Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Uw mening over de nieuwe Campina plannen

>
U bent Campina lid en bent voor
18
33%
>
U bent Campina lid en bent tegen
14
25%
>
U bent geen Campina lid maar u wilt zich er toch mee bemoeien en bent voor
11
20%
>
U bent geen Campina lid en hebt er dus niets mee te maken maar bent toch tegen
12
22%

Totaal aantal stemmen : 55

Re: Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Berichtdoor Kees99 » zo mei 13, 2018 08:04

melker schreef:Nog meer betuteling, moet je niet willen. Laat dan plannen maar mooi zo ze voorstellen, jaarlijks nog 1,5% groei plus nog ruim 2% van stoppers is nog steeds groei :no:
We moeten af dat rfc kan zeggen dat 5 % korting nodig is omdat......
Kees99

Berichtdoor G.U. » zo mei 13, 2018 09:23

Kees99 schreef:
melker schreef:Nog meer betuteling, moet je niet willen. Laat dan plannen maar mooi zo ze voorstellen, jaarlijks nog 1,5% groei plus nog ruim 2% van stoppers is nog steeds groei :no:

Precies kees, ik wil ook niet dat het fabriek op die manier aan de knoppen kan draaien
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Wim R » zo mei 13, 2018 09:46

G.U. schreef:
Kees99 schreef:

Precies kees, ik wil ook niet dat het fabriek op die manier aan de knoppen kan draaien

Precies nog meer bemoeienis door de fabriek. Snap er geen donder van dat vele niet reageren en zoals gewoonlijk ja en amen zeggen als dit er door zal komen :no: :no: . Denk dat het zoiets is van moe van het gemoei en bemoeder en het zal zo wel moeten.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor maistro » zo mei 13, 2018 17:00

Onzinnig plan idd velen zijn moe gestreden
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor sivert » zo mei 13, 2018 21:20

Henk schreef:RFC heft de mazzel dat de nieuwe generatie is gewend aan betutteling Melker. Ik las vandaag in de VT de reactie van Alex Datema op de plannen van RFC.
Kijk, zukke zijn natuurlijk dé ideale leden voor hunnie :yes:
Zelf blijf ik erbij dat RFC marktruimte gaat verkwanselen die later wel eens heel interessant zou kunnen zijn...
Alleen is die ruimte dan al lang en breed bij Aware of een andere verwerker en is die voor RFC voor altijd verloren :idea:

Alex Datema is een vergaderboer die naar ik meen nu voorzitter is van Boerennatuur, de overkoepelende organisatie voor agrarisch natuurbeheer. Anderen doen bij hem het werk.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor sivert » zo mei 13, 2018 21:38

Ik las van Sander op melkweb dat ze bij hun op de vergadering hadden verzekerd dat die 1,5 % groei er kwam. Keurentjes vertelde bij ons op de vergadering dat de groei ook negatief kon zijn. Blijkbaar kunnen ze nog niet eens 1 gelijk verhaal brengen. Als dat echt zo zou zijn waren de plannen ook overbodig, er zal met de afroming geleidelijk steeds minder fosfaat komen, dat gaat niet helemaal samen met jaarlijks 1,5% er bij, melk waar geld achteraan wordt gestoken wat ze dan juist weer niet willen. Het draait er op uit dat de andere melkverwerkers over een paar jaar geen nieuwe leveranciers meer aannemen doordat ze al een aantal boeren van FC hebben overgenomen en hun leveranciers wel kunnen groeien en dat FC boeren niet echt kunnen uitbreiden en dat als ze hun bedrijf willen verkopen er bijna alleen de akkerbouw is als koper. FC leden kunnen immers niet kopen. Gisteren waren er in Oldehove een vader en zoon in de mestkelder gevallen en er in kritieke toestand uit gehaald. Je zult maar op een dergelijke manier door het noodlot worden getroffen en dan vervolgens als nabestaande (in het algemeen bedoeld, zoiets kan ook door ziekte e.d.) ook nog eens worden geconfronteerd met een melkveebedrijf wat niet te verkopen is in sommige gebieden. Dat wordt dan 2 keer een drama. Ik vind het gewoon een heel slecht en in dit soort gevallen misschien wel een onmenselijk plan.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Jaap » do mei 17, 2018 14:49

Voor Veeteelt sprak ik Fokko Venema en maakte dit stukje.

http://veeteelt.nl/economie/nieuws/over ... plannen-fc

Waar de mannen uit Groningen vooral niet mee eens zijn is die corrective voor basiszuivel. Ik heb nog wat gezocht, maar ik kon niet heel veel info hierover vinden hoe daar de plannen voor zijn. Maar wellicht wordt daar meer duidelijkheid gegeven tijdens de FC-avonden?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Gerton » do mei 17, 2018 15:04

Jaap schreef:Voor Veeteelt sprak ik Fokko Venema en maakte dit stukje.

http://veeteelt.nl/economie/nieuws/over ... plannen-fc

Waar de mannen uit Groningen vooral niet mee eens zijn is die corrective voor basiszuivel. Ik heb nog wat gezocht, maar ik kon niet heel veel info hierover vinden hoe daar de plannen voor zijn. Maar wellicht wordt daar meer duidelijkheid gegeven tijdens de FC-avonden?

Ik vraag mij ook af hoe deze heren het begrepen hebben en of ik het misschien verkeerd begrepen heb.. zal even uit de doeken doen hoe ik het begrepen heb:

Alle melk wordt ontvangen door 1 divisie van de 4. De andere drie (de winstgevende divisies) geven aan hoeveel melk ze nodig hebben en nemen dit af voor de garantieprijs. Dit wordt gedaan om, zoals de laatste jaren gebeurde, te voorkomen dat er teveel gestunt wordt met de winstgevende producten, op die manier verwaterde de marge en overvoerden ze hun eigen markt. Zeer ongewenst!!

De eerste divisie gaat de rest van de melk verwaarden in de basisproducten. Omdat hier voorheen ook met de garantieprijs gerekend werd konden deze medewerkers nooit winst maken en draaiden ze altijd verlies. Dit motiveert niet en zorgt niet voor een verbetering van resultaat. Daarom worden deze nu vergeleken met de marktprijzen voor de basisproducten (poeder/boter e.d.) Deze zij openbaar en dus goed te vergelijken en zodoende moeten deze mensen hun toegevoegde waarde ook weer inzichtelijk hebben en weer met plezier kunnen handelen.

Volgens mij heeft bovenstaande geen invloed op de garantieprijs, zal alleen het resultaat van de onderneming moeten verbeteren.

Voor mij een heldere en logische uitleg, misschien heb ik wat gemist, maar ik kan hier niet tegen zijn...
Gerton

Berichtdoor coen dp » do mei 17, 2018 18:52

@jaap
https://melkweb.frieslandcampina.com/~/media/Melkweb/nieuws/2018/Bijlage%20leiderschap%20in%20melk%20met%20meer%20waarden%20NLBE.ashx
deze folder staat nu op melkweb

kort door de bocht , in dalende markt word er een negatieve correctie (basis zuivel correctie) toegepast op de garantieprijs :!:
in stijgende markt word de + tov de garantieprijs toegevoegd aan de winst (prestatietoeslag / reservering op naam / dode hand)
doel winst op peil houden en onder andere afwaardering kredietwaardigheid Zoals afgelopen week voorkomen https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... a-285165E/
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor hulsteins » do mei 17, 2018 21:27

weer fijn een lesje "vrije-markt-werking" om je oren

20 jaar lang als hardste schreeuwen om afschaffen quotum
'om de rest van de wereld er effe uit te concurreren'
en uiteindelijk alleen jullie eigen d'r uit geconcurreerd
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Frans V » do mei 17, 2018 21:42

Wat een kansloos ingewikkelde melkprijsberekening krijgen we zo :shock: :? De onderneming heeft keihard gefaald om de garantieprijs te kunnen blijven betalen. Ik zou zeggen: de garantieprijs systematiek is onhoudbaar, we gaan gewoon na afloop van de maand bekend maken wat we gaan betalen. Net als bijv. Nemelco doet. Dan kunnen ze in Amersfoort eerst de centen tellen en dan de melkprijs bekend maken. En dan alle liters hetzelfde :yes:
Don't call it a dream. Call it a plan.
Frans V

Berichtdoor G.U. » do mei 17, 2018 21:44

1 ding is bovenal wel zeker. Van de fransen hebben we weinig te vrezen :mrgreen:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » vr mei 18, 2018 09:36

hulsteins schreef:weer fijn een lesje "vrije-markt-werking" om je oren

20 jaar lang als hardste schreeuwen om afschaffen quotum
'om de rest van de wereld er effe uit te concurreren'
en uiteindelijk alleen jullie eigen d'r uit geconcurreerd

Gadverdamme Hullie wat sla je toch weer akelig precies de spijker op zn kop... :|
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » vr mei 18, 2018 11:36

:) Een troost, probleem in Frankrijk is nog groter, zeker melkprijs zit stuk lager, land zat maar verder alles aan banden.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » vr mei 18, 2018 11:38

We moeten ook niet te negatief over frankrijk zijn, zonder hen zou de glb er vast een stuk anders uitzien
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie