Nieuwe catalogus Fabroca

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Nieuwe catalogus Fabroca

Berichtdoor Millo » di jul 22, 2008 14:43

Ik zat wat te snuffelen op internet, kom ik de olympische selectie van Cassart tegen!
Staan een paar mooie nieuwe stieren tussen! Weet er iemand meer over oa. Giga du bois de Remont, Jackpot ter Reybroek, Important de la Hasse?
En hoe het staat met de nafok van Ipon, Heros en Rutabaga?
:idea: Dit alles natuurlijk met in het achterhoofd de korting op de rieten in Libramont.. (Zuinige Brabander, ikke..)
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » za jul 26, 2008 10:41

Mijn oog viel op dezelfde stieren in de cataloog. Maar ik raad je ook aan om er even de nieuw juli-indexen voor wit-blauw bij te nemen ( te vinden op de site www.hbbbb.be/pdf/publication_index_2008_site.pdf) Ik zoek ook naar kilo's, maar het plaatje van dafydd bevestigt mij in mijn idee die stier NIET te gebruiken : kilo's wil ik ook in de breedte, zowel vooraan als achteraan. En daarom heb ik nog geen dwergjes lopen ! Giga ga ik daarom ook niet gebruiken. Alleen Jackpot geef ik van dat trio uiteindelijk een kans.
Van Héros heb ik een paar kalveren gezien : grote, zware kalveren bij geboorte met veel lengte en een goede schouder. Ik ben overtuigd om ermee te werken. Rutabaga interesseert me enorm, maar ik heb ook nog niets over nafok gehoord of gezien. Wachten dus wat mij betreft. [/i]
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor chris » zo jul 27, 2008 13:07

kurt,

Dafyd staat met een extreem laag sterftecijfer, dit wil zeggen dat je meer kalveren gaat kunnen overhouden, en dus meer kilo's op je bedrijf.
en dan mag je ook niet vergeten dat dafyd op weinig bedrijven ingezet werd op de beste koeien...

verder ga ik zeker jackpot en rutabaga inzetten alsook de dafydzonen
chris

Beroep: vleesvee

Berichtdoor kurt lips » ma jul 28, 2008 19:48

Uiteraard is dit laag sterftecijfer een dik pluspunt en ik wil geen afbreuk doen aan de stier, hij heeft onmiskenbaar kwaliteiten. Hij past gewoon binnen mijn visie niet. Met zijn scores wilde ik aanhalen dat volgens mij enige nuance in het sterrenverhaal toch best op zijn plaats is. Ergens lees ik tussen jouw woorden : hij wordt best gericht gebruikt... De kwaliteiten waarvoor je hem kunt gebruiken, daar kan hij mij weinig bijbrengen, denk ik.
Misschien beoordelen we hem nog beter als we zien wat zijn zonen doen nu die overal ruim kansen zullen krijgen. Of kleinzonen via dochters van hem. En dan stel ik me bij Giga bijvoorbeeld de vraag : zal zijn populariteit liggen aan het feit dat hij een dafydd-zoon is of omdat hij de zoon is van Elancée of aan zijn eigen prestaties ?
kurt lips

Berichtdoor pieterv » ma jul 28, 2008 19:55

Ik DENK dat ik nog 2 rietjes DAFYDD in de ketel zitten heb. (moet ik effe nakijken) Iemand interesse voor mooi prijsje? 8)
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Millo » ma jul 28, 2008 20:30

Afgezien van een snoekbek hebben we niet te klagen over Dafydd. Levenskrachtig en naar mate ze ouder worden groeien ze er steeds beter in. Giga zal ik dus ook maar eens gaan proberen. Ennuh, omdat de Dafydd vaarsjes zo licht geboren worden, is Jackpot waarschijnlijk iets om die vaarsjes als 2-de kalfskoe het (onder zwaar toezicht) kalven zelf eens te laten proberen...
Wat vraag je die rietjes trouwens Pieter??
Millo

Berichtdoor pieterv » ma jul 28, 2008 20:41

Millo schreef:Wat vraag je die rietjes trouwens Pieter??

Ik zal morgen eerst maar eens effe kijken of ik die rietjes nog heb vooraleer ik hier zotte dingen ga vertellen! :lol: Kleur rietje was grijs zeker? Is het niet? :roll:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor knedo_stables » di jul 29, 2008 11:28

kurt lips schreef:En dan stel ik me bij Giga bijvoorbeeld de vraag : zal zijn populariteit liggen aan het feit dat hij een dafydd-zoon is of omdat hij de zoon is van Elancée of aan zijn eigen prestaties ?

Wil ik graag hieruit voortvloeiend de vraag stellen of er naar jullie mening binnen vleesveefokkerij wellicht te weinig naar de moederlijnen gekeken wordt of te veel naar de vaderlijnen?
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor Millo » wo jul 30, 2008 14:48

Net zoals je het schrijft Marnix.
Millo

Berichtdoor kurt lips » do jul 31, 2008 17:08

Ik heb het vermoeden dat er bij een moeder inderdaad vlugge tevredenheid is wanneer ze lineair goed scoort, maar dat sommigen te weinig oog hebben voor de fokkracht die er achter zit. BWB is wat dat betreft te lang 'gekeurd' op het oog om met een bepaalde stier te fokken. Een mooi, lange, zware stier vererft die kwaliteiten daarom nog niet door aan z'n nakomelingen !
kurt lips

Berichtdoor Geel » do aug 07, 2008 19:09

maar is het niet zo dat de lineaire score van de moeder niet veranderd en de fokwaarden van stieren wel veranderen?
Een stukje zilter zo vlakbij de Waddenzee
Geel

Beroep: agrarier/melkmachinemonteur
Interesses: vleesvee/melkvee/mechanisatie/automatisering

Re: Nieuwe catalogus Fabroca

Berichtdoor Idris » vr jul 24, 2009 17:06

De nieuwe catalogen, niet alleen van Fabroca maar van de diverse KI-centra, zijn of worden weer beschikbaar. Wie heeft al de nieuwe trendsetter gevonden? Welke stieren wil men gaan proberen, al of niet beïnvloed door gemanipuleerde foto's? Of zijn het de stieren die extreem geprepareerd zijn?
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor Millo » vr jul 24, 2009 19:14

Vooral die laatste 2 zinnen maken me erg nieuwsgierig Idris!
Ik weet wel dat ze het met JOKER DU PONT D'HERBAIS een keer gedaan hebben, zo'n gepimpte foto.
Zijn er wellicht meer dan??? "Mors met bonen " iedereen die meer weet!!
Millo

Berichtdoor Millo » ma jul 27, 2009 18:15

Libramont is achter de rug, hebben de KI centra iets nieuws uitgebracht??
En zijn er mogelijk nieuwe aanstormende toppers?
Millo

Berichtdoor jvdb » ma jul 27, 2009 20:10

Toppers zijn niet van Fabroca (dus niet in lijn met topic), maar van anderen:
    Satyre de Somme --> topstier met prachtig felle bespiering, lengte en hoogtemaat; afkomstig uit een sterke Daffyd-moeder (te zien op de stand van bbci; hoogtemaat, lengte en rusticiteit) en uit de lijn van nationaal kampioene Sultane de Roupage
    Odilon van Perenhof --> ontwikkeling en type in één stier: volle broer van Eternel en halfbroer van koe (v. Osborne) met kalf deelnemend aan prijskamp; toporigine met Calimero-dochter Eden de St Fontaine uit de lijn van de moeder van Brutal (= gewicht)
jvdb

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij