Moderator: Moderators
raf schreef:Ik bedoel het volgende: als je vandaag aan de 6 miljoen Vlamingen zou vragen: vind je dat de belastingen véél te hoog zijn, dan gaat hoogstwaarschijnlijk meer dan 90 percent zeggen: ja zeker, die zijn veel te hoog. Mooi, iedereen heeft zijn mening gegeven. Maar denk je dat daarom de belastingen ook effectief serieus gaan verlagen? Neen dus.
Zo is het ook met de vraag: vind je dat keizersnede bij runderen .......
Nog een ander vb. Als ik (ernstig) ziek ben, dan ga ik naar de dr en ik zal zijn diagnose geloven. Maar ik zal zeker niet geloven wat Piet of Pol of Jef zegt, die "juist hetzelfde hebben meegemaakt" en zus of zo zijn genezen. Tuurlijk mogen Pol en Piet en Jef hun mening geven, maar vind je die mening dan evenwaardig aan die van de dr???
raf schreef:Welke BWB willen wij fokken?
Het Witblauw ras is een relatief jong ras waarvan de verworvenheden na een (te) snelle opgang, nu moeten geconsolideerd worden. De specificiteit van het ras kan volgens ons maar behouden blijven wanneer het streven naar extreme bevleesdheid gepaard gaat met een grotere gestalte en een afnemend aantal gebreken allerhande. Daarom besteden wij in onze selectie veel aandacht aan het behoud of beter nog op het verbeteren van de groeikracht, van de gestalte, van de voederefficiëntie, van de vruchtbaarheid en van de rusticiteit. De "waarheid" in de selectie kan niet uit de selectieve beoordeling van het uitzicht van prijskampdieren afgeleid worden. Wetenschappelijk gezien is genetische informatie bekomen door eigen prestatie toets en nakomelingenonderzoek veel belangrijker. Een nieuwe dimensie wordt momenteel aan de selectie gegeven door de veralgemeende invoering van de cijfematige visualisering van alle fokdieren van de stamboekpopulatie, de lineaire beoordeling. Van deze lineaire beoordeling maken we op ons bedrijf optimaal gebruik.
We selecteren op . : hoogte (stieren >1.50m), gewicht (stieren>1250kg), vruchtbaarheid, goede conformatie en sterke benen
raf schreef:Nog een Vlaams spreekwoord voor Henk:
Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil
Erik S. schreef: een keizersnede noem ik een gebrek
Ik heb geen enkel probleem met een keizersnede, als dat de boer een gezond, vitaal kalf(je) oplevert dat voorspoedig opgroeit. Een moderne boer heeft terecht geen zin om hele nachten bij koeien te zitten waken om te zien of zij wel of niet natuurlijk kunnen afkalven.
Henk schreef:Erik S. schreef: een keizersnede noem ik een gebrekeen moedwillige keizersnede; da's gewoon misdadig
Willens en wetens fokken met dieren die niet via de natuurlijke weg kunnen kalven motte ze verbieden, simpel zat
![]()
Keer terug naar Vleesveefokkerij
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten