Bedrijfsspecifieke Excretie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Bedrijfsspecifieke Excretie

Berichtdoor Koets » wo jan 17, 2007 16:37

'k weet niet of er een topic over is, maar wie doet er mee aan de Bedrijfsspecifieke Excretie?
Wij denk ik wel. Onder minas-regime kwamen we altijd scherp uit de bus. In de loop van de jaren N-saldo van k meen ruim 6000 kg opgebouwd. Dus ik denk dat we redelijk scherp uit kunnen komen.
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Koets » wo jan 17, 2007 16:43

Zomerstalvoedering draagt er denk ik een groot deel aan bij. Hoge benutting van je drijf en kunststront door vaak maaien.
Koets

Re: Bedrijfsspecifieke Excretie

Berichtdoor grotehar » wo jan 17, 2007 16:50

Koets schreef:'k weet niet of er een topic over is, maar wie doet er mee aan de Bedrijfsspecifieke Excretie?
Wij denk ik wel. Onder minas-regime kwamen we altijd scherp uit de bus. In de loop van de jaren N-saldo van k meen ruim 6000 kg opgebouwd. Dus ik denk dat we redelijk scherp uit kunnen komen.

wij gaan dit jaar ook over op BEX; de melkdruk per ha zal verder toenemen van 15 ton naar 16 ton per ha en dan komen we forfaitair niet meer goed uit ;-)
qua areaal hebben we bijna 20% mais en we zitten op goede zandgrond.

eind december jl. alles opgemeten qua voorraad ruwvoer, mest etc.

we shalll see ;-)
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor van wijk » wo jan 17, 2007 17:07

Die BEX is een stap in de goede richting. T lijkt in ieder geval eerlijker. Maar er zitten nog behoorlijk wat aannames in. Maar ja,,,, ga je volledig op eigen meetgegevens werken krijg je weer dat je monstergegevens niet betrouwbaar zijn.
De waarheid is niet wat we zelf kunnen zien en meten, maar wat ergens achter een bureau wordt bedacht. En dat frustreert, of het nou Minas, nieuw mestbeleid of BEX heet. Remember het gezeur over die excretiegetallen per koe, afhankelijk van ureum en produktie. Die hele tabel is een driedimensionaal gedrocht, maar er staat een handtekening onder van een bekende onderzoeker, en dan doe je er niets meer aan....
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2007 18:04

Nóg meer administratie... :? Denk dat veehouders om die reden de BEX links laten liggen. Eerlijk gezegt heb ik me dr ok nog nooit in verdiept :oops: . Kan iemand in ut kort uitleggen wat er veranderd tov de standaard situatie :?: Het heeft toch nxx van doen met het feit of je nu wel of niet derogeert, toch :roll: :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koets » wo jan 17, 2007 18:43

nou, hoe t precies zit weet ik ook allemaal niet. maar weet wel dat je je kuilvoorraden op moet laten meten en alle kuilen moet laten monsteren.
Kijk eens op de excretiewijzer, ga daar eens mee stoeien (of frotten zoals jullie dat zeggen) . via deze site kun je m downlaajen en installeren:
http://www.koeienenkansen.nl/index.asp?media/software/2.asp

voorbeeld waar BEX goed uitpakte: boer hier in de buurt moest eerst grond bijhuren/ mest afvoeren. Na berekening voor BEX kan hij op papier 230 kuub rdm AANVOEREN :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
tel uit je winst 8) 8)

bovendien afkorting voor bedrijfs specifieke excretie is eigenlijk BSE... misschien door den haag bewust gekozen om aan te tonen dat boeren gekke wezens zijn?? :?
Koets

Berichtdoor Wim R » wo jan 17, 2007 22:29

Wij gaan er ook aan meedoen. Of je nou met derogatie meedoet of niet maakt volgens mij niets uit.Mijn Hud voorlichter heeft het al verschillende keren uitgerekend en jawel ik kan er een 450-550 m3 stront bij thuis houden. Dit hadden we vorig jaar al gezien toen we het voorjaar enkele tanks mest gewogen en gemonsterd afgezet hebben. Zit lang niet de stikstof gehalte in waarmee ze rekenen 4.5 kg . Zat nog geen 3.4 kg in, dus als je een aantal kg stikstof af moet voeren en je moet wegen en monst dan moet je meer m3 afvoeren dan je eigenlijk produceert. Volgens mij zit het zo kortgezegd in elkaar. Volgens mune mapman kan ik dit jaar als alles goed uitpakt nog mest aanvoeren, maar ik moet eerst zien dan geloven. Graskuilen met hoog r eiwit zijn uit den boze en rantsoen met veel gras ook. Volgens mapman kun je het best veel mais en bv persvezel voeren om met bex goed uit te komen.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor auke » wo jan 17, 2007 23:37

om bij de bex goed uit te komen moet je een lage OEb hebben in je rantsoen das het enige wat telt. veel bijproducten oid id flauwekul. behalve de stiksof heb je ook nog te maken met fodfaat. Maandagavond hadden we hans dirks van DMS die had heel wat cijfertjes van boeren bij zich. het is niet standaard zo dat je bij bex altijd goed uitkomt en 20 koeien meer kunt houden zoals je sopms leest

er is bijna geen extra werk, je moet je kuilen laten monsteren ( doen de meesten al) ze laten opmeten door BLGG( kost 25 euro per kuil oid), begin en eindvooraden bijhouden( tik aan het oor) en je mapman om een overzicht vragen van het gelevrrde voer( zit bij hem in de computer)
als je geluk heb hoef je inderdaad minder af te voeren of kun je iets aanvoeren. Hoe efficienter je rasntsoen hoe beter je bij bex goed uitkomt
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor van wijk » do jan 18, 2007 01:25

Ja , en dit alles nog steeds uitgaande van een verkeerde tabel met voor bijna iedereen te hoge stikstofexcreties per koe. Want berekend met het systeem van "normvoedering" wat we met zn allen al jaren achter ons hebben gelaten. "Dat "koemodel"kan niks met ruw eiwit gehaltes in t rantsoen van minder dan 15 %. Want daar zit ook nog een stikstofadvies achter van 400 N uit kunstmest. Met ouderwets slechte efficientiegetallen qua N-benutting uit het rantsoen.
Ga maar eens werkelijk meten wat een koe aan N "excreteert". Geheid kom je bij elk produktienivo 20% lager uit.
van wijk

Berichtdoor Henk » do jan 18, 2007 12:37

Kan ik samenvattend stellen dat wanneer je in het Minastijdperk saldo opbouwde voor N en P dat je efficientie goed genoeg is om te gaan BEX'en :?: Mn oeb int rantsoen is altijd al blachlijk laag dus daar hoef ut niet aan te liggen dus...

Henk

Berichtdoor Koets » do jan 18, 2007 12:38

Ja, daar komt het vaak wel op neer henk. 8) 8) 8) 8)
Koets

Berichtdoor Henk » do jan 18, 2007 12:39

Dan worrut tijd om mn eigen dr in te gaan verdiepen :D

Henk

Berichtdoor van wijk » do jan 18, 2007 13:08

Koets zit denk ik beter in de BEX dan ik, maar ik redeneer heel simpel: laag ruw eiwit int rantsoen, laag OEB, dan ook fatsoenlijk Ureum in de melk, en als de koe dan goed in conditie is, goed op de mest, en ook nog nette gehaltes geeft bij acceptabele melkplas, dan heb je een efficient systeem qua Stikstof.
Maar dat zit volgens mij niet goed in die tabellen ingerekend, ook niet bij die bedrijfsspecifieke excretie. Op werkelijke N-uitstoot zou je meer koeien per hectare kunnen houden.
van wijk

Berichtdoor auke » do jan 18, 2007 13:35

bij de BEX ga je dus wel uit van de efficientie van de koe op jouw bedrijf!!!!!
je laat dmv wat berekeningen zien dat jouw koe beter omgaat met n en p dan die tamminga koe.
heb maandagavond ook brekeningen gezien van een gem ureum van 28 die toch goed uitkwamen met BEX

zou zeggen ga eens aan de slag en kijk bij je eigen hoe het zit
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor van wijk » do jan 18, 2007 15:30

Ik heb net die "handreiking bedr.spec.excretie" gelezen op het lnvloket.
Maar die berekening hangt aan elkaar van de aannames en formules. Het is idd je eigen situatie vergelijken met de "tamminga-koe". Eerder was toegezegd dat je onderbouwde eigen berekeningen mocht gebruiken. Nu zitten we toch weer vast aan normtabellen en vooraf bepaalde efficiency.

Nee, dan was een Minas achtig aanvoer en afvoer saldering toch een prettiger systeem.
van wijk

Volgende

Keer terug naar Koe en economie