Ethische vragen bij keizersnedes

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Joost » do maart 13, 2008 17:47

Als 'zo'n' opmerking je al genoeg zegt, wat zegt dat jou dan?

Het blijkt wel dat mijn boodschap niet geheel is overgekomen. Ik zie de keizersnee ook niet direct als een probleem, maar wel als een punt dat verbeterd ( lees verminderd ) moet kunnen worden!! En dit is niet iets wat je vandaag de dag kan veranderen, heeft heel wat tijd nodig.
Joost

Beroep: Student
Interesses: BWB en het studentenleven

Berichtdoor Horst » do maart 13, 2008 20:43

@henk v
Ik heb gezegd dat ik er geen probleem mee heb , je moet men woorden niet verdraaien.
Ook ik ben bezig met iets grotere dieren te kweken dus meer kans op groot bekken. En ik laat men koeien ook zich klaar maken om te kalven, ik wacht in 90% van de gevallen op de blaas vooraleer de vet bel.
11.03.08 21.00u temp gezakt 12.03.08 vanaf 05.00u om de 4u gaan zien vanaf 16.00u om de 2u vanaf 22.00u om het uur om 00.00u was de blaas er om 00.40 was er een kalf dmv een keizersnede.
Maar als jij het weigert iemands mening te aanvaarden (ik zeg niet goedkeuren) dan vind ik het zinloos om daar verder op te reageren.
De één zen dood is de ander zen brood
Horst

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor Jaap » do maart 13, 2008 22:01

Dames, dames, rustig.
Een tweestrijd tussen BWB en Melkvee is wat mij betreft hier niet het doel. Inhoudelijk gaat het over ethiek, en inderdaad, daar speelt emotie een belangrijke rol. Da's prima, maar niet op de man spelen dan maar. (n)

Om op het topic terug te komen: er wordt nu zowel in Belgie als in Nederland (WUR) onderzoek gedaan naar natuurlijke afkalving bij BWB. De weg naar volledig natuurlijk afkalven is weliswaar nog lang, maar er wordt aan gewerkt.
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Vie » vr maart 14, 2008 04:00

@ Horst

Ik verdraai je woorden niet. Je zeg nu zelf dat je er GEEN probleem mee heb, maar je ben wel met een oplossing bezig :?: :?

@ Jaap

Ik ben geen dame :oops:
Vie

Berichtdoor Millo » vr maart 14, 2008 10:11

En over een tijdje roepen we; "Een keizersnee, da's zo Eighties!" (q)
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor pieterv » vr maart 14, 2008 11:05

Wa's da nu weer voor reactie! :? :roll: :oops: :oops:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Joost » vr maart 14, 2008 12:31

zeker lang over na moeten denken :lol:
Joost

Beroep: Student
Interesses: BWB en het studentenleven

Berichtdoor Millo » vr maart 14, 2008 16:49

Neuh hoor, fan van Rob Stenders®
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Vie » vr maart 14, 2008 16:51

ontopic
Vie

Berichtdoor pieterv » vr maart 14, 2008 16:56

Henk V schreef:ontopic

:yes:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Horst » vr maart 14, 2008 17:00

Ethisch heb ik er geen probleem mee, maar dat steekt niet weg dat er betere oplossingen zijn. Het is niet dat ik tegen natuurlijke afkalvingen ben
Ik denk dat als men de vraag had gesteld , hoe kunnen we de bwb fokkerij veilig stellen naar de toekomst , dat veel positieve reacties waren gekomen ook in de richting van het afkalven.
Ik ga bij deze een topic openen om op een positieve manier tot oplossingen te komen.
De één zen dood is de ander zen brood
Horst

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor Kristof » wo maart 26, 2008 00:17

Toen ik in 1993, 94 en 96 in Zweden in totaal 5 maand veeartske heb gespeeld, werd ik daar als belg telkens zwaar op de rooster gelegd door de "immer morele" zweedse collega's mbt de keizersnede.(zelf hebben ze een schampere succesrate van 50%!!!: 1 op 2 koeien dood na SC. Redenen daarvoor zij de grote afstanden en het gebrek aan ervaring)

Het BBB-ras is daar een ware doodzonde! In die tijd(93) werd wekelijks op nationale televisie wel iets gezegd over deze doodzonde.(wegens de dreigende invoer van belgisch BBB-zaad en dito embryo's)

In de loop van deze discussies ben ik redelijk goed geworden in het weerleggen van waarom er een nut is aan dit ras, gekoppeld aan evolutie.

Dit vooral door hun eigen "moreel correcte waarden" op hetzelfde niveau te brengen.

Destijds was het verboden koeien met een uieronsteking te behandelen met antibiotica voordat een labouitslag bekend was. Pijnstillers( NSAID's) en cortico's waren uit den boze.
Een injectie met Penicilline G was de enige toegelaten behandeling. Bij een coli-geval deed dit niets nul komma nul. Dan maar afwachten. Ondertussen koe kassiewijlen.

Dus dat was wél etisch?

Voor iemand de ethiek van één historisch gegroeid ras gaat veroordelen moet diezelfde persoon zich afvragen of hij alle andere genetische vooruitgang in twijfel moet trekken.(varken, kip en melkvee)

Standpunt: De evolutie van de landbouw zet zich verder tot daar waar de genetische, geografische en economische mogelijkheden zichzelf beperken.

Brengt een keizersnederas uiteindelijk niets meer op dan ontwikkelt zich vanzelf een eerstelijnsgeslacht(moederlijn) wat geboren wordt met keizersnede om dan ingezet te worden op een lijn die deze keizersnede veel minder behoeft.

Geen paniek. De ontwikkeling zet zich rustig verder. Het BBB is nog lang niet dood, maar dreigt wel zwaar ingeperkt te worden.

Etisch verantwoord? Ja, want de evolutie van vleesrassen zal mee moeten spelen in het voeden van 10 miljard van onze soortgenoten.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor MelkboerLuc » wo maart 26, 2008 00:37

Kristof schreef:Standpunt: De evolutie van de landbouw zet zich verder tot daar waar de genetische, geografische en economische mogelijkheden zichzelf beperken.

Klopt denk ik Kristof,

1 jaar geleden (ongeveer) was BST het gouden middel in de VS.
Ondertussen leggen de melkfabrieken het gebruik stil onder druk van de consumenten organisaties.

Kooi-kippen zijn economisch en scharrelkippen, ja dat is zo scharrel. Dus kon het niet uit.
Maar nu zie je dat steeds meer supermarkten en verwerkers alléén nog maar scharrel-eieren willen, kooi-eieren krijgen stilaan de banvloek over zich, en hoezeer de kwekers het ook verwensen, ze zullen zich moeten aanpassen.

Biggen castreren (z)onder verdoving is ook al veel inkt over gevloeid, maar weeral onder druk van supers en verwerking zal de kweker het wel leren hoe zijn biggen te verdoven om toch maar te kunnen leveren.

Even vergelijken met melkvee: er is toch ook ooit wel verkondigd geweest dat bepaalde stieren NIET mochten uit een embryo voortkomen

Niet de consument maar de machtige tussenstap zal bepalen hoe zij zich positioneren in de markt en hoe zij een "apart" verhaal kunnen brengen. Of dat nu voedselveiliger, gezonder of diervriendelijker is speelt geen rol, het gaat om net iets anders (en liefst eerder) te brengen dan de concurrent.

Ik denk dat het met keizersnedes ooit wel ongeveer dezelfde weg zal opgaan.

Je zal kunnen blijven roepen dat het dier er niet van afziet, als je afnemer het niet wil (onder druk van ...), dan zal je het wel leren van anders te fokken.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Erik S. » wo maart 26, 2008 00:46

Hulde aan Luc en Kristof, voor hun zinnige reactie, mag zeker in dit topic gezegt worden

Maar Kristof, mij is verteld dat in Scandinavische landen antibiotica gebruik aan banden is gelegd door de regering dit als reden door prioriteiten stelling. En landen als Nederland is landbouw de basis van het leven vanuit de geschiedenis en is het altijd al nadrukkelijk aanwezig geweest. In scandinavische landen is juist de bosbouw die hier het hoogste woord heeft.
Hoe kijk jij hier tegen aan? (maybe beetje off-topic maar wel interessant genoeg dacht ik zo)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Kristof » wo maart 26, 2008 00:58

Kleine nota Luc.

De consument heeft recht op kwaliteit, voedselveiligheid, transparantie van de sector en een humaan beleid in de sector.

Doch, op keizersneden(koeien en schapen) en kastraties(biggen en paarden) kan men gemakkelijk gal spuwen omdat het individuele handelingen zijn.

Gaat genetische vooruitgang op in de massa dan is er geen houvast en legt men zich neer bij de gang van zaken.

Het gevoel dat er moreel niets verkeerd is aan wat op je bord ligt is enkel een zaak van luxe.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij