Ethische vragen bij keizersnedes

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Henk » di maart 11, 2008 16:38

Het zegt al genoeg dat raf niet inhoudelijk kan reageren op mijn schrijven... :wink: Very zwak van iemand die zegt de bink te zijn in BB-land.... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor knedo_stables » di maart 11, 2008 16:53

mannen, volgens mij is de spil in dit Thiemelantijntje: het systematisch gebruik maken van CS de geboorte van vleesvee. Niet de eventuele dieronvriendelijkheid ervan maar het onnatuurlijke van een koe welke niet zelf een kalf op de wereld brengt, terwijl zij dit wellicht (hetzij met of zonder hulp in welke vorm van aard dan ook) zou kunnen.
Zelf ben ik als vleesveehouder en liefhebber geen voorstander van zware verlossingen waarbij je altijd meer fysieke, financiële en misschien emotionele schade aanricht.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor Erik S. » di maart 11, 2008 17:27

@knedo_stal, subtiel hoe je deze discussie verwerpt door het 'thiemelantijntje' te noemen wat door gross zoiets betekend als overbodig...

maar to the point: zware verlossingen zijn natuurlijk ook niet de bedoeling, maar fok dan of vlot afkalfgemak, dan maar minder snel op gewicht of niet zo'n top gewicht. daar draait het hierom.

en ik vind dat hier ook vrij makkelijk wordt gepraat over een keizersnede, alleen een verdoving is al een aanslag op de normale gesteldheid (wageningse taal, homeostase) van de koe :!:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » di maart 11, 2008 18:22

http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.p ... sc&start=0

In feite ging het onder bovenstaand topic ook al over problemen bij het vleesvee; indertijd onderkend door div. vleesmannen...:yes:
Specifiek over keizersnedes gong het toen helemaal nie, maar ligt inmiddels in dees topic wel de nadruk op... :?

En da's sund wa, ge moet het als één geheel zien, al die problemen bij de BB icm moedwillige keizersnedes :idea:

Zijn er eik vleesveemannen die totaal geen problemen zien bdw, en het op dees manier allemaal wel prima vinden :?:

Henk

Berichtdoor kurt lips » di maart 11, 2008 20:38

Ja, Henk, er zijn er die daar geen problemen mee hebben. In Wallonië ligt de nadruk nog steeds meer op die extreme bespierdheid. En er wordt terecht, maar soms ook niet terecht, naar de BBG verwezen. Zij moeten immers binnen VRV een aanbod brengen waar iedereen terecht kan.
Om even naar het etische terug te keren : Ik vind dat er ethisch beschouwd hetere hangijzers zijn dan de keizersnede bij witblauwen. Inteeltgraad en zijn gevolgen, beenwerk tout court en het scala genetische defecten vind ik veel moeilijker aanvaardbaar. Dat betekent niet dat dat er niets mis is met een ras dat zich van nature uit niet zelfstandig kan voortplanten. Het heeft iets artificieels. Maar laten we in deze a.u.b. niet vergeten dat je 30 jaar selectie niet in een handomdraai plaats kunt laten ruimen om de etische component het voortouw te laten nemen. Mechanismen om verandering te kunnen brengen, zijn in gang gezet. Geduld opbrengen wordt nu even een mooie deugd.
En om af te sluiten dit even in het midden : van al mijn klanten die op de hoeve vlees afnemen, heb ik er nog geen eentje iets horen zeggen over deze etische beschouwingen. Wat voor hun telt, is of hun biefstuk lekker mals is en het vlees niet te vet. Laten we de mening van jan met de pet niet overroepen dus wat mij betreft.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor Erik S. » di maart 11, 2008 21:27

van al mijn klanten die op de hoeve vlees afnemen, heb ik er nog geen eentje iets horen zeggen over deze etische beschouwingen. Wat voor hun telt, is of hun biefstuk lekker mals is en het vlees niet te vet. Laten we de mening van jan met de pet niet overroepen dus wat mij betreft.

verwerpbaar, dat is het verschil van burger en consument
consument wel lekker stuk biefstuk en die komt op de hoeve, de burger die komt niet op de hoeve
Erik S.

Berichtdoor MelkboerLuc » di maart 11, 2008 21:29

Horst had dit verkeerdelijk bij de Reported Posts geplaatst.
Ik verplaats het even voor hem:

Horst schreef:Van diertjes in de wei of niet ,daar lig ik niet wakker van en ga daar dus ook niet verder op reageren, ik plaats het gewoon net iets mindergoed dan een ks. als je hormonen gebruik komt dit vroeg of laat in de voedselketen
maar als ik of men kinderen er niet van moeten vreten of zuipen laat dit mij ook koud , en ik geef gemakkelijk toe dat ik daar te weinig van op de hoogte ben om er degelijk op te reageren.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor knedo_stables » di maart 11, 2008 23:54

Erik S. schreef:@knedo_stal, subtiel hoe je deze discussie verwerpt door het 'thiemelantijntje' te noemen wat door gross zoiets betekend als overbodig...

Erik, Mag ik ook eens een woord verzinnen welke wellicht hopelijk in 'de Dikke Van Dale' komt te staan.

Vind dierwelzijn zelf ook belangrijk mits het niet doorslaat. Zo waren wij altijd principeel tegen het onthoornen van onze koeien en kochten ook geen onthoornde dieren aan omwille van het feit dat die dieren in onze gehoornde kudde echt geen leven hadden. Na het bouwen van een nieuwe potstal in '91 zijn we direct alle kalveren gaan onthoornen vanwege het simpele feit dat we na oplevering en opstalling van het jongvee binnen 3 maanden bijna de helft van het jongvee met afgebroken hoornen hadden lopen waarvan er enkel naar de noodslager zijn afgevoerd. Dit was 'gemakkelijk' te voorkomen met onthoornen met behoud van het natuurlijk gedrag van de koeien: stoeien, vechten etc etc.

Een keizersnede is geen optelsom van plussen en minnen, maar een uitkomst.
Een uitkomst van wikken en wegen van vorens en tegens. Waarbij mijn inziens het voor koe, kalf en veehouder altijd een win win situatie is: een gezond levend kalf bij een gezonde koe. En de boer? Die slaapt daarna rustig doorheen de nacht. (of de boerin moet andere plannen hebben)

Zelf poog ik het aantal CS op ons bedrijf met BWB naar beneden te halen, maar ontkom er simpelweg nog niet altijd aan.
Nu vandaag de dag meer en meer duidelijk wordt dat de marge binnen de vleesveehouderij krap is, is het zeker niet vreemd dat er meer fokkers gaan nadenken over wel of geen systematische CS.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor Erik S. » wo maart 12, 2008 08:21

@knedo, het hoorn's hebben is geen gevolg van en onthoornen van koeien etc. hoort niet thuis in dit topic

Kijk ik vind het goed dat je aantal CS probeert naar beneden te halen!!

maar ook je verhaal over marge's is discutabel, de marge's zijn klein maar moet jij daarvoor zwichten?
kijk naar melksector, melkprijs is nu hoger, een de trend ligt duidelijk op duurzaam vee ipv extreme fokkerij naar hoge productie's

het is wel mogelijk en denk dat BB fokkerij het ook wel inziet maar is er is nog een lange weg te gaan, net als bij de melkvee fokkerij overigens
Erik S.

Berichtdoor raf » wo maart 12, 2008 12:01

Het voorbeeld van onthoornen is zéér goed gekozen. Enkel mensen die geen enkele praktische ervaring hebben met de rundveehouderij (>95% van de maatschappij) kunnen bezwaren hebben tegen preventief onthoornen. Hoornen zijn slecht voor het dierenwelzijn (als dieren vechten tegen elkaar, als een pasgekalfde vaars met hoornen naar haar kalfje stoot), voor het welzijn van de boer (je moet maar een por krijgen van een hoorn bij het manipuleren van de dieren) én voor het welzijn van de dierenarts.....
Dus Erik S, ook best 2 keer nadenken eer je je mening geeft ( want er is dus wel degelijk een verschil tussen je mening geven over iets en over iets met kennis van zaken spreken....)
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor wimbunk » wo maart 12, 2008 14:03

Waar zijn wij hier eigenlijk mee bezig. Draagt al dat overenheen gedoe, bij tot enige oplossing. Als melkveehouders nu al beginnen de rekening te maken voor vleesveehouders en omgekeerd zijn we hier echt goed bezig.
We kennen nu het punt van sommige onder jullie, maar niet zij zullen (gelukkig) uitmaken wat de toekomst zal brengen.
Als je wil kan je van elke sector een ethisch issue naar voor brengen waar sommige mensen in de maatschappij serieuze vragen bij stellen, ja ook van de melkveehouderij. Maar het is niet omdat iemand staat te roepen dat je meteen moet antwoorden.
wimbunk

Berichtdoor Henk » wo maart 12, 2008 15:09

:?:

Dacht dat dit een discussieforum was.....

Henk

Berichtdoor wimbunk » wo maart 12, 2008 15:22

En gelijk hebt ge. Wat doe ik anders?
Alleen is nu mijn vraag, wat je wil bereiken?
wimbunk

Berichtdoor pieterv » wo maart 12, 2008 16:23

wimbunk schreef:En gelijk hebt ge. Wat doe ik anders?
Alleen is nu mijn vraag, wat je wil bereiken?

Een deftig en volledig antwoord waarom er routinematig keizersnede's gebeuren?? :oops:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Millo » wo maart 12, 2008 17:41

Daarom.
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij