Grondprijzen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Grondprijzen

Berichtdoor MarcB » do dec 20, 2018 13:39

Corjan schreef:
Clown schreef:Als je land koopt ga je ervan uit dat hij in de toekomst duurder wordt.
Of hij ligt gunstig ten opzichte je eigen grond zodat je eigen grond duurder wordt.
Dus je doet het omdat het in je bedrijf past dan vind ik dat niet rechtlullen of rechtrekenen
Grondprijzen zijn hier nog altijd harder gestegen dan de inflatie . De een gokt in aandelen de ander in grond

Dan zie ik toch liever de grondprijzen bij Arno :!: Dan kun je nog een beetje recht rekenen om er voer op te telen en ook nog eens af telossen. En dan ook nog eens het zelfde verhaal hebben van de waarde stijging en inflatie enzo :idea:

Ook hier is de grond flink gestegen in de 15 jaar dat ik hier zit. Van een 5000 een acre naar een krappe 20000

Is een acre geen 0,3 ha? Dan zitten jullie ook niet ver Hollandse prijzen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor wijnbergen » do dec 20, 2018 13:51

poekske schreef:En ik ben wss veel te ouderwets, maar mijn idee is dat als je het in 20, 25 of 30 jaar niet volledig kan aflossen je krediet, je er beter afblijft. Want door die trucjes van enkel rente betalen zoveel jaar, is de prijs omhoog gegaan, dat gecombineerd met investeerders en het is onbetaalbaar voor degene die het nodig heeft, de boer...

Het probleem van grond is dat je het niet afschrijven kan, dus aflossen op grond kost nogal liquditeit. We lossen hier de helft van grond in 30 jaar af maar heb totaal geen moeite met niet aflossen. De rente is nog altijd veel lager dan wat je aan pacht moet betalen.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor poekske » do dec 20, 2018 13:57

Als je op deze manier wil en kan werken prima, maar zou niks voor mij zijn.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor kobonde » do dec 20, 2018 14:11

Clown schreef:Als je land koopt ga je ervan uit dat hij in de toekomst duurder wordt.
Of hij ligt gunstig ten opzichte je eigen grond zodat je eigen grond duurder wordt.
Dus je doet het omdat het in je bedrijf past dan vind ik dat niet rechtlullen of rechtrekenen
Grondprijzen zijn hier nog altijd harder gestegen dan de inflatie . De een gokt in aandelen de ander in grond

Dat is een zeer gevaarlike redenatie, Je kunt het belegen in aandelen en grond niet met elkaar vergelijken vanwege de omzetbaarheid.Daarnaast beleg je in aandelen met geld dat je hebt, belegen/grond kopen tegen een bedrag dat hoger is
dan het rendement dat je kan halen met gewas teelt,met geld dat je leent is speculatie.
Je maakt jaarlijks verlies op de grond welke de eventule waade stijging moet goed maken.
Voor investeerders met vrije middelen is grond kopen wel interesant omdat, het rendement wel laag is maar eventuele
waarde stijging belastingvrij is.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » do dec 20, 2018 14:21

moet het niet nog meer zakken ben je nog de sjaak (n) hier is vorige week nog een beste lap grond bij løgemkloster verkocht voor onder de 100 dkk ,en als er nog meer boeren de sleutels inleveren dan word het nog goedkoper (n) en de boeren die over blijven mogen het allemaal weer betalen :evil:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » do dec 20, 2018 14:44

MarcB schreef:
Corjan schreef:
Ook hier is de grond flink gestegen in de 15 jaar dat ik hier zit. Van een 5000 een acre naar een krappe 20000

Dacht dat 1 acre 0,41 ha is oid :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » do dec 20, 2018 14:48

kobonde schreef:
Dat is een zeer gevaarlike redenatie, Je kunt het belegen in aandelen en grond niet met elkaar vergelijken vanwege de omzetbaarheid.Daarnaast beleg je in aandelen met geld dat je hebt, belegen/grond kopen tegen een bedrag dat hoger is
dan het rendement dat je kan halen met gewas teelt,met geld dat je leent is speculatie.
Je maakt jaarlijks verlies op de grond welke de eventule waade stijging moet goed maken.
Voor investeerders met vrije middelen is grond kopen wel interesant omdat, het rendement wel laag is maar eventuele
waarde stijging belastingvrij is.

Ik snap dat beleggen in grond in DK gevoelig ligt. De waarde is er immers een tijd geleden gigantisch onderuit gegaan.
Gezien de huidige rente is het niet vreemd dat hier in NL steeds meer investeerders hun centen in grond steken.
Maar het is evengoed interessant voor een boer met een dikke sok op zolder :yes: want zolang de landbouwvrijstelling er nog is hoef ook hij geen belasting over de waardevermeerdering te betalen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » do dec 20, 2018 14:49

Denk dat er nog veel donker geld zo witgemaakt word ook, door grond te kopen
poekske

Berichtdoor Corjan » do dec 20, 2018 16:01

Henk schreef:
MarcB schreef:
Corjan schreef:

Dacht dat 1 acre 0,41 ha is oid :?:

2.47 acre is een bunder. 100 acre een 40 ha
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » do dec 20, 2018 16:05

Tussen de 28 en 32000 Euro omgerekend per bunder. Ja gruwlijk duur en nie recht te rekenen :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Hans19 » do dec 20, 2018 17:08

1 acre is 0,405 ha om precies te zijn.
Hans19

Berichtdoor Clown » do dec 20, 2018 18:02

waarde stijging belastingvrij is.[/quote]

In mijn berekening ging ik ervanuit dat de gemiddelde waarde naar aankoop 26666 werd als je rekent dat je aan mestplaatsing en toeslagrechten ongeveer 700 euro hebt . Kun je daarvan de rente betalen .
Dan is de opbrengst voor aflossing of om nog meer grond te kopen. Het inkomen verdien je met melken
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor auke » do dec 20, 2018 21:44

poekske schreef:En ik ben wss veel te ouderwets, maar mijn idee is dat als je het in 20, 25 of 30 jaar niet volledig kan aflossen je krediet, je er beter afblijft. Want door die trucjes van enkel rente betalen zoveel jaar, is de prijs omhoog gegaan, dat gecombineerd met investeerders en het is onbetaalbaar voor degene die het nodig heeft, de boer...

klopt maar wat doe je als de bank niet wil en jij denkt dat het wel kan?
kijk over die 10 ha 30 km verderop zijn we het eens. maar nu ligt hij langs je huiskavel?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor poekske » do dec 20, 2018 23:26

Ofwel laten een investeerder kopen en huren voor deftige prijs, ofwel bye bye
poekske

Berichtdoor Andre' » vr dec 21, 2018 16:22

poekske schreef:Ofwel laten een investeerder kopen en huren voor deftige prijs, ofwel bye bye

Volgens mij is er soms ook de mogelijkheid om een terugkoop recht in op te nemen, na x aantal jaren . Als het dan past in eigendom te verkrijgen . Het fijne weet ik ook niet ervan.

En die deftige prijs kun je terugverdienen door saldo,s per ha te maken met nogal wat liters /ha te melken of intensievere teelten te telen anders weinig zin lijkt me.
Andre'

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie