Grondprijzen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Grondprijzen

Berichtdoor poekske » wo dec 19, 2018 17:17

En ik ben wss veel te ouderwets, maar mijn idee is dat als je het in 20, 25 of 30 jaar niet volledig kan aflossen je krediet, je er beter afblijft. Want door die trucjes van enkel rente betalen zoveel jaar, is de prijs omhoog gegaan, dat gecombineerd met investeerders en het is onbetaalbaar voor degene die het nodig heeft, de boer...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor opelmanta » wo dec 19, 2018 19:45

melker schreef:Krijg je hier niets voor, lage veenlanden onder Buitenpost?

Laatste Bbl grond in de regio, Driesum-Westergeest.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Arno » wo dec 19, 2018 19:50

poekske schreef:En ik ben wss veel te ouderwets, maar mijn idee is dat als je het in 20, 25 of 30 jaar niet volledig kan aflossen je krediet, je er beter afblijft. Want door die trucjes van enkel rente betalen zoveel jaar, is de prijs omhoog gegaan, dat gecombineerd met investeerders en het is onbetaalbaar voor degene die het nodig heeft, de boer...

Yup ,daar heb je gelijk in maar dat gaat een individuele boer niet veranderen dus als je door wilt in de holland bv dan zul je mee moeten doen :wink: en zolang ze aan de andere kant het gat maar dichten met 1 of ander verkoopbaar recht lijkt het op papier allemaal te kunnen :yes: :idea:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor arnoud » wo dec 19, 2018 21:24

DE in mijn buurt 25-35000 voor norm. tot goeie ha akker. 8-12000 grasland.
NL Kockengen ,Ronde Venen rond 55000 ha grasland maar de provincie betaald meer als ze natuur willen maken
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Clown » wo dec 19, 2018 21:46

Grond van 60000 lijkt te duur .
Maar als je 100 hectare voor 20000 op de balans hebt staan en je koopt 20 hectare bij voor 60000.
Dan heb je 120 hectare voor 3200000 op de balans staan dit is krap 27000 per hectare.
Wat ik wil zeggen is als je het over de grote hoop middeld het wel weer meevalt.
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor Flyinghollander » wo dec 19, 2018 22:37

van gratis tot 10.000 dollar ongeveer, sommige plekken misschien meer.
Flyinghollander

Berichtdoor arnoud » do dec 20, 2018 06:15

Over de grote hoop gerekend is dus gewoon niet rekenen(of probeer recht te l#llen)
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Richt » do dec 20, 2018 07:27

arnoud schreef:Over de grote hoop gerekend is dus gewoon niet rekenen(of probeer recht te l#llen)

Joh, moet toch op een of andere manier rechtlullen wat krom is :D
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Clown » do dec 20, 2018 09:58

Als je land koopt ga je ervan uit dat hij in de toekomst duurder wordt.
Of hij ligt gunstig ten opzichte je eigen grond zodat je eigen grond duurder wordt.
Dus je doet het omdat het in je bedrijf past dan vind ik dat niet rechtlullen of rechtrekenen
Grondprijzen zijn hier nog altijd harder gestegen dan de inflatie . De een gokt in aandelen de ander in grond
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor Henk » do dec 20, 2018 11:00

Clown schreef:Grond van 60000 lijkt te duur .
Maar als je 100 hectare voor 20000 op de balans hebt staan en je koopt 20 hectare bij voor 60000.
Dan heb je 120 hectare voor 3200000 op de balans staan dit is krap 27000 per hectare.
Wat ik wil zeggen is als je het over de grote hoop middeld het wel weer meevalt.

Ik heb een paar jaar geleden de balanswaarde van mn grond opgekrikt naar de marktwaarde.
Het komt een keer dat de landbouwvrijstelling vervalt en kun je afrekenen met de belasting wanneer je grond van 20.000 wab verkoopt voor 70.000 wev.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » do dec 20, 2018 11:14

G.U. schreef:Een machine leasen is toch wat anders dan erfpacht. Aan het eind van de lease is de machine van jou en erfpacht wordt nooit weer boereneigendom

Wat heb je dr aan dat je aan het einde van je carriere je hypo-vrije 60 ha land kan verkopen voor 5 miljoen :?:
Bedrijven in NL zijn heel snel heel kapitaalsintensief geworden. Waarom zou je jezelf gedurende je werkzame leven constant financieel strak willen zetten :?:
40 jaar lang een klein besteedbaar inkomen omdat je straks een pensioen wil van 5 miljoen :?:

Het was bij ons in 2002 heel simpel. Er kwam een bedrijf van 40 ha te koop tegen mijn veldkavel van 12 ha. Van die 40 ha was 24 ha losse pacht welke ik heb laten aanpassen in 50-jarige erfpacht.
Reden :arrow: ik had gewoonweg geen geld om 40 ha land op te hoesten en er later een compleet nieuwe farm op te zetten.
Als je dan 24 ha niet hoeft te kopen is dat een slok op de borrel (y) Die was indertijd ruim 2 miljoen gulden waard.

Ik heb totaal geen moeite met erfpacht of financial lease (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » do dec 20, 2018 11:15

40ha per keer word hier niet verkocht, 4 ha is al super groot hier.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Corjan » do dec 20, 2018 13:00

Das mischien ook een voordeel van hier. Alles gaat hier met 40 80 120 ...enz ha te gelijk. Klijne stukkies zouden denk ik ook gemakkelijk duurder weg gaan
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor auke » do dec 20, 2018 13:01

Noordkant van het dorp 6 ha veldontginning verkocht voor 82.000
mand terug nog wat voor 74.000
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Corjan » do dec 20, 2018 13:05

Clown schreef:Als je land koopt ga je ervan uit dat hij in de toekomst duurder wordt.
Of hij ligt gunstig ten opzichte je eigen grond zodat je eigen grond duurder wordt.
Dus je doet het omdat het in je bedrijf past dan vind ik dat niet rechtlullen of rechtrekenen
Grondprijzen zijn hier nog altijd harder gestegen dan de inflatie . De een gokt in aandelen de ander in grond

Dan zie ik toch liever de grondprijzen bij Arno :!: Dan kun je nog een beetje recht rekenen om er voer op te telen en ook nog eens af telossen. En dan ook nog eens het zelfde verhaal hebben van de waarde stijging en inflatie enzo :idea:

Ook hier is de grond flink gestegen in de 15 jaar dat ik hier zit. Van een 5000 een acre naar een krappe 20000
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie