Ethische vragen bij keizersnedes

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Kristof » wo maart 26, 2008 01:09

Erik S. schreef:In scandinavische landen is juist de bosbouw die hier het hoogste woord heeft.
Hoe kijk jij hier tegen aan? (maybe beetje off-topic maar wel interessant genoeg dacht ik zo)

Net daarom dat ze zo weinig voeling hebben met vleesvee.
Elanden jagen vinden ze anders geweldig. Eerlijk toegegeven fantastisch vlees. Dit terzijde.

Nogmaals de geografische beperking(afstand) speelt daar de grootste rol, niet de etische.

Vele van mijn Zweedse collega's(ja ze zijn blond en ook lekker vlees) zijn eens komen kijken naar de keizersneden in België en stonden perplex: binnen 1 uur op afroep bij de klant, kalf geboren. Dat was voor hen onwerkelijk.

Het antibioticabeleid is daar een grote leugen(varkens). Heden is dit tweemaal zo groot als 10 jaar terug.

Jaja, ethiek hé.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Kristof » wo maart 26, 2008 01:18

Een verbeterd beleid van de scandinavische landen komt hier ook.

Getuige zijn de MRSA's en de EBL's.

Ethisch omgaan met antibiotica is misschien iets voor een ander topic, maar zeker niet minder belangrijk.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Berichtdoor Erik S. » wo maart 26, 2008 09:09

Het antibioticabeleid is daar een grote leugen(varkens). Heden is dit tweemaal zo groot als 10 jaar terug.

hoe bedoel je een grote leugen?

Nogmaals de geografische beperking(afstand) speelt daar de grootste rol, niet de etische

voor keizersnede's wel, maar 'normaal' antibiotica gebruik wat in NL elke (elke op bio na) boer op het erf heeft is geen geografische beperking?!
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Re: Ethische vragen bij keizersnedes

Berichtdoor Erikjan » do jul 25, 2013 12:19

Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Guy » do jul 25, 2013 14:26

Ter info: de tekst uit Boerderij

25 jul 2013
Nieuws
Dijksma zet keizersnede dikbilrassen
Den Haag - De discussie over keizersneden bij dikbilrassen wordt scherper. Staatssecretaris Dijksma stuurt na het zomerreces een beleidsbrief over ingrepen aan dieren naar de Kamer en daarin komt volgens het ministerie ook het onderwerp keizersneden aan bod.

Ter voorbereiding van deze beleidsbrief zijn de afgelopen weken gesprekken gevoerd met belangen- en sectorvertegenwoordigers.

Volgens Nico Verduin, als portefeuillehouder dierenwelzijn van LTO erbij betrokken, is alles bespreekbaar. “We moeten reëel zijn: de maatschappij en de politiek accepteren niet meer dat kalveren standaard via een keizersnede geboren worden.” Wel vindt Verduin het belangrijk dat de sector de tijd krijgt om zelf verantwoordelijkheid te nemen en oplossingen aan te dragen. Hij benadrukt de aanpak in ketenverband, dus ook fokkerij en vleesafzet hebben een belangrijke rol.

Bij dierenorganisaties Wakker Dier en de Dierenbescherming is de standaard keizersnede al langer een doorn in het oog. Het terugdringen van het aantal keizersneden is voor deze organisaties te mager. Bert van den Berg, beleidsmedewerker veehouderij bij de Dierenbescherming: “Ons standpunt is: gebruik andere lijnen of rassen zodat er geen keizersnede meer nodig is. Van 80 procent naar 50 procent keizersnede is nog steeds onaanvaardbaar.” Dat dit voor de vleesveehouders grote consequenties heeft, is voor Van den Berg geen argument. “De consument kijkt daar heel anders tegenaan.”

De sector is enkele jaren geleden begonnen met het project Natuurlijk Luxe. De binnenbekkenmaat blijkt een goede voorspeller voor de mogelijkheid van koeien om natuurlijk te afkalven. Volgens projectleider Jan ten Napel is er via fokkerij op binnenbekkenmaat veel mogelijk maar duurt het wel 4 tot 5 generaties voordat dikbildieren net zo kunnen afkalven als andere vleesveerassen. Beide stamboeken zijn met het meten van binnenbekkenmaten aan de slag gegaan. Het is vrijwillig waardoor lang niet alle vleesveehouders meedoen.

Jan van de Wiel, interim voorzitter van het Belgisch Witblauwe stamboek, neemt de recente ontwikkeling zeer serieus. “Het Belgisch Witblauwe stamboek zal het nu breed oppakken. Dit geeft wel een lading aan de discussie.” Van de Wiel is van mening dat er in het verleden niet spectaculair veel aan is gedaan. “Nu moet het onze volle aandacht krijgen, de boodschap is duidelijk”. Het Verbeterd Roodbont-stamboek wil eerst de brief afwachten voor ze commentaar geeft.

door Rene Stevens 25 jul 2013
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Berichtdoor raf » do jul 25, 2013 17:17

Da's wel een serieus bericht van de hoofdredacteur van Veeteeltvlees. Nederland heeft niet alleen een partij voor de dieren, maar ook politici uit "normale" partijen zijn blijkbaar het Noorden kwijt. Je kan veel in vraag stellen binnen de huidige Europese landbouw. Maar alternatieven zijn vrijwel zeker duurder. En wil de consument dat betalen?
raf

Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor Guy » do jul 25, 2013 17:58

@raf: tekst is niet van mij maar komt uit boerderij.

Het loont wel de moeite om de reacties op het artikel te volgen: http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... rijVandaag
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Berichtdoor jvdb » do jul 25, 2013 21:23

In NL schijnt en blijkt beleid gehanteerd te worden om ook zeker te zijn dat de laatste boeren/agrariers verdwijnen. Doodsteek voor het ras in NL omdat beleidmakers speculaties over wat Jan met de pet denkt als feiten aannemen. Met dank aan Natuurlijk Luxe!
jvdb

Berichtdoor Erikjan » do okt 17, 2013 09:11

De column van Jeroen van Maanen in de Boerderij gelezen? Sluit naadloos aan op dit onderwerp.
De titel luidde: VERROTTE SHOW.
Honden die nauwelijks kunnen ademen, vleesvee met standaard keizersneden en niet-functiolele melkkoeien. De topsshowwereld is ongeloofwaardig.

Goed stuk van Jeroen (y) .
Erikjan

Berichtdoor Erikjan » do sep 04, 2014 18:35

Erikjan

Berichtdoor Wiljan » do sep 04, 2014 22:56

Wiljan

Interesses: bwb fokkerij

Berichtdoor kurt lips » vr sep 05, 2014 21:28

Kijk verder dan je neus lang is! Dit is mijn advies aan alle dierenfokkers. Wat ik vandaag op veeteeltvlees (http://www.veeteeltvlees.nl/nieuws/fokk ... -neemt-toe) lees, stemt me heel pessimistisch naar de toekomst toe. Natuurlijke luxe als antwoord op de keizersnedes wordt gekelderd omdat 'Door koeien te fokken met een ruimer bekken waardoor de kalveren natuurlijk worden geboren, pas je de koe aan'. Een oorlogsverklaring aan de dikbil tout court, iets anders kan ik daar niet in zien!! Als ik de regel doortrek, dan is er niet een probleem voor de vleesveefokkerij alleen. Ook het holsteinras is aangepast. Zijn melkveehouders de volgenden die worden aangepakt? En wat dan te zeggen van het texelschaap, geëvolueerd naar een (extreem) vleesras dat ook kampt met natuurlijke geboorten? Komen die schapenhouders dan ook in de tocht.
Deze uitspraak is een gevaarlijk precedent en mogen we niet met een lach onthalen. Elke fokker moet zich aangesproken voelen. Heb je geen dikbil, morgen gaat het misschien om jouw diersoort. We moeten elkaar steunen! Natuurlijke luxe verdient alle kansen en een aanpassing vraagt tijd. Alleen met z'n allen samen staan we sterk, vandaag en morgen.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor knedo_stables » za sep 06, 2014 09:55

kurt lips schreef:Kijk verder dan je neus lang is! Dit is mijn advies aan alle dierenfokkers. Wat ik vandaag op veeteeltvlees (http://www.veeteeltvlees.nl/nieuws/fokk ... -neemt-toe) lees, stemt me heel pessimistisch naar de toekomst toe. Natuurlijke luxe als antwoord op de keizersnedes wordt gekelderd omdat 'Door koeien te fokken met een ruimer bekken waardoor de kalveren natuurlijk worden geboren, pas je de koe aan'. Een oorlogsverklaring aan de dikbil tout court, iets anders kan ik daar niet in zien!! Als ik de regel doortrek, dan is er niet een probleem voor de vleesveefokkerij alleen. Ook het holsteinras is aangepast. Zijn melkveehouders de volgenden die worden aangepakt? En wat dan te zeggen van het texelschaap, geëvolueerd naar een (extreem) vleesras dat ook kampt met natuurlijke geboorten? Komen die schapenhouders dan ook in de tocht.
Deze uitspraak is een gevaarlijk precedent en mogen we niet met een lach onthalen. Elke fokker moet zich aangesproken voelen. Heb je geen dikbil, morgen gaat het misschien om jouw diersoort. We moeten elkaar steunen! Natuurlijke luxe verdient alle kansen en een aanpassing vraagt tijd. Alleen met z'n allen samen staan we sterk, vandaag en morgen.

Akkoord Kurt! En wat te denken van om maar te noemen genetische hoornloosheid, hogere hitteresistentie etc etc bij sommige rundveerassen? Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit vertaald gaat worden naar de kleindierfokkerij.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor Millo » za sep 06, 2014 21:34

En dan te bedenken dat het project "Natuurlijke Luxe" al een jaar of drie geleden is afgesloten...
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Vorige

Keer terug naar Vleesveefokkerij