stier keuze bij en fokken met

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor boswout » za nov 03, 2007 08:35

Heb een pink uit een Brutal x Artaban de ST F.

Deze is super ontwikkeld in voorhand en rug en achterhand met mooie zij ronding van de bil partij.

Loop te denken aan om de eind 2008 te dekken.

Occupant DFDB
Fetiche D'Izier
Blak 5075 BE
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor BWB » za nov 03, 2007 08:43

Fetiche en Occupant zouden beide erg passen op jou vaars, als je nog rietjes hebt van Fetiche tenminste
BWB

Berichtdoor jvdb » di nov 06, 2007 07:40

Boswout,

Als je nog Fetiche over hebt, kunnen we het over de prijs wel eens worden als ik ze over kan nemen.
jvdb

Berichtdoor boswout » di nov 06, 2007 20:52

jvdb schreef:Boswout,

Als je nog Fetiche over hebt, kunnen we het over de prijs wel eens worden als ik ze over kan nemen.

Moet je teleurstellen want ben er achter gekomen dat Fetiche niet meer te krijgen is bij de KI club. Bij deze een oproep voor enkele rietjes Fetiche.
Wie heeft er nog een paar zitten en wil deze kwijt of ruilen voor enkele andere stieren.
boswout

Berichtdoor Xander » zo nov 11, 2007 18:03

Fetische is idd heel goede stier!
Niet alles loopt zoals je wil of zoals je voorzien had, maak er gewoon het beste van ...
Xander

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor boswout » zo dec 02, 2007 08:56

Wie van jullie heeft er nog meer kruisingen lopen waar ze wel een beetje advies over willen.
En mogelijk een mening van de forumleden over willen horen hoe die er mischien over denken.
Of zij er ook andere paringen mogelijk.
boswout

Berichtdoor Yvon » vr apr 11, 2008 14:03

hallo jah ik heb een aantal vraagjes.

Mijn koeien kalven over een paar maanden af en ben nu al weer een beetje aan het kijken welke stier ik volgende keer ga gebruiken.
Kan iemand mij daarbij helpen?

- Montor (torrero et du grand courty x bourgogne de somme) x Karel 2 van de zeelandse dijk (Seduisant de fooz)

alle dieren hebben deze afstammeling.

(1)lineaire beoordeling: S 88, B 87,5, T 80,7, B, 91, A 75 Totaalscore 87
Ze vertelde me dat de rib nog wat ronder mocht en staartimplant beter.

(2)lineaire beoordeling: S 95, B 85,5, T 77,9, B 91, A 70, Totaalscore 85,2
Ik vind de achterbenen iets te recht.

(3) geen lineaire beoordeling, ze is 3 cm onder de norm.

Dus al het stier advies is welcom.

oh jah en dan had ik nog een vraagje. We laten de kalveren en niet bij na de geboorte. Maar wat doe je met de pink. Melken (biest) en droogzetten? niet melken en afblijven of melken (biest) en niks doen? Ik heb al van een aantal veehouders een mening gekregen maar weet nog steeds niet wat goed is.

bvd
Yvon

Beroep: student HAS Den Bosch
Interesses: BWB en melkvee

Berichtdoor jvdb » vr apr 11, 2008 17:32

Yvon,

Die lineaire beoordelingen tonen dat je wat meer type (en vlgns mij ook vlees) kunt gebruiken. Een beetje verliezen op de hoogtemaat is voor #1 en #2 niet erg.

Als ik die bloedvoering zie, zou ik denken over een combinatie met nakomelingen van Brutal, Radar en/of Brulot. Eerst- en laatstgenoemde zullen normaliter de ribwelving substantieel verbeteren. Radar fokt naar mijn mening wel vlees, maar op ietwat grof beenwerk.
Interessante stieren zijn denk ik: Eternel de Dieu Seul (v. Radar), Samurai vh Kookshof (v. Brutal) en Delta d'Embise (v. Brulot).
Verder is voor type en vlees waarschijnlijk Judoka de St Fontaine interessant.

Weet niet hoeveel melk die vaarzen bij jou geven, maar normaal gesproken is het geen enkel probleem om vaarzen kort (4 - 7 dgn) te melken en vervolgens de uier niet meer aan te raken (droogzetters zijn niet noodzakelijk). Na de eigen melk is kunstmelk prima (wel snel starten met krachtvoer en ruwvoer; en zorgen voor schoon en vers water).
jvdb

Berichtdoor chris » vr apr 11, 2008 20:25

Eternel, Judoka en Delta zijn drager van het krommestaartgen, van Samurai weet ik dit niet.
Beter even nadenken denk ik zo!

mag ik ook weten welk fokdoel je hebt?
chris

Beroep: vleesvee

Berichtdoor Yvon » vr apr 11, 2008 20:58

bedankt voor jullie reactie
Raad je het dan ook echt af om dragers van het gen te gebruiken? Want welke niet dragers zou je dan adviseren??

en fokdoel jah goede vraag. ik vind het wel belangrijk om het beenwerk zoals het nu is te behouden. Zoals aangegeven moet type en bevleesheid dus nog verder verbeterd worden. Verder wil ik gewoon leuke beestjes fokken met een goede lineaire beoordeling. Het is voor my maar hobby maar ik probeer het wel goed te doen.
Yvon

Berichtdoor Jürgen D » vr apr 11, 2008 23:57

mijn wb melk ik nooit (tzijn er niet zoveel) gewoon biest van de melkkoeien. want die wb zijn niet altijd de handigste om te melken. mijn advies: biest van melkkoeien, eigen of ergens vragen in de buurt en gewoon afblijven.

kan het echt niet anders 2 dagen melken en dan afblijven. normaal ook geen probleem
Jürgen D

Beroep: melkvee, groenten
Interesses: koeien en beetje vanalles

Berichtdoor Yvon » za apr 12, 2008 07:30

ja das wel een goeie, maar gelukkkig heb ik dat al geregelt. Bij ons op stal staat ook jongvee van de buurman (melkveebedrijf) en die zouden biest apart houden.
toch bedankt voor de tip
Yvon

Berichtdoor kurt lips » za apr 12, 2008 10:57

Yvon

Biest van melkvee is interessant, maar ik vind het belangrijk dat ze de biest van de wb-moeder hebben. Gehalte antistoffen is veel hoger dan bij melkveebiest (soms is de eerste van een melkkoe er al wat uitgelopen). Melkveebiest gebruik ik enkel als aanvulling bij een tekort.
Ik heb betere gezondheidsresultaten bij de jonge kalveren sinds ik de wb-moederbiest geef.
Wat je stieradvies betreft : Ik zou een Davidsonzoon durven gebruiken Harrison de la Platte ?)
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor Yvon » za apr 12, 2008 12:21

je hebt wel gelijk wat betreft die biest. Ik denk dat ik een of twee zoveel mogelijk biest uit de dier melk voor het kalf en de rest aanvul met melkveebiest. En zou je dan adviseren om eraf te blijven of om een droogzetter te gebruiken?

en wat vinden jullie van Fascinant de la grigeoule?? en zou deze eventueel ook op de aangegeven afstammeling passen?
Yvon

Berichtdoor boswout » zo apr 13, 2008 09:47

Even een vraag yvon wat is het fokdoel dat je na streeft met jouw hobby.

Opmerking na het beenwerk als deze bij je kalveren en pinken iets te recht zijn zou ik dat geen probleem vinden,na een twee tal kalvingen komen de benen wel iets minder recht te staan.

Waarom de kalveren niet bij de koe of pink laten zuigen +/- 2,5 mnd.

Fascinant de la Grigeoule is wel een goede keuze voor 1 en 2 voor drie zou ik een stier nemen met meer hoogtemaat. (Fleuron de Maffe ,(dafydd zoon ) als deze koe een brede voorhand heeft.
Of een Sjaka-Zoeloe van Zwaanhof .
boswout

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij