stier keuze bij en fokken met

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor kurt lips » zo apr 13, 2008 10:04

Yvon

Geen droogzetpreparaat gebruiken ; overbodige kost. En idd, als je in de mogelijkheid bent om te laten zogen (zie reactie Boswout), waarom niet. Ik heb daar goede resultaten mee, zeker ook naar sterkte beenwerk. Ik adviseer wel om wat langer te laten zogen, zeker bij tweedekalfs en meer. Dan neemt je kalf al beter voer op en is de omschakeling kleiner. Eens proberen zou ik zeggen.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor Yvon » zo apr 13, 2008 10:17

zoals gezegt: en fokdoel jah goede vraag. ik vind het wel belangrijk om het beenwerk zoals het nu is te behouden. Zoals aangegeven moet type en bevleesheid dus nog verder verbeterd worden. Verder wil ik gewoon leuke beestjes fokken met een goede lineaire beoordeling. Het is voor my maar hobby maar ik probeer het wel goed te doen.

De inspecteur van het vrv vond dat ze goede benen hadden alleen 2 dan iets te recht. Oh maar ik wist niet dat dat minder word namate ze ouder worden.

En over het niet laten zogen van de kalveren. Sinds een jaar zijn we van bedrijfs- naar hobbymatig gegaan. We hadden best veel kalveren die verstoten werden of die uiteindelijk toch niet genoeg dronken waardoor ze meteen al een grote achterstand hadden. Vorig jaar heeft er niets gekalft, alleen jongvee gehad en dit jaar willen we het graag zo proberen.
Oke en dus geen droogzetter erin, gewoon een paar keer melken (biest) en dan afblijven.

Oh das mooi dat stier Fascinant een goede keus is. Denk wel dat ik daar voor ga. Op dit moment zijn ze allemaal dragend van Sjaka Zoeloe dus ben benieuwd wat eruit komt. Dit is de eerst keer dat er koeien kalven van een KI stier, anders altijd eigen stieren gebruikt.
Yvon

Beroep: student HAS Den Bosch
Interesses: BWB en melkvee

Berichtdoor Millo » zo apr 13, 2008 13:45

Ik denk dat Fascinant de la Grigeoule de beste keus is. Veelbelovende stier met goede liniaire beoordelingen. En je blijft uit de Riant-lijn, waar je met Bourgogne en Torrero al goed in zit. Sjaka-Zoeloe hangt daar met Despote ook in en is ook drager van het SQT-gen, dus zou ik dat een tweede keer niet doen.
Fleuron mwaaah, als je die kant op zou gaan, doe mij dan Ipon des Peupliers maar. Is beter beoordeeld dan Fleuron, voorhand nogal wat breeder en wel een achterhand.
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Vorige

Keer terug naar Vleesveefokkerij