BWB keuring in Breukelen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Hoeveel jury-leden in de ring om te keuren

>
A: een jury-lid en een arbiter (ned. en belg.)
2
20%
>
B: twee jury-leden en een arbiter (2 ned. en belg.)
8
80%

Totaal aantal stemmen : 10

BWB keuring in Breukelen

Berichtdoor boswout » zo okt 28, 2007 09:20

Iemand van jullie in Breukelen geweest, wat vonden jullie van de kwaliteit van de dieren en van de nakomelingen van verschillende stieren.
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor Gido » zo okt 28, 2007 18:36

Het is minstens zo belangrijk om tijdens de kampioenskeuringen ervoor te zorgen dat die keurmeesters niet zo met elkaar staan te buurten. Het is vanaf de kant moeilijk mee te krijgen waarover gepraat wordt, maar bij sommige rubrieken ( miss toekomst) kreeg je het idee dat de punten al van tevoren geteld waren, gezien de supersnelle reactie van de arbiter bij de reservekampioen.

Persoonlijk vond ik de kwaliteit hoger dan verwacht, alleen jammer dat enkele belgische topkoeien die in het boekje stonden er niet waren :(
Gido

Interesses: liefhebber BWB en (bijna) fokker

Berichtdoor boswout » ma okt 29, 2007 10:46

Welk dieren bedoel je dan die je gemist hebt?????
boswout

Berichtdoor Gido » ma okt 29, 2007 22:26

miss toekomst = kampioen Nederlands gefokt :oops:

In het boekje stonden Folie des Pahys, Epopee de saint Font sontaine, Napee du pond de Messe, Orateur du fond de Bois, Groom de saint fontaine. Helaas waren om verschillende redenen deze topbeesten niet aanwezig :(

Toch vond ik dat het een heel mooi en sterk deelnemersveld was :D
Gido

Berichtdoor Idris » ma okt 29, 2007 23:06

trouwens Boswout, Waar was Luna Mistral?

Waarom keuze tussen 1 keurmeester + 1 arbiter en 2 keurmeesters + 1 arbiter?
Waarom niet gewoon 1 keurmeester tout court? Anders is het toch een voorbereid spel!
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor boswout » di okt 30, 2007 07:01

Gido schreef:miss toekomst = kampioen Nederlands gefokt :oops:

Wie bedoel je :?:

In het boekje stonden Folie des Pahys, Epopee de saint Font sontaine, Napee du pond de Messe, Orateur du fond de Bois, Groom de saint fontaine. Helaas waren om verschillende redenen deze topbeesten niet aanwezig :(

Toch vond ik dat het een heel mooi en sterk deelnemersveld was :D

Waarom heb je het over de belgische toppers :roll: en niet over de nederlandse toppers.
boswout

Berichtdoor Idris » di okt 30, 2007 08:46

Nederlandse toppers? Die waren er ook niet.
Loes heeft een Nederlands oormerk maar de combinatie is in België gemaakt, ze is net in Nederland geboren. Dus is zij eigenlijk niet Nederlands gefokt.
Luna Mistral was afwezig.
Donna van Zavelberg was zelfs niet aangemeld.
Bart Hoogeveen koopt veel toppers maar heeft er zelf nog niet veel gefokt. Misschien wordt Stella van de Breesteeg wat.
Frederique van de Roomspolder is één van de weinige, echt Nederlandse toppers.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor Joost » di okt 30, 2007 12:40

Er kan inderdaad lang worden gediscusieerd over de jury tijdens de nationale van afgelopen zaterdag. Waarom kan het niet meer zoals het vroeger ook wel is gedaan werd. Elk jurylid ergens apart in de ring plaatsen met zijn 2 bordjes. De dieren komen toch langs gelopen en zodoende kunnen de juryleden een individueel oordeel geven over de dieren... Is ook voor de eigenaren interessant om te weten van wie ze wel of geen punten krijgen toegedient. Of durven de juryleden geen verantwoording op zich te nemen?

Inderdaad ook de beslissing van de arbiter was er 1 om in twijfel te trekken tijdens 1 van de kampioensschappen. Net of hij van te voren al wist dat het tussen die 2 dieren zou gaan voor de reservetitel (als ik het goed heb) Hij had zijn antwoord wel heel direct klaar, met een niet al te veel zeggende argumentering.

Verder ben ik het er wel volkomen mee eens dat het niveau van de aanwezige dieren hoog was.

Waar ik nog meer naar benieuwd ben, wat vonden jullie van de locatie?

Ik vond het jammer dat de beesten zo dicht op elkaar moesten staan aan een touwtje, waardoor de meeste dieren niet eens fatsoenlijk konden liggen. Ook een hek om de ring had geen overbodige luxe geweest, om bv eventuele valpartijen voor te kunnen zijn ;)

Maar verder alleen maar hulde dat we weer eens een nationale hebben kunnen realiseren! 8)
Joost

Beroep: Student
Interesses: BWB en het studentenleven

Berichtdoor Gido » di okt 30, 2007 16:16

Ik denk dat de lokatie perfect was voor de organisatoren, low cost en toch een keuring organiseren. De plankjes langs de kant leverden bij de stierenkeuring inderdaad gevaarlijke taferelen op. Verder zag het er wel mooi uit in de hal, geen donker hol ofzo. :D

Maar een ander mooi alternatief zou misschien geweest zijn om de keuring te combineren met de landbouwvakbeurs die een week eerder in den bosch werd gehouden. Dit zal wel een hoop meer gekost hebben, maar ook veel meer toeschouwers getrokken hebben. :?:
Gido

Berichtdoor Joost » di okt 30, 2007 20:00

Met wat meer reclame was er zaterdag gegarandeerd meer volk geweest...
Joost

artikel in de veeteeltvlees

Berichtdoor boswout » za nov 03, 2007 08:14

Wat vinden jullie van het artikel in de veeteeltvlees over "importen zetten toon" op nationale BWB te breukelen 2007.
boswout

Berichtdoor Joost » za nov 03, 2007 14:47

goed verhaal, hoezo??
Joost

Berichtdoor boswout » di nov 06, 2007 21:09

Joost schreef:goed verhaal, hoezo??

Het verhaal is goed om te lezen, maar wat ik mij afvraag als je een club bent uit nederland en een Nationale keuring voor het ras Belgisch Witblauw organiseerd. ( valt eerst al de titel op, Importen zetten toon.) Ik ben van mening dat als je een nederlands kampioenschap organiseerd er op dat moment ook Nederlandse dieren Kampioen mogen worden.
Dat is dan sorry voor die mensen die even bij de zuider-buren zijn wezen shoppen en dan maar even Kampioen worden .(Daar komt bij dat je een jaar later je van de zelfde dieren, mogelijk verwacht dat er nakomeling op de keuring komen maar ze zijn er niet .).(nederlands gefokt dan.)
Misschien wordt het wel tijd dat een nieuwe rubriek in leven roept voor aangekochte dieren uit belgie.
boswout

Berichtdoor Joost » di nov 06, 2007 21:38

Een rubriek alleen voor aangekocht (belgisch) vee krijg je niet voor me kaar.
Er zullen bovendien altijd wel mensen zijn die dieren importeren om zogenaamd hun eigen veestapel te kunnen verbeteren. Hier is natuurlijk niks op tegen, maar als je uiteindelijk niet dat doel bereikt, hou je jezelf voor de gek...
Het moet natuurlijk wel mogelijk blijven om met een aangekocht dier deel te nemen aan een prijskamp.
Met prijskampen kun je de kost toch niet verdienen, want als het op het bedrijf en 'de handel' niet goed gaat, boer je toch langzaam aan achteruit.

Het artikel dat vandaag in de Boerderij is trouwens ook van grote klasse. Mooi alle kampioenen erin en het geeft een goede impressie van de dag, waarin bovendien de slechte manier van keuren weer is naar boven kwam drijven. Dat was gewoon een schande...

Wat ik mezelf afvraag: Ik zit nog niet zolang hier op het forum, maar is er altijd zo weinig animo voor zulke topics??
Joost

Berichtdoor Erik S. » wo nov 07, 2007 01:21

Joost schreef:Een rubriek alleen voor aangekocht (belgisch) vee krijg je niet voor me kaar.
Er zullen bovendien altijd wel mensen zijn die dieren importeren om zogenaamd hun eigen veestapel te kunnen verbeteren. Hier is natuurlijk niks op tegen, maar als je uiteindelijk niet dat doel bereikt, hou je jezelf voor de gek...
Het moet natuurlijk wel mogelijk blijven om met een aangekocht dier deel te nemen aan een prijskamp.
Met prijskampen kun je de kost toch niet verdienen, want als het op het bedrijf en 'de handel' niet goed gaat, boer je toch langzaam aan achteruit.

Het artikel dat vandaag in de Boerderij is trouwens ook van grote klasse. Mooi alle kampioenen erin en het geeft een goede impressie van de dag, waarin bovendien de slechte manier van keuren weer is naar boven kwam drijven. Dat was gewoon een schande...

Wat ik mezelf afvraag: Ik zit nog niet zolang hier op het forum, maar is er altijd zo weinig animo voor zulke topics??

tjah joost, jij bent van die belgische wit blauwe als bijna reserve belg zijnde en gross hier is toch van de koeien die melk geven maar opzich kon je dat zelf ook bedenken
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij