fokwaarde en indexen van BWB

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

fokwaarde en indexen van BWB

Berichtdoor boswout » za dec 15, 2007 07:51

In het Belgisch-witblauw ras werd de eindejaarsfokwaardeschatting publiekelijk gemaakt. Deze fokwaardeschatting is traditiegetrouw slechts een gedeeltelijke fokwaardeschatting: enkel nieuwe gegevens met betrekking tot de geboortekenmerken worden in rekening gebracht. Nieuwe gegevens met betrekking tot de kenmerken op 14 maanden ouderdom worden maar éénmaal per jaar, in de maand juli, meegenomen. De economische indexen veranderen daardoor niet. Nieuw is wel dat nu de fokwaarden werden vrijgegeven van andere stieren dan die van de Belgian Blue Group (BBG). Aldus komt Rocky du Pont De Messe (v. Bijoutier) met een economische index van 140 in de toptabel binnen op de tweede plaats, na zijn vader Bijoutier (econ. index 141). Ook gewezen stalgenoot Davidson de l’Ecluse (v. Ecrin) krijgt een plaats in de top. Met een economische index van 123 bekleedt hij de zestiende plaats. Nog twee andere stieren van Génétique Avenir Belgimex scoren: Ober van het Hubkeshof (v. Asterix) krijgt een economische index van 119 en Eric du Comte de Chiny (v. Seduisant), komt uit op een waarde van 114.
Nieuwe fokwaarden voor de functionele kenmerken zoals drinkvermogen, vitaliteit en sterfte worden binnenkort verwacht

waar zijn deze gegevens na te lezen en zelf te printen om goed door lezen.
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor raf » za dec 15, 2007 18:07

Op de website van het BWB-stamboek: www.hbbbb.be
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor boswout » zo dec 16, 2007 07:47

Bedankt raf,
Welke stieren vondt jij intressant volgens de index die bekend gemaakt zijn.
En weet je misschien ook hoe we aan de index van oudere stieren kunnen komen.
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor kurt lips » zo jun 29, 2008 12:17

Is het wenselijk om de kenmerken op 14 maanden enkel en dan nog in de maand juli geïndexeerd te zien ?
Ik ben daar niet echt voorstander van. Wie echt de economische toer op wil, en dat zijn er toch heel wat, die moeten het een jaar (!) met dezelfde cijfers doen. Dat is te lang. Rekening houdende ook met het afkalfseizoen van witblauwen, wil dit ook zeggen dat we al een heel end in het inseminatieseizoen zitten voor we die cijfers hebben. Sommigen kiezen liever bij de start voor zekerheid en kozen daarom voor een (groot) deel al voor genetica van verdelers die kiezen voor de economie in de selectie van hun dieren. Maar ook daar zijn de uiteindelijke indexcijfers belangrijk.
Ik hoop dat men met het pwf-programma twee uitdraaien per jaar maakt voor alle kenmerken.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Re: fokwaarde en indexen van BWB

Berichtdoor red bull » do jan 13, 2011 13:04

Weet er iemand wanneer de indexen 1ste bezoek van de functionele en zootechnische kenmerken (december 2010) online komen op hbbbb.be :?:
red bull

Berichtdoor red bull » vr jan 14, 2011 20:01

Heb ze inmiddels verkregen op Agriflanders (Gent) :mrgreen:
red bull

Berichtdoor kurt lips » za jul 16, 2011 12:11

De juli-indexen zijn gearriveerd. Van de stieren die voor het eerst indexen krijgen op 14 maanden toch opvallend dat bij de betere economisten (Agile, Galoubet, Jaloux, Flatteur...) er heel wat zijn die of drager zijn van een gebrek of in het rood gaan op de secundaire kenmerken. Of sommigen zijn niet meer beschikbaar (zoals Obus bijvoorbeeld). Vandaar zijn voor mij Obelix en Jackpot de stieren die bovenaan staan na analyse van het cijfermateriaal en aan mijn inseminatielijst worden toegevoegd.
kurt lips

Berichtdoor Millo » di jul 26, 2011 21:16

Ik vind de eerste indexen van de GAB toekomst wat minder dan ik verwacht had.
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » zo jul 15, 2012 10:03

Blijkbaar zijn de genetische evaluaties juli 2012 al gekend. Op de site van awenet en ook op die van het stamboek zijn ze al aangepast bij de stierenfiches. Het overzicht vind ik niet terug op de site van het stamboek. Iemand die weet waar ze nu al beschikbaar zijn?
kurt lips

Berichtdoor Guy » do jul 19, 2012 07:22

Voor de stieren van BBG: zie website VRV onder kop 'nieuws' of deze link: https://www.vrv.be/
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Berichtdoor kurt lips » ma jul 08, 2013 19:27

Ze zijn er vroeg bij op de site van het stamboek dit jaar met de juli-indexen 2013. Kubitus en Galaxi kunnen mij met volledige indexen overtuigen. Alleen ben ik niet zo happig om ze te gebruiken omdat ik laat zogen. Of is mijn vrees voorbarig?
kurt lips

Berichtdoor kurt lips » di jul 08, 2014 19:15

juli 2014. volg de link voor de nieuwe indexen. Toch iets van doen met dit regenweer.

http://www.hbbbb.org/pdf/index-juillet-14-BR.pdf
kurt lips

Berichtdoor kurt lips » di jun 28, 2016 20:43

indexen juli 2016 nu al online via hbbbb.be
kurt lips

Berichtdoor Millo » wo jun 29, 2016 17:51

Er is in twee jaar niet veel veranderd qua weer Kurt!
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » za jul 02, 2016 15:49

Magloire kompt kijken bij het tweede bezoek en prijkt toch aan een vrij heldere hemel, Millo.
kurt lips

Keer terug naar Vleesveefokkerij