hoeveel melk per kg fosfaat wordt geproduceerd. Als ze dan handel in fosfaatrechten met de bijbehorende kg melkreferentie toestaan (en dan ga ik uit van 1 FrieslandCampina standaardwaarde en geen bedrijfsgebonden waarde) dan krijg je automatisch dat een deel van de fosfaatreferentie richting jongvee gaat en niet te benutten is voor melkkoeien. Als rekenvoorbeeld kun je uitgaan van bv. 175 kg melk/kg fosfaat. Daar zit jongvee bij in. Voor een koe met 9000 kg melk ben je dan 51,4 kg fosfaat nodig. De koe heeft bij deze productie een fosfaatnorm van 43.5 kg. Dan blijft er 7.9 kg fosfaat over die dan alleen maar te benutten is voor jongvee en niet voor melkproductie. Voordeel: geen discussie over verschuiving van fosfaat van jongvee naar melkkoeien en perspectief voor alle bedrijven. Ik vrees echter dat de melkplas dan niet snel genoeg afneemt bij FC, de afroming van fosfaatrechten zal dan zorgen voor een jaarlijkse afname van slechts enkele tienden van procenten
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hans van Bergen » do mei 10, 2018 20:53

Voorstel is er al lang maar dan met 180 kg p wat meer overeenkomt met de produktie va 9200 kg gemiddeld, wat de werkelijke produktie is. Verreweg de meeste leden hebben met het huidige plan waarbij ze 40500 euro per jaar moeten investeren voor een gem Campina bedrijf al voldoende. De grote groeiers dat zijn er maar een paar daar hebben de overige 95% van de leden geen belang bij veronderstel ik
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor melker » do mei 10, 2018 20:58

Nog meer betuteling, moet je niet willen. Laat dan plannen maar mooi zo ze voorstellen, jaarlijks nog 1,5% groei plus nog ruim 2% van stoppers is nog steeds groei :no:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » vr mei 11, 2018 18:51

RFC heft de mazzel dat de nieuwe generatie is gewend aan betutteling Melker. Ik las vandaag in de VT de reactie van Alex Datema op de plannen van RFC.
Kijk, zukke zijn natuurlijk dé ideale leden voor hunnie :yes:
Zelf blijf ik erbij dat RFC marktruimte gaat verkwanselen die later wel eens heel interessant zou kunnen zijn...
Alleen is die ruimte dan al lang en breed bij Aware of een andere verwerker en is die voor RFC voor altijd verloren :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » za mei 12, 2018 09:36

Tuuk kul Henk. wereld markt poeier en goeiekope kaas daarin heb je geen klanten. De opkopers kopen daar waar het het goedkoopste is. Stap jij uit die markt en kom je 10 jaar later of 2 weken later terug doe je gewoon weer mee als je de goedkoopste bent. :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2018 11:22

Jij hebt het over melk die boven de markt hangt.
Maar wat wanneer de markt voor rendabele zuivelproducten groeit :?: En die gaat groeien want de consumptie neemt toe en blijft nog wel effe toenemen :yes:
Alvorens RFC ook maar iets kan beslissen heeft zo'n Aware of een ander allang een deel van hun over-liters al lang in dat segment gedouwd :yes: Hunnie hebben immers het kwantum en kunnen dus snel en flexibel schakelen :yes:
Bij RFC gaan de maatpakken eerst eindeloos vergaderen over verruiming van het quotum en uiteraard over de bestemming van deze extra liters.
Ondertussen hebben ze die liters niet :no: en gaat het wss (te) lang duren alvorens ze er wel zijn.
Zo komen wss altijd als tweede :yes: en pakken ze dr langs :idea:

Maar ik hoop da'k dr neffe zit...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wit » za mei 12, 2018 11:28

Zolang RFC nog geen 100% van de melk in toegevoegde waarde producten kan afzetten hebben ze altijd genoeg melk om een groeiende markt van "rendabele zuivelproducten"te bedienen.
Daar hoeven de boeren dan geen extra liter voor te produceren
Gaat er gewoon wat minder melk naar de bulkproducten.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor poekske » za mei 12, 2018 12:07

Wat aan bulk kun je niet veel verdienen als je in een land als België en nl zit...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Niels » za mei 12, 2018 12:34

Dat rijtje landen kun je nog wel flink groter maken en toch worden die bulkliters gemolken.
Niels

Berichtdoor boer pieter » za mei 12, 2018 14:16

Ja dat snap ik dus ook niet .Als ik dat zo hoor is de kostprijs van veel boeren boven de 34 cent dus Als de melkprijs daar die onder komt waarom Dan die liters produceren ,dat zal niet direkt gebeuren dat weet ik ook wel maar hier gaan veel Dan meer melken om het uit te smeren øver meer koeien .Dat gaat dus in nl niet meer
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » za mei 12, 2018 20:22

dus daar ken je dan dus niet van op aan

4 nieuwe modjes die bovenstaande gedachtewisseling in 't juiste topic kunnen zetten ;
schoont hier op en voegt wat toe aan canada topic
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor hulsteins » za mei 12, 2018 20:31

> U bent Campina lid en bent voor />
> U bent Campina lid en bent tegen />
> U bent geen Campina lid maar u wilt zich er toch mee bemoeien en bent voor />
> U bent geen Campina lid en hebt er dus niets mee te maken maar bent toch tegen />

mist nog :
> je ben geen rfc lid maar er wordt hier impliciet gevraagd je er mee te bemoeien en je ben tegen !
( principiële tegensputteraar )
> je ben geen rfc lid maar je heb er toch mee te maken en je ben om strategische redenen vóôr 8)
( driebandenbiljarter )

> weet niet / geen mening / de vragensteller staat me niet aan
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hindrik » za mei 12, 2018 23:12

Christo, mi zie je het nu een klein beetje te zwart.
De nertsenhouderij kan in NL [mi geheel onterecht} op geen enkel draagvlak rekenen bij de Nederlandse burger/consument, het product word hier zo goed als niet 'geconsumeerd' en ze voegen niks toe aan het landschap/de beleving van de burger.
Ook de hokdieren, kippen, varkens, kalveren en opstalkoeien hebben daar last van, echter hun producten worden nog wel gebruikt door diezelfde burger dus dan is het tegen zijn wat moeilijker.
Ook in Dec 2016 hadden we het hier al over;
viewtopic.php?f=6&t=6053&hilit=haas&start=9360
het alleen [goedkoop] voedsel produceren is niet meer voldoende voor een license to produce.
Aware/appie zetten een plusje op de melkprijs op voorwaarde dat....
RFC doet in feite iets vergelijkbaars, maar heeft daar nog geen afnemer met een meerprijs voor dus willen ze de melkstroom beperken
Hoe dan ook; uiteindelijk word het beleid in den Haag bepaald en daar heeft iedere stemgerechtigde in Ned [of we dat nou leuk vinden of niet] invloed op als hij of zij dat recht gebruikt.
En helaas voor ons, heeft de gemm stemgerechtigde geen snars verstand van en begrip voor de [melk]veehouderij.
Een klein voorbeeldje, afgelopen week kwam op feestboek een foto voorbij van 2 zw bonte koeien, 9 eenkleurige bruine en 1 roodbont [stier]kalf.
Bijna iedereen lyrisch, zo hoort; het de kalfjes bij de moeder, dat die boeren daar niet aan willen is niet te snappen.
Ik zie op zo'n foto 2 uitstootkoeien, 9 jersey kalveren en 1 roodbont kruislingstiertje, de jersey lijken vaarsjes te zijn.
Volgens mij loopt er dan geen of hooguit 1 kalf bij de moeder [het roodbonte stiertje], de andere zijn wss jersey opfokkalveren voor vervanging die bij een pleegmoeder lopen, hun moeders lopen in de koppel melkkoeien en hun evt 'broertjes' zitten in een mesthok of zijn gelijk als nuka al geslacht.
Allemaal niks mis mee m.i., maar de gemiddelde stemgerechtigde ziet dus heel iets anders.
Oftewel Christo, de [melk]veehouderij hoeft niet direct te verdwijnen, is zelfs nodig voor het onderhoud van het platteland, maar zal daarbij wel rekening moeten houden met de [soms volslagen onterechte] wensen dan wel eisen van de stemgerechtigden.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Flyinghollander » zo mei 13, 2018 05:22

hulsteins schreef:dus daar ken je dan dus niet van op aan

4 nieuwe modjes die bovenstaande gedachtewisseling in 't juiste topic kunnen zetten ;
schoont hier op en voegt wat toe aan canada topic

Hier http://veeteeltforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=5513&start=780 staan de Canada toevoegingen.

Bedankt hulstein, dat ik mocht slapen :wink:
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie