Ethische vragen bij keizersnedes

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor MelkboerLuc » ma maart 10, 2008 23:13

Als er niet meer op "ethische vragen rond keizersnedes" wordt gereageerd wordt dit topic jammer genoeg onmiddellijk gesloten en de laatste reply's verwijderd.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Vie » di maart 11, 2008 03:12

Er zijn zat ethische vragen volgens mij :idea: Het feit dat er door betrokken personen niet op geantwoord word betekend waarschijnlijk dat ze (in plat lunters :D ) uitgeluld zijn. Zo niet, ben ik benieuwd.

Overigens mogen degene die zich buitenstaanders van de melkveehouderij kunnen noemen, ook wel kritisch reageren op 'onze' topics. Ik ben benieuwd welke argumenten Horst kan aandragen om aan te tonen dat hormoongebruik slecht is voor melkvee. Of waarom een koe wel de wei in moet, en andere dieren weer niet. :roll: :idea:

En zo gauw wij uitgeluld zijn, :no: zullen we jullie dan ook zeggen dat jullie beter op je kinderen kunnen gaan letten ipv te forummen :? :? :shock:
Vie

Berichtdoor raf » di maart 11, 2008 08:33

Ik bedoel het volgende: als je vandaag aan de 6 miljoen Vlamingen zou vragen: vind je dat de belastingen véél te hoog zijn, dan gaat hoogstwaarschijnlijk meer dan 90 percent zeggen: ja zeker, die zijn veel te hoog. Mooi, iedereen heeft zijn mening gegeven. Maar denk je dat daarom de belastingen ook effectief serieus gaan verlagen? Neen dus.
Zo is het ook met de vraag: vind je dat keizersnede bij runderen .......
Nog een ander vb. Als ik (ernstig) ziek ben, dan ga ik naar de dr en ik zal zijn diagnose geloven. Maar ik zal zeker niet geloven wat Piet of Pol of Jef zegt, die "juist hetzelfde hebben meegemaakt" en zus of zo zijn genezen. Tuurlijk mogen Pol en Piet en Jef hun mening geven, maar vind je die mening dan evenwaardig aan die van de dr???
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor Robert » di maart 11, 2008 08:41

Maar als de keizersnede alleen uitgevoerd wordt omdat de mode een extra zwaar bevleesd dier wil zien ?
Door te fokken en een iets andere mode kun je grotere, langere, bredere koeien krijgen. Met brede kruizen en op de natuurlijke manier kalvend.
De netto opbrengsten van deze grotere, bredere koeien is toch minimaal gelijk of hoger.

Dat een paar keurmeesters / fokkers een mode bepalen die tot gevolg heeft het (bijna) standaard uitvoeren van keizersnede blijf ik raar vinden.
Robert

Berichtdoor Henk » di maart 11, 2008 10:00

raf schreef:Ik bedoel het volgende: als je vandaag aan de 6 miljoen Vlamingen zou vragen: vind je dat de belastingen véél te hoog zijn, dan gaat hoogstwaarschijnlijk meer dan 90 percent zeggen: ja zeker, die zijn veel te hoog. Mooi, iedereen heeft zijn mening gegeven. Maar denk je dat daarom de belastingen ook effectief serieus gaan verlagen? Neen dus.
Zo is het ook met de vraag: vind je dat keizersnede bij runderen .......
Nog een ander vb. Als ik (ernstig) ziek ben, dan ga ik naar de dr en ik zal zijn diagnose geloven. Maar ik zal zeker niet geloven wat Piet of Pol of Jef zegt, die "juist hetzelfde hebben meegemaakt" en zus of zo zijn genezen. Tuurlijk mogen Pol en Piet en Jef hun mening geven, maar vind je die mening dan evenwaardig aan die van de dr???

Is een very krom vergelijk raf.
De agrarische sector bungelt helemaal onderaande keten en daar vallen de klappen :idea:
Kijk maar in NL, wordt hoogstwaarschijnlijk de pelsdierhouderij VERBODEN :!: Waarom :?: Men vindt het niet etisch om dieren te doden voor een luxe artikel :!:
Dat er veel mensen hun bestaan in hebben telt niet :!:
Zal nog ff doorgaan: Kalfjes onthooren komt ook op de tocht te staan.. :!:

Assik vleesvee zou hebben, maakte ik as de bliksem da'k dieren op stal had die int algemeen zelfstandig een kalf kunnen brengen.
Ook zouwik een fatsoenlijk fokprogramma in mekaar steken want wa nou int algemeen te zien is bij die BB is lasoogkrijgend :!: :x
Kiek, heel die inteeltgerotzooi kan de consument niet bommen...:no: maar wel de verhalen die er uit voort komen; diere met allerlei afwijkingen, zwakke dieren, veel sterfte en al die ongein meer :idea:

Gij kijkt gewoon de andere kant op en denkt daarmee het probleem opgelost te hebben maar tis nie meer en minde as problemen op je bedrijf ontkennen :idea:
De consument leest steeds meer alles wereldwijd via de www en vindt iets nogal gauw zielig,vooral die mutsen van de dierenpartijen :idea:
Ullie hebt toch ook zunne clup, Gaia of zoiets :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor raf » di maart 11, 2008 11:00

Nog een Vlaams spreekwoord voor Henk:
Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil
raf

Berichtdoor Erik S. » di maart 11, 2008 11:07

raf schreef:Welke BWB willen wij fokken?

Het Witblauw ras is een relatief jong ras waarvan de verworvenheden na een (te) snelle opgang, nu moeten geconsolideerd worden. De specificiteit van het ras kan volgens ons maar behouden blijven wanneer het streven naar extreme bevleesdheid gepaard gaat met een grotere gestalte en een afnemend aantal gebreken allerhande. Daarom besteden wij in onze selectie veel aandacht aan het behoud of beter nog op het verbeteren van de groeikracht, van de gestalte, van de voederefficiëntie, van de vruchtbaarheid en van de rusticiteit. De "waarheid" in de selectie kan niet uit de selectieve beoordeling van het uitzicht van prijskampdieren afgeleid worden. Wetenschappelijk gezien is genetische informatie bekomen door eigen prestatie toets en nakomelingenonderzoek veel belangrijker. Een nieuwe dimensie wordt momenteel aan de selectie gegeven door de veralgemeende invoering van de cijfematige visualisering van alle fokdieren van de stamboekpopulatie, de lineaire beoordeling. Van deze lineaire beoordeling maken we op ons bedrijf optimaal gebruik.

We selecteren op . : hoogte (stieren >1.50m), gewicht (stieren>1250kg), vruchtbaarheid, goede conformatie en sterke benen

Das van je site als fokdoel,
extreme bevleesheid en afname allerhande gebreken.....
Klinkt leuk maar je spreekt jezelf dus ook keihard tegen, een keizersnede noem ik een gebrek
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » di maart 11, 2008 11:43

raf schreef:Nog een Vlaams spreekwoord voor Henk:
Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil

Heb da spul niet nodig :no: Als ik op het vleesveeforum lees over alle afwijkingen en ellende bij BB, heb ik al gegeten en gedronken... :x
Sorry voor je raf, maar de consument heeft die kaars en bril ook al niet nodig..:no: die ziet het zo wel :idea:....

Bdw, zet zelf die bril maar op :yes: want gij hebt mijn stukkie geeneens gelezen..:no:
Of gadde dr nog wel inhoudelijk op reageren :?:

Henk

Berichtdoor Henk » di maart 11, 2008 11:49

Erik S. schreef: een keizersnede noem ik een gebrek

:no: een moedwillige keizersnede; da's gewoon misdadig (n) Willens en wetens fokken met dieren die niet via de natuurlijke weg kunnen kalven motte ze verbieden, simpel zat :idea:

Binnen 10 jaar is er allang een Belse Marianne Thieme opgestaan, die dees op de agenda kriet in de regering, en dan ist over en uut met de pret... :idea:

Henk

Berichtdoor raf » di maart 11, 2008 12:23

Henk is blijkbaar een hopeloos geval, maar aan Erik S wil ik graag antwoorden. Wat je op onze website gelezen hebt, daar sta ik uiteraard 100% achter. Wie klaagt onder andere hier op dit forum al van bij het begin van dit forum allerlei gebreken binnen het BWB aan? Wie schrijft al jarenlang artikels in de Vlaamse landbouwpers over de gebreken binnen het BWB? Maar een keizersnede is voor mij helemaal geen gebrek. Ik ben al meer dan 20 jaar dierenarts én witblauwfokker. Ik heb geen enkel probleem met een keizersnede, als dat de boer een gezond, vitaal kalf(je) oplevert dat voorspoedig opgroeit. Een moderne boer heeft terecht geen zin om hele nachten bij koeien te zitten waken om te zien of zij wel of niet natuurlijk kunnen afkalven. Als dierenarts heb ik ook geen enkel probleem met het welzijn van de koe die een keizersnede heeft ondergaan. Die heeft daar voor zover ik kan inschatten héél weinig last van en gaat idd voor de rest van het jaar de wei in. Ik ben wél bekommerd om het welzijn van de boer (die zijn nachtrust nodig heeft), het welzijn van het kalf (dat mag geen zware gebreken vertonen) en het welzijn van de dierenarts (die ook zijn nachrust nodig heeft)
raf

Berichtdoor wimbunk » di maart 11, 2008 13:20

Waar zijn we nu toch over aan het discussieren? Wie zal hier gelijk hebben? Misschien allemaal en toch weer niemand.
Keizersnede is inderdaad geen welzijnsprobleem, wat eerder bewezen is door onderzoek. Keizersnede kan daarentegen wel een ethisch probleem zijn, niet omdat Henk, of Robert of dat menen, maar wel diegene die het zal kopen. En daar zit voorlopig nog een verschil tussen belgie en Nederland. Voor Belgie is het politieke en maatschappelijke gewicht van Wallonie niet te onderschatten. Enig probleem is dat de maatschappij een geweten heeft alleen de consument niet. Denk maar aan het GGO-gegeven waarbij we het graan verbieden maar het vlees niet.

Maar goed, ik geloof ook wel dat het BWB-ras veel aandacht moet gaan besteden aan het natuurlijk afkalven en dan niet meteen als een bedreiging maar eerder als een kans, op bv. meer export.
wimbunk

Berichtdoor Erik S. » di maart 11, 2008 15:33

Ik heb geen enkel probleem met een keizersnede, als dat de boer een gezond, vitaal kalf(je) oplevert dat voorspoedig opgroeit. Een moderne boer heeft terecht geen zin om hele nachten bij koeien te zitten waken om te zien of zij wel of niet natuurlijk kunnen afkalven.

Raf, vind dat je goed beargumenteerd dat zeker en snap ook zeker jou kant van het verhaal.
Maar dat van de moderne boer snap ik niet, hierbij ben ik van mening dat je anders met redeneren, de boer moet rust hebben doordat de koeien het zelf allemaal kunnen redden.

En dat een dierenarts gin probleem heeft met keizersnede's is vrij logisch :lol:

maar om met wimbunk eens te zijn, tis wel eindeloos gezever of het ethisch is, ik zeg van niet
Erik S.

Berichtdoor Vie » di maart 11, 2008 15:50

T zal ook wel gezever blijven als de normale antwoorden uitblijven :?
Vie

Berichtdoor Erik S. » di maart 11, 2008 16:25

Henk V schreef:T zal ook wel gezever blijven als de normale antwoorden uitblijven :?

gezever is toch ook de definitie van ethiek :wink:
Erik S.

Berichtdoor Koets » di maart 11, 2008 16:34

Henk schreef:
Erik S. schreef: een keizersnede noem ik een gebrek

:no: een moedwillige keizersnede; da's gewoon misdadig (n) Willens en wetens fokken met dieren die niet via de natuurlijke weg kunnen kalven motte ze verbieden, simpel zat :idea:

(y) (y) (y) Precies :idea:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij