Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Uw mening over de nieuwe Campina plannen

>
U bent Campina lid en bent voor
18
33%
>
U bent Campina lid en bent tegen
14
25%
>
U bent geen Campina lid maar u wilt zich er toch mee bemoeien en bent voor
11
20%
>
U bent geen Campina lid en hebt er dus niets mee te maken maar bent toch tegen
12
22%

Totaal aantal stemmen : 55

Re: Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Berichtdoor Flyinghollander » wo mei 09, 2018 09:07

Erik1979 schreef:@ Schoonvelde

Campina komt ook bij ons in de buurt. Ik ken èèn melkveehouder in ieder geval èèn heel goed. Was ook heel erg te spreken over campina. Toen mijn gedachten even verteld. 2 weken later zei hij: je hebt gelijk, iets klopt er niet. Nog een paar weken later de 1,5 % regeling. Hij heeft een nieuwe stal gebouwd. Lang niet vol. Grond genoeg. Gaat kapot. Lekker hè!

Levert ie toch aan 2 fabrieken? Ik lever aan 4 fabrieken.
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » wo mei 09, 2018 09:24

wees maar blij at dat kan daar hier gaat dat niet zo makkelijk (n)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor sivert » wo mei 09, 2018 11:47

Campina komt ook bij ons in de buurt. Ik ken èèn melkveehouder in ieder geval èèn heel goed. Was ook heel erg te spreken over campina. Toen mijn gedachten even verteld. 2 weken later zei hij: je hebt gelijk, iets klopt er niet. Nog een paar weken later de 1,5 % regeling. Hij heeft een nieuwe stal gebouwd. Lang niet vol. Grond genoeg. Gaat kapot. Lekker hè!

Het gaat helemaal niet over de melkprijs, die is gewoon goed, het pijnpunt zit er in dat je geen echte stappen meer kunt zetten. Boeren met een half gevulde stal of bedrijven met opvolgers die stappen willen zetten zullen bij FC het veld moeten ruimen en een andere verwerker moeten opzoeken. Op die manier moet er op termijn ruimte komen voor degenen die blijven. De totale melkplas van FC zal naar een niveau moeten dalen waarbij er geen of weinig verlies wordt geleden op de laatste liters en daarvoor zal er een aantal leden met bijbehorende melkleveranties moeten wijken.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Flyinghollander » wo mei 09, 2018 11:52

boer pieter schreef:wees maar blij at dat kan daar hier gaat dat niet zo makkelijk (n)

Pieter wie verbied je de rest ergens anders te verkopen? RFC wil niet meer innemen, doe je de rest ergens anders, prijs is misschien niet alles dan.... maar waarom zou dat niet kunnen?
Flyinghollander

Berichtdoor coen dp » wo mei 09, 2018 12:18

Flyinghollander schreef:
boer pieter schreef:wees maar blij at dat kan daar hier gaat dat niet zo makkelijk (n)

Pieter wie verbied je de rest ergens anders te verkopen? RFC wil niet meer innemen, doe je de rest ergens anders, prijs is misschien niet alles dan.... maar waarom zou dat niet kunnen?

levering/afnameplicht blijft :yes:alleen de prijs van de laatste liters is anders
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor wijnbergen » wo mei 09, 2018 12:30

Hier in DK is er niet veel alternatief, helaas.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » wo mei 09, 2018 12:44

ach dat is wel zo maar die paar die er zijn betalen ook niet beter ,een ding is zeker we mogen zo veel leveren Als we zelf willen
boer pieter

Berichtdoor Kees99 » wo mei 09, 2018 12:57

Sivert is toch niet zo moeilijk. Melk op de fosfaat zetten binnen de rfc. Komt er een stopper kunnen- kan een rfc lid die overnemen. De ledenraad dit voor de directie zetten want anders stemmen we allemaal tegen.
Kees99

Berichtdoor Henk » wo mei 09, 2018 13:27

boer pieter schreef:kapot gaan weet ik niet :? hij kan altijd nog naar een andere fabriek ,of kan dat niet daar ,ik vind trouwens ook dat nl boeren nogal veel klagen ze hebben nog steeds een betere melkprijs dan de rest

Pijnpunt in deze is de gigantische bemoeizucht en betutteling :idea: en wetgeving die mekaar overlapt of tegenstrijdig is.
Maar ik begrijp uit sommige reacties dat ze al helemaal murw zijn en zich niet eens meer herinneren wat vrij ondernemen is...
Zolang de melkprijs enigszins redelijk is tolereert men alles... Nog eff en de veehouders moeten om toerbeurt in klederdracht lang s de belangrijkste invalswegen staan... :P
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erik1979 » wo mei 09, 2018 13:48

Flyinghollander schreef:

Levert ie toch aan 2 fabrieken? Ik lever aan 4 fabrieken.

Dat gaat wel maar is alleen mogelijk bij grotere bedrijven. Bij 200 koeien kun je niet splitsen.

Hier beginnen de bedrijven tussen de 100 en 200 koeien in de problemen te komen. Onder de 100 is bijna allemaal weg.

Gewoon milieu maatregelen :cry:
Erik1979

Berichtdoor Erikjan » wo mei 09, 2018 14:17

Erik1979 schreef:Dat gaat wel maar is alleen mogelijk bij grotere bedrijven. Bij 200 koeien kun je niet splitsen.

Hier beginnen de bedrijven tussen de 100 en 200 koeien in de problemen te komen. Onder de 100 is bijna allemaal weg.

Slechte ondernemers die de financieringslasten te hoog hebben. Rustiger groeien zou voor vele nog wel eens voordelen kunnen hebben.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor G.U. » wo mei 09, 2018 14:23

Henk schreef:
boer pieter schreef:kapot gaan weet ik niet :? hij kan altijd nog naar een andere fabriek ,of kan dat niet daar ,ik vind trouwens ook dat nl boeren nogal veel klagen ze hebben nog steeds een betere melkprijs dan de rest

Pijnpunt in deze is de gigantische bemoeizucht en betutteling :idea: en wetgeving die mekaar overlapt of tegenstrijdig is.
Maar ik begrijp uit sommige reacties dat ze al helemaal murw zijn en zich niet eens meer herinneren wat vrij ondernemen is...
Zolang de melkprijs enigszins redelijk is tolereert men alles... Nog eff en de veehouders moeten om toerbeurt in klederdracht lang s de belangrijkste invalswegen staan... :P

een blauwe overall is al klederdracht. geen harses in de randstad die weet hoe een overall er uit ziet :lol:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Corjan » wo mei 09, 2018 14:30

boer pieter schreef:ach dat is wel zo maar die paar die er zijn betalen ook niet beter ,een ding is zeker we mogen zo veel leveren Als we zelf willen

:shock: Huh eerst loop je te predikken dat iedereen wat minder moet leveren :!: En nu lijk je bijna trots te zijn dat je maar an ken mellukken :?: :o
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Erik1979 » wo mei 09, 2018 14:52

Erikjan schreef:
Erik1979 schreef:Dat gaat wel maar is alleen mogelijk bij grotere bedrijven. Bij 200 koeien kun je niet splitsen.

Slechte ondernemers die de financieringslasten te hoog hebben. Rustiger groeien zou voor vele nog wel eens voordelen kunnen hebben.

Hij heeft voor Nederlandse begrippen lage lasten. (Is in Duitsland) Hij melkt nu 700.000 per jaar en heeft een nieuwe stal voor 120.

Ik ben niet voor niets een groot voorstander voor een Europees melkquotum. Zonder melkquotum kun je makkelijk iedere koe die loopt door melken. Groeien is gewoon te makkelijk. Als je zelf niet mee gaat dan haalt de rest je in. En dat gaat heel snel.
Erik1979

Berichtdoor boer pieter » wo mei 09, 2018 15:11

Corjan schreef:
boer pieter schreef:ach dat is wel zo maar die paar die er zijn betalen ook niet beter ,een ding is zeker we mogen zo veel leveren Als we zelf willen

:shock: Huh eerst loop je te predikken dat iedereen wat minder moet leveren :!: En nu lijk je bijna trots te zijn dat je maar an ken mellukken :?: :o

ik melk niet meer als vorig jaar , :no: maar voor die een nieuwe stal hebben is het toch wel makkelijk dat ze die vol kunnen zetten en niet zo als in nl dat je van allerlei domme regeltjes krijgtop gelegt ,
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie