Ethische vragen bij keizersnedes

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Koets » wo maart 12, 2008 18:44

Wat me opvalt assik dees topic een beetje doorscrol is dat veel BWB fokkers alleen maar verwijzen naar problematiek in de rest van de wereld en/of proberen te relativeren zonder echt antwoordt te geven op de vragen van menig forummer hier gesteld omtrent de ethiek bij keizersneden :idea:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Millo » wo maart 12, 2008 19:07

Neem dit niet te persoonlijk op Koets, maar dan zou ik ipv. scrollen ook lezen.. Er worden wel degelijk redenen genoemd. Alleen zijn de tegenstanders niet echt bevattelijk voor de argumenten. Zelfs als veterinairs reageren, wordt dit simpelweg afgewimpeld. Wij stellen ons wel open voor kritiek, maar de tegenpartij wil niet "geraajen" zijn. En als het anders kan, dwz meer zelfkalvingen, zal het gros van de BWB fokkers eraan meedoen, dat weet ik zeker. Maar zoals al een keer af wat aangehaald, daar kan nog wel een jaartje of 10-20 overheen gaan voor we zo ver zijn. Maar voordat er een dergelijk stieraanbod is, alsmede koeïen gefokt met dit genetische materiaal zijn we, zoals maar weer eens vermeld een hele poos verder!!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Erik S. » wo maart 12, 2008 19:55

@Raf, niet goed gekozen, want die keizersnede's zijn noodzakelijk door menselijke fokkerij gekomen, hoornen hadden ze altijd al en werden opeens weggehaalt

hoorn's zijn van nature, die lompe vlees aanzetting niet
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » wo maart 12, 2008 20:55

Maar Erik: het gaat bij beide (onthoornen en keizersnede) wel om een ingreep, die niet "natuurlijk" is. Zoals Henk al meerdere malen gezegd heeft staat met name in NL regelmatig het onthoornen ter discussie. Moet dat allemaal maar. Laat 1 ding duidelijk zijn, ben absoluut niet tegen onthoornen, maar er zijn alternatieven. Gebruik hoornloze stieren, dit zal ook een behoorlijk aantal jaren duren voor dit ruimverspreid door de populatie zit, met name door gebrek aan goede Polled-stieren, ze moeten immers net zo goed zijn in de productie- en exterieurkenmerken als andere niet-Polled stieren, anders worden ze domweg niet gebruikt. Met keizersnede netzo, hier zal een behoorlijk aantal jaren overheen gaan, maar ik denk dat uiteindelijk onze zuiderburen ook wel overstag moeten/zullen gaan, mede door druk van buitenaf (lees consument). Dit zal toch de komende 5-10 jaar tot stand moeten komen lijkt me. Ben absoluut niet tegen een keizersnede, als het moet (idd moet), dan moet het. Wil niet zeggen dat het niet anders kan.

Zo, heb ik me ook even uitgeleefd als wel-dierenarts, niet-BWB-fokker.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » wo maart 12, 2008 21:29

Millo schreef:Daarom.

Da's een errug overtuigend en onderbouwd antwoord... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » wo maart 12, 2008 21:50

Millo schreef:Neem dit niet te persoonlijk op Koets, maar dan zou ik ipv. scrollen ook lezen.. Er worden wel degelijk redenen genoemd. Alleen zijn de tegenstanders niet echt bevattelijk voor de argumenten. Zelfs als veterinairs reageren, wordt dit simpelweg afgewimpeld. Wij stellen ons wel open voor kritiek...

Goed, opnieuw dan maar...:yes: De franc wil weer es nie vallen..

Jullie weten dat de BB fokkerij momenteel sucks.
Jullie zeggen graag een dier op stal te hebben dat wél zelf afkalft, right :?:

Maar daar tussendoor lees ik weer die 'maren' dat met de huidige marge ut nie uut kan om anders te gaan fokken, dat de fokkerijverenigingen nie mee willen denken en tig andere redenen waaruit blijt dat jullie eik helemáál niet zo staan te trappelen om de boel radicaal om te gooien...:no:
As je toch werkelijk serieus de boel nog wil redden, dan laat je de fokkerijclubs toch lekker met hunnie stieren zitten en vatte ze toch erges anders weg :?:
Of onder een andere topic opt vleesforum schreef een andere vleesgast dattie met succes inkruiste op BB met een ander vleesras en dat dit prima resultaten gaf.
Ongetwijfeld hebben jullie dit indertijd ook gelezen maar blijkbaar loopt er verders niemand echt warm om het goed op te lossen... :roll:

Ik vergelijk het maar met het feit da'k zelf 20 jaar geleden begon in te kruisen om bepaalde problemen op te lossen binnen mn veestapel.
De eerste 10 jaar worde voor gek verklaart; de volgende 5 jaar denken ze 'ach, hij weet nie beter' :wink: , toen was er een jaar van nieuwsgierigheid bij collega's en de laatste paar jaar hoorde dr nie meer bij ajje nie inkruist... :D

Hoe denken jullie hier over dan :?:
Gaag een iets onderbouwder antwoord as het "daarom" van millo.... :wink:

Henk

Berichtdoor liefhebber » do maart 13, 2008 08:27

Henk,

De stellingen die u hier deponeert zijn werkelijk beneden alle peil. Oké, u prijst uzelf de hemel in. Ik heb daar geen problemen mee omdat ik dat gezever niet hoef aan te horen, en op dit forum kan ik gelukkig hier overheen lezen.
Bedenk aleer u iets stelt of dit algemeen gedragen wordt, of dat het een opmerking van een kleinere groep is (die uiteraard geschreeuwd kan en mag worden).
Misschien dient u zich erbij neer te leggen dat er fokkers zijn die de noodzaak tot keizersnede voor lief nemen als dit een superbevleesd dier kan opleveren. Dat u dit niet wilt horen en dat dit dus een antwoord is dat u niet zoekt, wil niet zeggen dat het geen eerlijk antwoord is!
liefhebber

Berichtdoor pieterv » do maart 13, 2008 08:54

Wat zijn de meeste BWB-fokkers toch gepiekeerd man! :? :? Schijnbaar willen ze nie eens deftig antwoorden. :oops: :oops:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Erik S. » do maart 13, 2008 09:30

tis dat gross van de bwb fokkers uit zuiderlijke regione komen, maar mij betreft zijn het net van die stugge friezen :x

@hanslovingcows, ik snap de gelijkenis in de discussie, maar vond dat Knedo (daar was de reactie in 1e instantie op) zich verschool achter het onthoorn alszijnde exact zelfde probleem. En hierdoor heb ik een ander invals hoek gekozen.

Maar verder wacht ik graag op een bwb fokker die is gewoon netjes meedoen in het vraag-antwoord spel
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » do maart 13, 2008 10:12

Ja ik schei dr ook mee uut hiero... :(
Alles wijst erop dat ze weten dat ut nie deugd met die BB, maar dr iets aan doen wil maar een enkeling...
Het gros wil lekker doorklooien met inteelt en moedwillige keizersnedes en zal hiermee vermoedelijk zn eig bedrijf de dieperik indrijven in de toekomst :idea:

Tis buitengewoon jammer dat op een enkeling na er totaal geen zinnig antwoord gegeven is op serieus gestelde vragen, en op dergelijk kleuterniveau gaak nie discusiëren...:no:

Nou euhhh...... :roll: veel succes dan mar met dn inteelt en ut gesnij dan mar he....(y), en blijf vooral je kop int zand steken...:yes:

Henk

Berichtdoor Millo » do maart 13, 2008 11:19

Henk, ik heb gisteren op je site gekeken. Mooie site! Hof van Postel is een mooi bedrijf met sterk vee, das wel te zien. Als jij je cows inkruist met een vreemd ras, werpt dat meteen zijn vruchten af! (y)
Bij de BWB cows ligt dat a bit different. Dat comes dürch de inteeltgraad, indeed! Dus als wij a cow met een minder bevleesde bull insemineren is de kans nog ontiegelijk groß da da kalf er niet uit kan, wanne!!
Wat jij in 1 generatie klaarspeelt, lukt ons simpelweg niet omdat de helft van de genen ook van moeder komen. Weten jullie ook wel. Dus moeten we al moeders hebben die makkelijk afkalven. Groot bekken etc.
Komt nog eens bij dat ik niet ga inkruisen met andere rassen. We zijn hier wel bezig meer naar Groot-Britanië te kijken. De bwb stieren daar geven schijnbaar iets minder bevleesde kalveren met de geboorte.
Dus geven we Blackstar hier een kans.
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Henk » do maart 13, 2008 11:46

Klasse Millo (y) Met dit antwoord kan ik iig wat :yes:

Henk

Berichtdoor liefhebber » do maart 13, 2008 14:27

Nou euhhh...... veel succes dan mar met dn inteelt en ut gesnij dan mar he...., en blijf vooral je kop int zand steken...

en blijft u dan maar uw neus in andermans zaken steken!
liefhebber

Berichtdoor Joost » do maart 13, 2008 15:40

donderdag 13 maart 2008, Nederland, een land met vrijheid voor meningsuiting. Het is duidelijk dat enkele 'boeren' anders denken over de ethiek van de keizersnede. En terecht. Echter wel erg triest om je eigen constant maar boven iedereen uit te prijzen. Als je zelf niks zinnigs in te brengen hebt, ben dan de verstandige man en ga je tijd nuttiger besteden.
Of komen bij jullie de kalveren allemaal stuk voor stuk zonder enig letsel van de koe eraf, zodat je daar niet naar om hoeft te kijken? Dacht het niet. Vroeger molken wij ook nog koeien en geregeld help ik mee bij boeren in de buurt. Ik heb ervaren dat in jullie sector wel degelijk problemen voor komen met afkalven.
Ik denk zelfs dat jullie met het 'natuurlijk' afkalven meer problemen hebben dan wij met de keizersnede. Bij deze spreek ik natuurlijk wel voor me eigen. Wij wonen dicht bij de Belgische grens en hebben dan ook Belgische dierenartsen, die in mijn ogen veel verder zijn in het reilen en zeilen van keizersnedes. Zelden hebben wij nog problemen met de kalfkoe na de keizersnede. Ik weet ook dat er dierenartsen in een groot deel van het land zijn, waarvoor de keizersnee niet iets alledaags is. Hun kennis en praktische ervaring is van dusdanig laag niveau, dat de kans op eventuele ziektes groter zijn. Dit is spijtig, vooral omdat het beter kan. Met de juiste kennis en middelen hoeft de keizersnee dus ook niet zo'n grote ingreep te zijn dat het tot zoveel kritiek komt.
Vele zien de keizersnee als een langdurige ingreep, waarbij de koe alleen maar ongerief ondervindt. Jammer...

Dit neemt echter niet weg dat wij als Belgisch Witblauwe fokkers niet willen dat het aantal keizersnedes afneemt. Het zou mooi zijn, wanneer onze kalveren van dezelfde kwaliteit zo op de wereld kwamen. Voor ons is de keizersnede ook een hele kostenpost.
Het is echter de consument die de rundveehouders ertoe hebben aangezet het Belgisch witblauw te selecteren en verder te fokken tot het superieur dikbilras dat we vandaag de dag kennen: een royaal, extreem bespierd vleesrund met een slachtrendement van 70% of meer. Bovendien heeft het vlees van de witblauwe als voordeel dat het relatief hoogwaardig is van kwaliteit en vetarm. Keerzijde is wel dat de keizersnede vaak onontkomelijk is.

Hoe komen jullie er in godsnaam bij dat er trouwens niks wordt gedaan om het aantal keizersnedes te laten krimen? Ik denk dat het goed is om een keer verder te kijken dan jullie neus lang is. Op dit moment wordt er druk overlegt en vinden onderzoeken plaats wat betreft geboortegemak etc.

Ook de stierkeuze op KI stations veranderd ietswat. Elke veehouder maakt zijn eigen keuze over het type kalf wat ie wil. Er zijn genoeg stieren ( bv Graphite ) die kleine kalveren geeft, waarbij de kans op een keizersnee al flink gedaald is.
Joost

Beroep: Student
Interesses: BWB en het studentenleven

Berichtdoor Vie » do maart 13, 2008 16:26

Joost schreef:Of komen bij jullie de kalveren allemaal stuk voor stuk zonder enig letsel van de koe eraf, zodat je daar niet naar om hoeft te kijken? Dacht het niet. Vroeger molken wij ook nog koeien en geregeld help ik mee bij boeren in de buurt. Ik heb ervaren dat in jullie sector wel degelijk problemen voor komen met afkalven.
Ik denk zelfs dat jullie met het 'natuurlijk' afkalven meer problemen hebben dan wij met de keizersnede.

Een zo'n opmerking zegt al genoeg :shock: :idea: Kom eens een keer stagelopen. Van de laatste 41 koeien, heb ik er 1 met de krik moeten helpen, en zelfs dat was nog geen zware bevalling :idea:

En lees nou eens zoals het gezegd word, er word niet gezegd dat jullie 'dom' zijn omdat jullie je koeien verlossen dmv keizersneden, maar het feit dat er aan het begin een paar bwbstrijders waren die dat niet als een probleem zagen. Inmiddels hebben er al een paar toegegeven bezig te zijn met verbetering, dan is het toch goed :?:
T ging meer om de opmerkingen van Horst en wat anderen, die nog steeds elke dag op vtforum kijken, maar niet meer reageren. Zegt mij genoeg :roll:
Vie

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij