Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Uw mening over de nieuwe Campina plannen

>
U bent Campina lid en bent voor
18
33%
>
U bent Campina lid en bent tegen
14
25%
>
U bent geen Campina lid maar u wilt zich er toch mee bemoeien en bent voor
11
20%
>
U bent geen Campina lid en hebt er dus niets mee te maken maar bent toch tegen
12
22%

Totaal aantal stemmen : 55

Re: Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Berichtdoor Henk » do jun 28, 2018 10:00

Nou Hans, verlicht ons met je kennis! :D
Wat bespeur jij in de super waar wij geen weet van hebben :?: Want ik kom zelden in de super moet ik admitten :oops:

Ik hoor 'n dochter van mij wel es uit. Die is manager van een super en wist een tijd geleden te melden dat zij steeds meer biologisch moest inkopen omdat de vraag groeiende is :yes:
Maar dan is het nog steeds een marginale stroming :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » do jun 28, 2018 15:05

Henk schreef:Nou Hans, verlicht ons met je kennis! :D
Wat bespeur jij in de super waar wij geen weet van hebben :?: Want ik kom zelden in de super moet ik admitten :oops:

Ik hoor 'n dochter van mij wel es uit. Die is manager van een super en wist een tijd geleden te melden dat zij steeds meer biologisch moest inkopen omdat de vraag groeiende is :yes:
Maar dan is het nog steeds een marginale stroming :yes:

Maar een groeiende markt. Consumenten worden beetje bij beetje van het type minder massa maar een 'kwalitatief beter' product
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor melker » do jun 28, 2018 16:41

Gisteravond eerste van reeks regio vergaderingen betreffende RFC plannen. Verder niks nieuws behalve dat wat we de komende 5 jaren gaan melken en daar het gemiddelde van ons quotum gaat worden voor na 2024.
En dat het verder wat minder goed ging met de onderneming als geheel met als domper een verlies van 150 miljoen over eerste halfjaar :shock: Maar de vooruitzichten voor komende halfjaar verder wel goed met een garantieprijs van minstens 36 cent.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Erik1979 » do jun 28, 2018 17:01

melker schreef:Gisteravond eerste van reeks regio vergaderingen betreffende RFC plannen. Verder niks nieuws behalve dat wat we de komende 5 jaren gaan melken en daar het gemiddelde van ons quotum gaat worden voor na 2024.
En dat het verder wat minder goed ging met de onderneming als geheel met als domper een verlies van 150 miljoen over eerste halfjaar :shock: Maar de vooruitzichten voor komende halfjaar verder wel goed met een garantieprijs van minstens 36 cent.

Dan hebben ze 3 cent teveel betaald. Ik vind dat positief. Maar op lange termijn houd dat op om verlies te draaien en de beste prijs te betalen. Misschien is de Nederlandse zuivel toch niet meer waard als in de rest van de wereld?
Erik1979

Berichtdoor G.U. » do jun 28, 2018 17:36

Er was geen verlies over het eerste half jaar. Die 150 miljoen verlies was op melkpoeier etc
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Erik1979 » do jun 28, 2018 18:11

G.U. schreef:Er was geen verlies over het eerste half jaar. Die 150 miljoen verlies was op melkpoeier etc

Als dat zo is snap ik het probleem niet dat je niet gewoon alle melk van iedereen af kan nemen. En dan toch de hoogste prijs betalen. Ergens klopt het verhaal niet. 36 cent is gewoon een geweldige prijs. En dan hoef je niet nog eens quotum er op te doen waar vele melkveehouders geslachtofferd worden.
Erik1979

Berichtdoor jan.nl » do jun 28, 2018 19:04

Erik1979 schreef:
G.U. schreef:Er was geen verlies over het eerste half jaar. Die 150 miljoen verlies was op melkpoeier etc

Als dat zo is snap ik het probleem niet dat je niet gewoon alle melk van iedereen af kan nemen. En dan toch de hoogste prijs betalen. Ergens klopt het verhaal niet. 36 cent is gewoon een geweldige prijs. En dan hoef je niet nog eens quotum er op te doen waar vele melkveehouders geslachtofferd worden.

Als ze de boel los laten komt er zoveel melk dat de 36 cent misschien niet gehaald wordt,maar hier bij particulier is nog nix geen beperking,maar zie ook geen groei :no:Melkprijs is laatst ronde de 33 cent,natuurlijke rem dus... :yes:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Erik1979 » do jun 28, 2018 20:00

jan.nl schreef:
Erik1979 schreef:

Als ze de boel los laten komt er zoveel melk dat de 36 cent misschien niet gehaald wordt,maar hier bij particulier is nog nix geen beperking,maar zie ook geen groei :no:Melkprijs is laatst ronde de 33 cent,natuurlijke rem dus... :yes:

Ik heb eens wat terug gelezen. Jij schreef volgens mij jaren geleden al dat de coop de melk kon sturen.

Ik geloof daar niet in. Ik zie de grote bedrijven met oplossingen komen om vrij te leveren. De kleinere kunnen dat niet omdat dat de kostprijs teveel opdrijft. Daarom blijven die klein en de grotere worden nog sneller groter.

Dat zie je overal. Hoe harder je erop inslaat hoe meer je beperkt hoe sneller de schaalvergroting.
Erik1979

Berichtdoor Erik1979 » do jun 28, 2018 20:04

jan.nl schreef:
Erik1979 schreef:

Die natuurlijke rem is er ook niet. De grote grondgebonden bedrijven kunnen met 30 cent geld verdienen. Maar dan praat je over 1000 + . Die breiden dus nog uit. Gaat tenkoste van andere. Dat is natuurlijk niet Nederland maar paar kilometer verderop.
Erik1979

Berichtdoor jan.nl » do jun 28, 2018 22:59

Erik1979 schreef:

Die natuurlijke rem is er ook niet. De grote grondgebonden bedrijven kunnen met 30 cent geld verdienen. Maar dan praat je over 1000 + . Die breiden dus nog uit. Gaat tenkoste van andere. Dat is natuurlijk niet Nederland maar paar kilometer verderop.

Denk dat je oost duitsland bedoeld :wink: ,piepen ook bij 30 cent,maar meeste hebben nog een vergister dat is hun redding :yes:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Erik1979 » do jun 28, 2018 23:25

jan.nl schreef:
Erik1979 schreef:

Denk dat je oost duitsland bedoeld :wink: ,piepen ook bij 30 cent,maar meeste hebben nog een vergister dat is hun redding :yes:

En akkerbouw. :yes:

Zijn er niet veel. Maar kan wel. Weinig financiering helpt ook veel. En natuurlijk top draaien.

West Duitsland zitten er ook. Wij zijn er nog niet maar duurt niet lang meer hoop ik. (hebben geen vergister en geen akkerbouw dus beetje moeilijker) Zulke bedrijven groeien. Rest valt vroeg of laat weg. Kan een melkfabriek niet tegenhouden.
Erik1979

Berichtdoor W.A » vr jun 29, 2018 08:47

Erik1979 schreef:
jan.nl schreef:
[quote="Erik1979"]

En akkerbouw. :yes:

Zijn er niet veel. Maar kan wel. Weinig financiering helpt ook veel. En natuurlijk top draaien.

West Duitsland zitten er ook. Wij zijn er nog niet maar duurt niet lang meer hoop ik. (hebben geen vergister en geen akkerbouw dus beetje moeilijker) Zulke bedrijven groeien. Rest valt vroeg of laat weg. Kan een melkfabriek niet tegenhouden.[/quote]Ben jij er van overtuugd dat 1200 eficienter kan dan bijv. 800? Ok, de melkstal en de hakselaar etc.worden wat intensiever gebruikt.... Maar slijten ook sneller! Het beetje extra geld dat er in zit per koe kost met deze rente ook haast niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Hans van Bergen » vr jun 29, 2018 09:44

Snel groeiende mega melkveehouders gaan ook snel naar de klote :yes: overschatten zichzelfvaak/altijd en of moeten naar iemand zoeken die fiancieel bijspringt etc etc
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor G.U. » vr jun 29, 2018 09:46

Het is toch weer het aloude vliegwiel. Als het goed gaat komt het geld met bakken binnen. Gaat het wat minder dan stroomt het geld snel de andere kant weer uit
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Erik1979 » vr jun 29, 2018 10:21

@willem

Ik ben er van overtuigd dat als een bedrijf goed loopt iedere koe die je extra hebt het efficiënter maakt.

Gewoon de kleine dingetjes.

100 of 150 of 200 kalveren melk geven is geen groot verschil.

Een mengwagen maken voor 50 100 of 200 afkalf koeien maken is geen verschil in tijd.

Administratie is een factor tijd die op grote bedrijven ook een rol speelt. Maar daar komt ook een omslag punt.

Melken is ook iets te halen.

Wat ik zie en hoor zitten de betere bedrijven op 4 cent personeel kosten. Dan zijn ook alle uren betaald. Bij 800 koeien is dat bijna niet realiseerbaar met normale uur lonen. Bij bedrijven met 200 koeien moet je de uren van de eigenaar niet tellen.

Daarbij worden bij grotere bedrijven grotere machines interessanter. Kleine bedrijven moeten iemand anders laten komen die er ook aan wil verdienen.

Stal bouwen is ook een punt. Een extra box bouwen kost niet veel als je bezig bent. Maar het beginnen met vergunningen etc.

Als je alles vreemd financierd dan maakt het ook snel de voordelen kapot. Financieringskosten is na voerkosten denk ik het belangrijkste item. En dan is het niet die rente maar vooral aflossing!
Erik1979

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie