Ethische vragen bij keizersnedes

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Koets » vr maart 07, 2008 22:32

dan zorg je toch dat je een koe fokt die makkelijker afkalft lijkt me ipv keizersneden toe te passen!! :!: :!: Is er dan werkelijk waar niemand in BWB-land die zich afvraagt waar jullie mee bezig zijn als het afkalven maar standaard via onnatuurlijke weg moet :?: :shock: :shock:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Horst » vr maart 07, 2008 22:35

Daar is men ook mee bezig, de een al wat actiever dan de ander.
De één zen dood is de ander zen brood
Horst

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor Niek Arends » vr maart 07, 2008 22:39

Gloof dat ze daar al decennia mee bezig zijn meer wil niet vlotten cekers.Maar ja als men ook altied aant helpen is met die keizersnedes zal het iook nog wel decennia lang duren wa :?:
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor Horst » vr maart 07, 2008 22:41

STEL dat een melkkoe 100liter per dag meer melk kan geven dmv een keizer snede zou je dit dan doen ? en hoe snel zou ze dit kunnen zonder .
Ik weet het, het is een belachelijke vergelijking.
Horst

Berichtdoor Horst » vr maart 07, 2008 22:43

Als ik ind stieren kan kiezen die natuurlijk afkaven bevorderen, wil ik deze gerust gebruiken want een ks is niet goedkoop.
Horst

Berichtdoor siegfried » vr maart 07, 2008 22:48

Koets schreef::lol: :lol: je begint nu wéér over een ander zn ethiek...ik vraag gewoon HEEL SIMPEL; waarom is het vanuit ethisch oogpunt verdedigbaar dat BWB standaard word verlost met keizersneden :?:

Naast de theorie is er natuurlijk ook de praktijk koets,ik wil zeggen dat je doodsimpel geen dikbilrunderen kan fokken zonder keizersnsee toe te passen,want dan zou 90procent van de kalveren de geboorte niet overleven.Zonder keizersnee is er geen dikbilrund meer en zal men dus dit ras moeten laten verdwijnen,is het dan dit wat jij wil :?: het verdwijnen van de bwb,want dit is de consequentie als je de keizersnede verbied :cry: :cry:

ethiek in de veehouderij zou idd een intressant nieuw topic kunnen zijn.
siegfried

Beroep: melkvee handel
Interesses: zeer veel

Berichtdoor Koets » vr maart 07, 2008 22:49

Horst schreef:STEL dat een melkkoe 100liter per dag meer melk kan geven dmv een keizer snede zou je dit dan doen ? en hoe snel zou ze dit kunnen zonder .
Ik weet het, het is een belachelijke vergelijking.

Die stelling klopt niet, dus kan ik er geen uitspraak over doen. Maar wak wel weet dat als ik wat zou kunnen winnen door standaard keizersneden toe te passen ik het niet lang vol zou houden. Dat moet je gewoon niet willen :idea: :idea: Iedereen heeft toch wel ethische grenzen hoop ik :? :shock: Zou je het zelf ethisch verantwoord vinden (kan het me niet voorstellen), dan heb je altijd nog met de maatschappij te doen. Deze moet het ook accepteren, en daar heb je een hele dobber aan, sterker nog; dat red je gewoon niet :no:
Koets

Berichtdoor Horst » vr maart 07, 2008 22:52

Ethisch gezien heb IK daar geen problemen mee.
Horst

Berichtdoor Koets » vr maart 07, 2008 22:55

siegfried schreef:Naast de theorie is er natuurlijk ook de praktijk koets,ik wil zeggen dat je doodsimpel geen dikbilrunderen kan fokken zonder keizersnsee toe te passen,want dan zou 90procent van de kalveren de geboorte niet overleven.Zonder keizersnee is er geen dikbilrund meer en zal men dus dit ras moeten laten verdwijnen,is het dan dit wat jij wil :?: het verdwijnen van de bwb,want dit is de consequentie als je de keizersnede verbied :cry: :cry:

ethiek in de veehouderij zou idd een intressant nieuw topic kunnen zijn.

Zeker is er naast de theorie ook een praktijk, maar als de praktijk en de theorie niet werkt, dan moet je de theorie én de praktijk aanpassen :idea: Verdwijnen van BWB hoeft van mij niet, maar het lijkt me toch zo helder als glas dat de huidige gang van zaken omtrent keizersneden nooit en te nimmer een lang leven beschoren kan zijn?? :shock: Je draagt verantwoordelijkheid, als hele sector en als individuele boer, voor het vee waar je mee fokt. Komen er problemen in welke vorm dan ook, of wordt er zeer sterk tegen het natuurlijke proces ingewerkt, dan verwacht je toch wel dat er mensen zijn die nuchter nadenken en beseffen dat dit niet zo langer kan :?: :shock:

De laatste zin ben ik het geheel mee eens (y)
Koets

Berichtdoor Koets » vr maart 07, 2008 22:56

Horst schreef:Ethisch gezien heb IK daar geen problemen mee.

en de maatschappij :?:
Koets

Berichtdoor siegfried » vr maart 07, 2008 22:57

@ koets:
Het ethisch geweten van 'de maatschappij of de 'consument' word uitgeschakeld wanneer hij zijn portemonnee opent :!: :!:
siegfried

Berichtdoor siegfried » vr maart 07, 2008 23:08

@ koets:
ER word massaal vlees ingevoerd vanuit brazilie en argentinie,heb jij er enig idee van hoe die runderen en kippen ginder worden behandeld :?:
Denk jij dat er ginds aandacht is voor dierenwelzijn of ethiek :?:
Wel de europese consument weet het ook niet,sterker nog,he doesn't give a shit about it,als het goedkoop is word het geconsumeerd en worden morele bezwaren aan de kant geschoven :cry:
siegfried

Berichtdoor Vie » za maart 08, 2008 06:34

Is dat een vrijbrief om het net zo te doen :?: :shock:
Vie

Berichtdoor Henk » za maart 08, 2008 07:54

Horst schreef:Als ik ind stieren kan kiezen die natuurlijk afkaven bevorderen, wil ik deze gerust gebruiken want een ks is niet goedkoop.

Een paar pagina's terug is heel dees discussie begonnen met een klein piskalfke van 35 kg, die óók dr uitgesneden moes worden :idea:

Maar wat ik aant begin ook al aangaf en probeerde te sturen; het gaat mij niet specifiek alleen om die standaard keizersnede, mar meer icm het hele scala aan allerlei erfelijke aandoeningen binnen het ras :idea:

Wat ik hier opt forum lees over BB, en ik tel al die ellende op, is in mijn ogen dit ras al lang kapotgefokt :!:
En dit mag gerust vergeleken worden met concequente inetfokkerij bij HF :idea: Dit eenzijdig fokbeleid leidde ook tot verzwakt vee, slechte vruchtbaarheid en een hoop misérie...
Alleen in de HF-wereld is met op veel plaatsen begonnen met compensatiefokkerij; tripel A en/of inkruisen om dit probleem daadwerkelijk aan te pakken :idea:

Hoe zit dit in de BB-wereld :?: Is men geneigd de oogkleppen af te gooien of blijft ut allemaal bij ut oude :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boswout » za maart 08, 2008 09:19

Geboren vaarskalf uit een kruising BWB/HF 75%.
Zo geboren door selectie op makkelijke geboorte van de stier.
Als men even de tijd neemt en uit zoekt welke stier er bij de koe past en of deze makkelijk kalft.
Dan zijn we op de goede weg.
Om te komen naar een BWB-ras dat ook zelf kan kalveren.
Er zijn fokkers die gaan voor de prijskampers (bevleesde type's van dieren en klein van stuk en vaak met een hoge inteelt %) en ook fokkers voor de Econimische waarde van het dier( dat is een dier die vruchtbaar is en die met 24-27 mnd. kalft en naar 5 jaar ook een goed gegwicht op leverd van de slacht.)bij deze dieren is het mogelijk dat deze ook zelf kalft en dat het kalft dan pas uit groei naar een mooi dier.

Even terug te komen op de intensieve veehouderij daar er ook stier/vaars kalveren verkocht worden voor de vleeskalverenhoudrij is dit ook een intensievehouderij waar een kalf ook snel moet groeien en wat op moet leveren met alle kwalen van dien. (ijzer armoe voor de witte kleur en roze vlees productie en dat ook grote stallen zonder buiten lopen in de wei).
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij