Nieuwe catalogus Fabroca

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe catalogus Fabroca

Berichtdoor Idris » di jul 28, 2009 08:53

jvdb, Ik weet dat je geen Fabroca-liefhebber bent maar ook daar staan toekomstige toppers: Lorrain de Hotte (achterkleinzoon van Arlequin des Peupliers), Solway View Dynamite (GMC-vrije, volle broer van Blackstar) en Boherard Cantona (Empire x Blak) hebben alles in zich om toppers te worden. Gagneur de Wihogne en Invincible de Maurage zijn mager (waren kuddestieren)van de wei genomen en direct op de foto gezet. Voor hen zal de toekomst moeten uitwijzen wat ze waard zijn. Milou moet zich ook nog bewijzen.

Wat de geciteerde toppers betreft wil ik het volgende meegeven:
- Odilon van het Perenhof: is een volwassen stier met maat en vlees. Als SQT- en GMC-vrije broer van Eternel verdient hij kansen. Zijn zwakste punten zijn het beenwerk maar voor een 4-jarige stier die waarschijnlijk dekdienst gedaan heeft en 1200 kg weegt is het acceptabel en z'n scrotumomtrek die een weerspiegeling is van z'n vruchtbaarheid.
Daarnaast heeft GAB ook Coucou de Cras Avernas voorgesteld: een vleesbol die net de maat heeft.

- Satyre de Somme: Het is een stier met een extreme bespiering die door prijskampfokkers inderdaad aanzien wordt als de nieuwe ster. maar het is al langer bekend dat bij veel prijskampfokkers het beenwerk zorgen baart. Alhoewel de stier uit een zeer goede Dafydd-dochter komt met een super beenwerk, is het beenwerk van Satyre ronduit slecht en dat voor een stier van slechts 1,5 jaar. Ik denk dat geen enkele stier zo'n lange sprong (extreem sabelbenig) heeft en hij staat extreem O-benig.
Daarnaast heeft BBCI ook Clovis van Knokke, Heritage du Coin, Joker de Fooz, Gaston des Waleffes, Galaxy de la Grigeoule en Jurassic de Fooz voorgesteld.

Tot slot heeft BBG Adajio de Bray voorgesteld: Empire x Emigré x Brutus. De grootmoeder, Bretonne de Bray, is de volle zus van voormalig keuringsvedette Butée de Bray.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor jvdb » di jul 28, 2009 18:14

Beste Idris,

Ook ik denk dat Fabroca aardige stieren heeft. Het probleem zit 'm echter in het fokdoel: het gros van de Fabroca stieren fokt naar mijn verwachting NIET in de richting die ik wens. Kilo's en hoogtemaat is prima, maar voor mij niet zaligmakend. Uitwijken naar Engeland of Ierland is daarnaast voor mij als 'duiken in het verleden'... --> ik denk dat het gebruik van zulke stieren de Belgisch Witblauw fokkerij qua type een generatie of 7 zal terugbrengen. En dan zal het weer 15 jaar duren voor het huidige niveau bereikt kan worden.

Het feit dat er tegenwoordig problemen gezien worden vwb bloedvoering, genetische afwijjkingen, etc. wil niet per definitie zeggen dat de oplossing ligt in fokkerij met type-lose stieren: ER ZIJN MEER WEGEN DIE NAAR ROME LEIDEN...

Katanga is een stier met prima vleesexpressie en goed type voor mij; gebruik wordt echter tegengehouden door beschikbaarheid van (in mijn ogen) betere stieren.
jvdb

Berichtdoor Idris » di jul 28, 2009 18:41

Fabroca telt nu welgeteld 1 Engelse en 2 Ierse stieren. De Ierse fokkerij is niet echt gekend maar de fokbedrijven waar Rosario en Cantona geboren zijn, zijn de toppers van Ierland en kunnen moeiteloos meedraaien met de Belgische of de Nederlandse. Milou stamt trouwens uit een Belgische moederlijn van het bedrijf de l'Orgelot.
Daarnaast staan nog een hele serie Belgische stieren in de cataloog. Dus je argument dat er alleen stieren van over de plas komen die dan nog het type zouden hebben van 15 jaar geleden slaat eigenlijk nergens op.
Het is trouwens de vraag of een selectie op alleen puur vlees en type en daarbij het gebruik van stieren zoals Eternel, Judoka, Mont Blanc, Fiacre, Offusqué, Groom, Occupant, Lascar, Biscuit, Osborne, Radar,...zo zaligmakend is als jij laat uitschijnen, naast het feit dat het stijf staat van SQT.
Idris

Berichtdoor jvdb » di jul 28, 2009 18:47

Lees eerst wat ik schrijf voordat je mijn tekst bestempelt als onwaar of in twijfel trekt. Waar ik jou de vrijheid laat om te gebruiken wat jij wenst en aan te prijzen wat jij (graag) doet, zou het engiszins gepast zijn mij deze vrijheid ook te laten...

Kijk daarnaast het lijstje van SQT-positieve stieren nog 'ns na: wellicht dat je onterecht enkele toppers uit de vriezer hebt verbannen!!!
jvdb

Berichtdoor Idris » di jul 28, 2009 19:21

Denk je nu echt dat ik simpel ben? Ik heb wel degelijk door waar je op aanstuurt en ik kan ook nog interpreteren, daarvoor ben ik lang genoeg naar school geweest.
Ik heb ook niet gezegd dat alle geciteerde stieren drager zijn maar de meerderheid wel. Door het veelvuldig gebruik van dragers wordt het op die manier er goed ingefokt.Wat SQT betreft van de elf geciteerde stieren zijn er 6 positief: Eternel, Judoka, Mont Blanc, Groom, Biscuit, Radar; 1 is volgens de website van de betreffende KI drager alhoewel ze het niet in hun catalogen vermelden: Offusqué; 1 stier is niet getest en volgens mij vrij: Lascar en 3 zijn offieel vrij: Osborne, Occupant, Fiacre. Tevreden met de extra uitleg?
Idris

Berichtdoor jvdb » di jul 28, 2009 19:26

Persoonlijk worden gaat te ver... --> dus:
    je 1e vraag kan ik niet beantwoorden; en
    het is niet sjiek op deze manier voort te gaan
jvdb

Berichtdoor Idris » di jul 28, 2009 22:11

Dit lijkt mij een goed idee want het is duidelijk dat je geen argumenten meer hebt. En over dat persoonlijk doen: jij begon te dribbelen en dan dribbel ik gewoon terug.
Idris

Berichtdoor red bull » di jul 28, 2009 22:15

Idris schreef:Fabroca telt nu welgeteld 1 Engelse en 2 Ierse stieren

In de nieuwe catalogus van Fabroca staan 2 Engelse stieren, naast Dynamite is er ook Cyclone (waar er ook gesekst sperma van verkrijgbaar is).

Bij Fabroca zijn er van enkele stieren nog geen lineaire beoordelingen beschikbaar (wegens te jonge leeftijd, enz ...). Deze worden de komende maanden wel gepubliceerd. Deze nieuwe stieren (Jumbo d'Ochamps, Gagneur de Wihogne, Milou, Cantona, Dynamite en Cyclone) worden geleidelijk beschikbaar vanaf eind 2009 - begin 2010.

Heeft er iemand de prijzen van de stieren die bij GAB verkrijgbaar zijn?
Ik ben gisteren naar Libramont geweest. Van Fabroca en BBCI heb ik de nieuwe catalogus met prijzenlijst, maar van GAB enkel de catalogus :( Kan er iemand mij informeren?
Nu is het bij ons al VRV wat de klok slaat en ik zou graag eens veranderen :D
red bull

Berichtdoor Idris » di jul 28, 2009 22:38

Cyclone is een buitenbeentje. Het is inderdaad een tweede engelse stier maar hij is geen eigendom van Fabroca. Hij blijft eigendom van Norbreck Genetics. Van Cyclone zal Fabroca ook geen conventioneel sperma vermarkten. Van Cyclone wordt alleen voor de liefhebbers en op bestelling gesexed sperma ter beschikking gesteld.
Mogelijks zal KI-Samen conventioneel sperma van Cyclone gaan vermarkten.

Van een aantal stieren is er inderdaad nog geen lineaire beoordeling vermeld. Jumbo was geblesseerd (is wel reeds beschikbaar)op het moment dat het had moeten gebeuren, Gagneur was een kuddestier en was totaal uit conditie, Invincible idem (staat vermeld maar wordt herbeoordeeld)en Milou, Dynamite en Cantona waren nog te jong (minimale leeftijd is 13 m). Men wil de 2 voormalige kuddestieren wat gaan voeren en ze beoordelen op het moment van de expertise door het stamboek.

prijslijst van GAB is op hun website(http://www.belgimex.be) te vinden. Coucou moet 15 euro kosten, Odilon 20 euro.
Idris

Berichtdoor jvdb » wo jul 29, 2009 05:31

Argumenten zijn er genoeg, vraag is alleen of ze aangenomen/geaccepteerd worden door iemand die 'n andere mening is toegedaan. Validiteit is altijd oke voor eigen argumenten...

Met persoonlijk worden bedoel ik 'direct aanspreken' en dat is niet iets wat ik nastreef op ' n medium als dit. Blijkbaar worden mensen geprikkeld om persoonlijk te worden als een afwijkende mening wordt gegeven. I rest my case...
jvdb

Berichtdoor knedo_stables » wo jul 29, 2009 07:45

Idris schreef:Van een aantal stieren is er inderdaad nog geen lineaire beoordeling vermeld. Jumbo was geblesseerd (is wel reeds beschikbaar)op het moment dat het had moeten gebeuren, Gagneur was een kuddestier en was totaal uit conditie, Invincible idem (staat vermeld maar wordt herbeoordeeld)en Milou, Dynamite en Cantona waren nog te jong (minimale leeftijd is 13 m). Men wil de 2 voormalige kuddestieren wat gaan voeren en ze beoordelen op het moment van de expertise door het stamboek.

Ikzelf stel mij hierbij dan eerder de vraag in hoeverre je een waarde dient te hechten aan een lineaire beoordeling wanneer hiervoor dus ook speciaal dieren voor geprepareerd worden?
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor red bull » wo jul 29, 2009 09:55

Waar hecht jij dan méér waarde aan bij de stierkeuze?
red bull

Berichtdoor kurt lips » wo jul 29, 2009 13:17

Van de nieuwe stieren onthoud ik Invincible en Lorrain. En ik wacht wel nog af om ze te gebruiken. Ook Milou sprak me aan, maar Tintin is wel al heel oud. Hij was wel een kilovererver en bij mijn weten goede secundaire geboortekenmerken.
Ik stel me ook heel afwachtend op t.o.v. de Britse en Ierse 'invasie'. Eerst moeten zij zich voor mij bewijzen in het veld ! Voorlopig zeker njet dus.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor Wiljan » wo jul 29, 2009 21:56

Er staan inderdaad mooie stieren in de nieuwe catalogus.
Wiljan

Interesses: bwb fokkerij

Berichtdoor Idris » wo jul 29, 2009 23:13

Wiljan, Wat bedoel je nu weer met die "mooie"? Ik voel er een wat dubbelzinnige toon in.
Idris

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij