vertel wat over stieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

vertel wat over stieren

Berichtdoor boswout » zo aug 26, 2007 08:41

Wie weet wat over deze stieren en kan daar wat over vertellen.
Vigoureux Ki-c. 761135.
Merle Ki-c. 76021.
Petulant Ki-c. 35889.
Opium Ki-c. 76055.
Hebreu Ki-c. 75510. (kamp 88 ?????) wel of niet.
Djirin Ki-c. 76541.
Bart Ki-c. 76486.

Mogelijk even aan geven welke stieren voor vlees / hoogte /verfijning gebruikt worden.
En of men deze dieren wel gebruiken of niet (waarom).

al vast bedankt.
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor Gido » zo aug 26, 2007 14:36

Vigoureux fokt bij mijn weten type en bespiering, zonder al te veel achteruitgang in hoogtemaat. een complete stier zonder echte uitschieters in zowel positieve als negatieve zin.

Voor nakomelingen van Opium kan je het beste in de catalogus van Fabroca kijken :P Vooral hoogte en vlees, maar geen prijskamptype. Ps. over de meeste stieren kan je alle gegevens opvragen bij de site van AWE :) dat is meestal wel het meest betrouwbaar :)
Gido

Interesses: liefhebber BWB en (bijna) fokker

Berichtdoor Xander » ma aug 27, 2007 02:25

mijn oordeel over deze stieren:
Vigoureux Ki-c. 761135. goed, wel iets of wat verlies in gewicht volgens mij
Merle Ki-c. 76021. slecht
Petulant Ki-c. 35889. goed
Opium Ki-c. 76055. goed
Hebreu Ki-c. 75510. (kamp 88 ?????) ja maar weet niet of het in 88 was, is vrij moeilijk in gebruik volgens mij (slechte ervaringen mee gehad)
Djirin Ki-c. 76541. ken ik niet. als je Djinn de l'ermitage bedoeld is minder goede stier geweest dacht ik
Bart Ki-c. 76486. als je bart van de overnellehoeve bedoeld is wel goed (fokt nogal eens goed op riant bloed)
Niet alles loopt zoals je wil of zoals je voorzien had, maak er gewoon het beste van ...
Xander

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor jvdb » ma aug 27, 2007 07:41

Boswout,

Vigoureux Ki-c. 761135. --> type en vlees
Merle Ki-c. 76021. --> hoogtemaat (ondanks zelf te klein zijn!)
Petulant Ki-c. 35889. --> gedateerd (ouderwets type)
Opium Ki-c. 76055. --> gebrek aan finesse, wel groot en zwaar
Hebreu Ki-c. 75510. (kamp 88 ?????) wel of niet. --> prima type en vlees
Djirin Ki-c. 76541. --> gedateerd (ouderwets type)
Bart Ki-c. 76486 --> redelijk qua type/vlees

Mijn voorkeur gaat uit naar Vigoureux en Hebreu. Eerstgenoemde heeft enkele prima nakomelingen gefokt of zit in de directe afstamming daarvan (Nomade de Bocheroule, Futur de la Claie). Hebreu is wellicht nog interessanter: heeft prachtige vrouwelijke dieren gefokt en is tevens de vader van Dracula de Monplaisir. Op basis daarvan lijkt Hebreu me momenteel nog aan te raden...
jvdb

Berichtdoor armani » di aug 28, 2007 08:30

Wat met volgende stieren ???

Katanga du Pre Rosine (fabroca)
Ober (GAB)
Maraudeur (bbg)
Adjectif (bbg)

Iemand resultaten hiervan ?
armani

Berichtdoor Idris » do aug 30, 2007 18:51

"Boswout" noemde hier allemaal stieren uit de jaren '90. Hierdoor voldoen die misschien niet aan de eisen qua vleestype van nu. Toch hebben al deze stieren hun waarde.
Merle (v. Frerot), Djinn (v. Jojo, vv. Galopeur) en Bart (v. Opticien) zijn drie stieren die maar net de norm haalden voor gestalte, maar wel ruim 90 punten hadden voor bespiering en benen. Het zijn 3 stieren die goed zouden passen op Brutal-, Osborne- , Danseur- en Lasso-nakomelingen.
Vigoureux is misschien de modernste van het lot. Scoort overal goed en af en toe een super, dikwijls op Cubitus-bloed. Is vader van Finaud, Fringant, Label, Gardien; grootvader van Futur en Nomade en overgrootvader van Optimum.
Hebreu is een halfbroer van Opticien die inderdaad in '88 nationaal kampioen werd in Brussel. Hij scoort vooral goed in vrouwelijke lijn.
Opium en Petulant zijn misschien de minst luxe van de rij maar zijn verervers van gestalte en gewicht en dus economische stieren. Dit soort stieren komt nu buiten Fabroca niet veel meer voor, op Gitan-Albinos-Barbier na.
Opium heeft o.a. Olympic (grootvader van Armurier die overgrootvader is van Rutabaga),Reputé (vader van Enfer en grootvader van Empire), Tintin, Romario en Rector gebracht. Petulant is grootvader van Rudger en Eclatant.
Bovendien zijn Opium en Petulant outcross en passen dus op bijna alle koeien van nu!

"Armani" vraagt naar jongere stieren die nu nog beschikbaar zijn.
Katanga is een Balto-zoon die geen Riant-bloed draagt. De kalveren zijn groot en lang en toch goed bevleesd. Het zijn vitale kalveren en vlotte drinkers. Minpunt bij Katanga is zijn mindere vruchtbaarheid.
Ober is een grote, zware stier die ook zo'n kalveren geeft. Toch groeien ze niet goed uit.
Maraudeur is een Despote-zoon en daardoor eigenlijk al waardeloos. Hij heeft grote, lange kalveren met voor een Despote-zoon weinig vlees.
Adjectif fokt net als zijn vader Radar te klein, wel veel vlees.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor Millo » wo sep 05, 2007 19:08

Kleine toevoeging op Idris zijn verhaal, Ober van het Hubkeshof fokte bij ons voornamelijk afval. Maargoed, dan past hij dus niet op ons bedrijf, kwamen we iets te laat achter..
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor knedo_stables » ma sep 24, 2007 15:56

Graag zou ik informatie over HEBETE DE BIERT (FAUSTO DE FONTENA x FURTIVE 7862 DE BIERT <CARILLON DE SOMME>) en zijn nakomelingen willen ontvangen.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor BB » vr okt 05, 2007 17:54

Heeft er al iemand ervaring met U2, fiacre of Monarque?
BB

Berichtdoor Wiljan » vr okt 05, 2007 20:06

Ik heb twee kalveren van Monarque, een stier en een vaars. Beide grote kalveren, wel beide uit koeien. Ze hebben een brede rug en een opvallende lengte. Het beenwerk oogt voor mij wel wat grof meer richting Artaban. Voor de rest wel tevreden gaan denk ik zware dieren worden. Heb er inmiddels weer rietjes van besteld om hem toch wel al wat meer kansen te geven.

Van Fiacre heb wel al een aantal kalveren van gezien. Kijkt goed maar niet speciaal voor een fokdag. Fokt niet als een Occupant. Ik denk dat je deze stier met een gerust hart kan inzetten zonder fouten.
Wiljan

Interesses: bwb fokkerij

Berichtdoor jvdb » zo okt 07, 2007 15:32

Fokkers met topdieren krijgen met bijna iedere combi een bovengemiddeld kalf!!!
jvdb

Berichtdoor BWB » zo okt 07, 2007 17:06

Fokkers met topdieren krijgen met bijna iedere combi een bovengemiddeld kalf!!![/quote]

Was dat maar waar!!!!!
BWB

Berichtdoor boswout » zo okt 07, 2007 18:01

Wie kan mij iets meer vertellen over:

Tappageur Ki code. ?
Dictatuer Ki code. 76480
Endurant Ki code. ?
Domino Ki code. 75959
Bison Ki code. 75664
Cajonie Ki code. 76195
Holly Ki code. 76436
Quikm Ki code. 75917
boswout

Berichtdoor boswout » zo okt 07, 2007 18:02

Wie kan mij iets meer vertellen over:

Tappageur Ki code. ?
Dictatuer Ki code. 76480
Endurant Ki code. ?
Domino Ki code. 75959
Bison Ki code. 75664
Cajonie Ki code. 76195
Holly Ki code. 76436
Quikm Ki code. 75917

Mogelijk even aan geven welke stieren voor vlees / hoogte /verfijning gebruikt worden.
En of men deze dieren wel gebruiken of niet (waarom).

al vast bedankt.
boswout

Berichtdoor Wiljan » zo okt 07, 2007 20:58

jvdb schreef:Fokkers met topdieren krijgen met bijna iedere combi een bovengemiddeld kalf!!!

Dan zal de prijzenkast wel vol staan?? jvdb
Wiljan

Interesses: bwb fokkerij

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij