Beginnen Mesterij/Dekstieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Beginnen Mesterij/Dekstieren

Berichtdoor Richt » di jan 29, 2019 07:28

Talis schreef:
danielle2624 schreef:We zijn benaderd door een paar particulieren die kruisling koeien hebben staan maar geen vol bb erop willen zetten. Om te hopen op natuurlijk afkalven. Ze kunnen niet de juiste stier vinden voor wat ze willen. Daarom hun vraag naar mij toe.

Heb vroeger hoop uitleen dekrammen gehad voor uit de hand te laten dekken of in een koppel te zetten. Hebben ook paar keer sperma opgevangen en geinsemineerd in schapen in het buitenland. Had zelf de apparatuur om het op te vangen en te verwerken. Maar door omstandigheden tijd gestopt maar nu waar aan het opbouwen met de rammen.

Van een aantal van deze heb ik dus de vraag naar me stier als deze op leeftijd is om te kunnen dekken. Kan je eventueel tegen betaling bij de crv de stier laten springen op een bok en het verwerken voor export naar buitenland van het sperma?

kun je het makkelijkst crv even bellen. Het kan wel. maar ik weet niet wat het zo kost..

Zijn ook wel andere sperma vangers buiten CRV om, bvb HB-KI
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor opelmanta » di jan 29, 2019 07:57

Het kan niet. Veterinair. Stier moet op de Ki stal staan.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor G.U. » di jan 29, 2019 10:05

Sperma vangen voor eigen gebruik kan wel. Om te verhandelen moet je een KI zijn. Ben je dat niet dan bega je een economisch delict en een veterinaire blunder. Vertel je particulieren maar dat ze eerst maar bedenken moeten wat voor soort koeien ze willen hebben. Willen ze natuurlijk afkalven dan is bwb niet geschikt. Kruislingen bwbxhf weet ik zo niet, maar als je er een pinkenstier opzet zal het wel loslopen. En een hf kun je ook wel dik krijgen :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Vorige

Keer terug naar Vleesveefokkerij