Ethische vragen bij keizersnedes

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Niek Arends » wo maart 05, 2008 23:55

Effe een vraagje. Allemaal gewone geboortes of keizersnedes :?: :?:
Niek Arends

Beroep: Boer in ruste . Gleuvenvuller
Interesses: fokkerij koeien

Berichtdoor Millo » do maart 06, 2008 20:18

Allemaal keizersnee. Gewoon een antwoordje...
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Henk » do maart 06, 2008 20:49

Millo schreef:Allemaal keizersnee....

Toch nie da frutje van 35 kiklo zeker :shock: :shock: :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Millo » do maart 06, 2008 22:21

Ook da frutje van 35 kiklo.
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Koets » do maart 06, 2008 22:33

tssss....dan is het wel heel erg beroerd gesteld met het afkalven van die vleesklompen :x :x :x (n) (n) (n) (n)
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » vr maart 07, 2008 10:19

Millo schreef:Ook da frutje van 35 kiklo.

Da vinnik oprecht waardeloos (n) I'm very sorry... :oops:
Assik dees combineer met die dozijn andere kwalen van de belse blauwen, kenne ze da ras beter opdoeken of es geduchtig inkruisen :idea:

Het geeft geen pas dieren te 'creëeren' (fokken noem ik ut al niet meer...:no:...) die van mankementen aan mekaar hangen en fungeren als broedkamer waar tzt een kelfke bezijens dr uutgeplukt wordt...(n) :x

Henk

Berichtdoor pieterv » vr maart 07, 2008 10:29

Ach, men probeert niet eens te trekken... :roll: :roll:
Vet was hier vroeger toen ik nog BWB had ook zo! Toekomen, onmiddellijk gepaste kledij en materiaal erbij en snijden maar!
Meestal had ik zelf al eens opgevoeld en wist ik of het het proberen waard was... Zo ha'k 2 koeien die elk jaar ZONDER keizersnede kalfden en der toch ook een dik BWB kalf vanaf kwam van om en bij de 45-50 kg... Spaarde me ook 2 keizersnede's af! Maar ik moet zeggen dat ik hier toen weinig kalfjes gehad heb van minder als 35 kg! :!:

Maar in 99% van de bwb-bedrijven is het gewoon routinewerk. Ze laten de koe zelfs in veel gevallen haar niet eens volledig klaarmaken. Wil zeggen: geen water gebroken, geen slijm gebruiken.
Kameraad van me voelt de dieren die verwacht worden (na temepratuurmeting) om te kalven 's avonds om 22 uur altijd op. Is de baarmoederring 2cm ontsloten; heeft de koe een uiertje; dan wordt de vet gebeld en snijden maar! Zodoende ze 's nachts geen of weinig kalvingen zouden hebben.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor jvdb » vr maart 07, 2008 12:30

Waarom maken jullie (Henk en pieterv) je zo druk? De wereld gaat eraan kapot dat mensen zich blijven bemoeien met dingen waar ze niks mee te maken hebben. Mensen die extreem vlees willen fokken, kunnen dat doen. Mensen die kiezen voor minder bespiering en daarmee denken problemen te voorkomen, kunnen dat ook doen! Laat toch iedereen zijn gang gaan. Daarbij komt dat wanneer er geen markt meer is voor extreme bespiering, deze tak van sport vanzelf zal verdwijnen of minimaliseren (maar als er markt blijft, blijft extreme fokkerij ook).

Het hierboven beschrevene geldt ook voor niet-fokkerij bezigheden van mensen. De bemoeienis van mensen zorgt alleen maar voor problemen, terwijl het bedoeld zou moeten zijn voor controle.
Bemoeienis moet alleen gedaan worden waar noodzakelijk en door gedegen deskundigen.

Als er iets is waar mensen zich druk om zouden moeten maken, is het de waardeloze taalbeheersing die op dit forum geetaleerd wordt!
jvdb

Berichtdoor Koets » vr maart 07, 2008 12:47

nou nou, jvdb.....je bent duidelijk niet van commentaar gediend...Slechte zaak vindt ik dat. Henk legt een ethisch vraagstuk voor, die kennelijk nogal gevoelig ligt. En niet alles mag zomaar. Pittbull fokkerij is ook niet voor niks verboden. Het is zeer terecht dat er vraagtekens worden geplaatst bij dergelijke praktijken als standaard toepassen van een keizersnede omdat je zo het natuurlijke proces van afkalven vaarwel zegt. Dat kan in de maatschappij best voor opschudding zorgen als men hier lucht voor krijgt. Jullie slaan véél te ver door met de BWB-fokkerij, op dit deel van VTF gaat het bijna alleen maar over gebreken die voorkomen in het ras van BWB. Ik vindt het maar een vies wereldje, met name als je hoort hoe belachelijk hoe er met veeartsen om wordt gegaan als er een keizersnede mislukt. Heb verhalen genoeg gehoord van een belgische veearts die een tijdje in onze veeartspraktijk heeft gewerkt.
Koets

Berichtdoor pieterv » vr maart 07, 2008 13:07

Bemoeienis: Laat me niet lachen! :lol: :lol:

Jij mag gerust wat commentaar leren verdragen! Wij gooien geen steen naar niemand; maar IK WEET GEWOON dat er standaard keizersnede's worden toegepast zolang de boer niets zegt! Vanals de koe een beetje wit-blauw uitstraalt (en der achterwerk mag megaplat zijn) dan nog doet een veearts een keizersnede! :? :? Ik heb al heel veel gezien bij m'n kameraad! Die zet zijn koeien op een rijtje voor de veearts als die komt... Keizersnede aan de lopende band! In de drukke wintermaandan heeft die soms 11 keizersnedes per dag. Nja, dan is de veearts bijna niet van't erf!

:? :? :?
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor siegfried » vr maart 07, 2008 14:03

keizersnede is gewoon een gegeven waar je niet buiten kunt als je dikbillen wil fokken.

een goed uitgevoerde keizersnee is voor koe en kalf veel diervriendelijker dan een zware kalving :!: bovendien kan een bwb-boer het zich niet permiteren om een kalf dood te trekken,ook hier moeten de rekeningen betaald geraken.

Als jullie een ethisch probleem hebben met keizersnee,dan heb ik er een met de industriele varkensfokkerij,dat is in mijn ogen maar pas industrieel bandwerk zonder oog voor het individuele dier.

Het bwb-ras zal niet ten onder gaan aan de keizersnede maar als men niet oppast wel aan allerlei erfelijke afwijkingen die zich razensnel door het ras verspreiden door altijd maar dezlfde bloedlijnen te gebruiken en enkel oog te hebben voor overdreven extreme bespierdheid :!:
In deze dragen de KI-verenigingen een zware verantwoordelijkheid,maar ook sommige topfokkers die blind zijn voor de realiteit :twisted:

Ten slotte nog een vergelijking met de melkveesector nu we het toch over ethiek hebben:ik denk dat een holsteinkoe die jaarlijks tienduizend liter geeft en die dan ook nog is binnen het jaar weer een kalf MOET geven en die dan eventueel ook nog is een gans jaar in de stal moet blijven,wel die koe heeft een veel zwaarder leven dan de blauwe koe die eens per jaar een keizersnee krijgt :!:

voor alle duidelijkheid:ik heb zelf geen bwb-koeien,wel melkvee maar ik ken de vleesveesector wel al lang?
siegfried

Beroep: melkvee handel
Interesses: zeer veel

Berichtdoor Idris » vr maart 07, 2008 14:45

Op bovenstaande moet ik toch even reageren.

Siegfried, Ik sluit mij aan bij uw reactie.

Jvdb, je gaat misschien wat kort door de bocht maar je hebt gelijk in een aantal punten:
-Het taalgebruik van sommigen op dit forum is beneden alle peil.
-Als melkveehouders zich gaan bezighouden met het fokken van dikbillen, dan vergaat de wereld. De grootste problemen met dikbillen komen voor bij ex-melkveehouders die hun melkquotum verkocht hebben of die richting pensioen gaan maar die nog weiland hebben en dus maar wat dikbillen gaan houden. Ze komen altijd te laat want ze wachten met alles te langen hebben ook het meest dode kalveren.

Vanmorgen al drie keizersnedes gemaakt en geen enkele van die dieren had het vruchtwater kwijt. Dat werkt gemakkelijker en dat geeft minder complicaties. Het optimale tijdstip om een keizersnede uit te voeren is trouwens bij een handbreedte ontsluiting.

Bovendien is het toch mooi om te zien dat een koe staat te herkauwen tijdens de keizersnede. Ik heb nog nooit een rund zien herkauwen tijden een zware extractie. Als ik bovendien veel gekalfde holsteinvaarsjes zie, dan hadden ze beter een keizersnede kunnen krijgen. Ze zouden minder geleden hebben.

Bovendien aangaande ethiek: dan moet ook het verbeterd roodbont verboden worden want dit zijn ook allemaal keizersnedes

En wat doe je met de humane, Koets? Jij die van vrouwen houdt met 20 à 25 % van de vrouwen die een keizersnede ondergaat bij de bevalling.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor Henk » vr maart 07, 2008 14:53

Listig omzijlen julie de problematiek van de belseblauwen, zoals op dit forum royaal en uitgebreid omschreven :idea:
Assik hier lees dat al die vleesveemannen onomwonden alle kwalen en erfelijke gebreken erkennen maar dr ondertussen mee doorklooien, bende toch nie echt goed bezig liek mien... :idea:

Henk

Berichtdoor siegfried » vr maart 07, 2008 16:55

Ik omzeil toch niks Henk :?: kheb toch gezegd waar het probleem volgens mijn bescheiden mening zit,namelijk bij te weinig genetische verscheidenheid en de selectieve blindheid bij ki's en sommige topfokkers.
Maar ik ben er nog wel van overtuigd dat er binnen het bwb-ras nog mogelijkheden zijn maar men zal iets moeten toegeven op overdreven hyperbespierdheid en op de prijskampen zal men anders moeten gaan keuren anders ziet het er idd niet goed uit voor het beste vleesras van de hele WERELD :!: :!:
siegfried

Beroep: melkvee handel
Interesses: zeer veel

Berichtdoor Koets » vr maart 07, 2008 19:17

Idris schreef:
En wat doe je met de humane, Koets? Jij die van vrouwen houdt met 20 à 25 % van de vrouwen die een keizersnede ondergaat bij de bevalling.

Vrouwen worden niet gefokt, Idris... :idea:

Toch; als je het puur natuurlijk bekijkt, mag je concluderen dat vrouwen volgens de biologische klok vaak om 5 voor 12 hun eerste kind krijgen. De optimale leeftijd is biologisch gezien zo rond het 18e levensjaar. Veel vrouwen krijgen pas hun eerste kind als ze al ver over de 30 zijn........Dat betekent moeilijkere bevallingen en dus meer keizersnedes :idea:

Maar daar gong ut nie over. BWB fokt er gewoon op dat de koe zo lomp wordt dat er geen kalf meer fatsoenlijk uit geboren kan worden. En dat wordt bewust gedaan. Daar heb ik veel moeite mee, en aan de BWB-fokkers de schone taak om dat te voorkomen :idea: Jullie gaan veel te ver tegen de natuur in :idea:
Koets

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij