limousin of blonde d'aquitaine

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

limousin of blonde d'aquitaine

Berichtdoor jorn » do jan 22, 2009 18:59

wat is volgens jullie het beste ras om af te mesten.
zou graag wat reacties weten.
En is limousin trouwens rustiger of agressiever dan blonde d'aquitaine?
(y)
jorn

Beroep: student

Re: limousin of blonde d'aquitaine

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » do jan 22, 2009 22:26

Het zijn allebei krengen.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Millo » do jan 22, 2009 22:38

:no: Ik ga er tenminste niet mee verongelukken!! :no:
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Hendrik Kreuger » di jan 27, 2009 10:35

Wij hebben Limousin"krengen" daar valt prima mee te werken als je maar slimmer ben dan de koeien. Dat valt voor een hoop boeren niet mee, hoewel die prima kunnen werken met domme melkkoeien of bwb mietjes :mrgreen:
Vets vinden het blijkbaar ook vreemd als je een naald in een koe steekt, je een mep kan krijgen als je binnen de koe z'n reikwijdte staat. De een noemt het agressief, ik vind het zelfbescherming van het beetsje :wink:

Om weer bij het topic te komen: Limousin of Blonde afmesten maakt niet zo veel uit. Blondes groeien sneller en klassificeren iets beter. Limousin heeft sterker beenwerk, kan beter overweg met sobere huisvesting.
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Berichtdoor Idris » di jan 27, 2009 15:09

Hier moet ik als dierenarts toch op reageren! Waarom zouden Holsteins dom zijn en BWB mietjes zijn?

Het is echter wel zo dat een Limousin of een Blonde behandelen niet kan zonder slag of stoot!! Ten eerste zijn eigenaars van de Franse vleesrassen nog niet zo ver geëvolueerd dat ze hun dieren onthoornen. Dus aan de kop zijn ze levensgevaarlijk. Daarnaast slaan ze dikwijls zonder reden bij rectaal onderzoek!! Een klauwverzorgen is nog iets wat niet mogelijk zonder zware hoefstal en soms pas slechts na algemene verdoving!!
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » di jan 27, 2009 17:55

Jups, helemaal mee eens. Je moet je bij Limousin/Blonde gewoon wat beter voorbereiden en hoge hekken plaatsen. Ze vliegen overal overheen als ze willen. Denk dat als de BWB zo wild waren, de kalveren over een paar jaar wel een stuk makkelijker geboren zouden worden.
hanskoeienliefhebber

Berichtdoor jorn » di jan 27, 2009 18:23

conclusie:bwb zijn rustiger dan franse rassen->onthoornen.
En als men voorzichtig is is het perfect mogelijk om ze af te mesten :D
jorn

Berichtdoor Hendrik Kreuger » wo jan 28, 2009 21:22

Idris schreef:Waarom zouden Holsteins dom zijn en BWB mietjes zijn?

Sorry ik bedoelde eigenlijk dat beide rassen dom en mietjes zijn....
Vanwege inteelt, erfelijke gebreken, uitval en geen zelfredzaamheid.
Een paar voorbeelden: toen we overschakelden van HF jongvee opfok naar Limousin kwamen we erachter dat de Limousinpinken, die toch zeker 10 cm kleiner waren altijd vooraan stonden bij het voerhek. En zij waren de eerste die individueel het zelfsluitende voerhek open konden maken. Limousinkalveren met diaree die bagger (lees: koolstof, kleimineralen) uit de slootkant likten om waardoor de diaree stopte. Een Limousinkoe die jaren later de oude eigenaar nog herkent en uit de koppel komt lopen voor een aai. Bij bwb en hf is me dat nooit opgevallen :no:

Idris schreef:Het is echter wel zo dat een Limousin of een Blonde behandelen niet kan zonder slag of stoot!! Ten eerste zijn eigenaars van de Franse vleesrassen nog niet zo ver geëvolueerd dat ze hun dieren onthoornen. Dus aan de kop zijn ze levensgevaarlijk. Daarnaast slaan ze dikwijls zonder reden bij rectaal onderzoek!! Een klauwverzorgen is nog iets wat niet mogelijk zonder zware hoefstal en soms pas slechts na algemene verdoving!!

Dan zijn wij waarschijnlijk de uitzondering die alle kalveren wel onthoornen, waar zover ik weet nog nooit een vet een klap heeft gekregen en die de sporadische klauwproblemen moeiteloos behandelen in een beugel op de ligbox... :?

Maar misschien generaliseer ik wel een beetje :yes: maar ik ben gewoon trots op het Limousinras, je moet ze anders benaderen dan hf en bwb, maar dan kun je er zeker zoveel mee bereiken :!:
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Berichtdoor Millo » wo jan 28, 2009 23:13

Oh.. :cheers:
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor knedo_stables » do jan 29, 2009 11:10

Na diverse jaren een kleine honderdtal BWB's en BA's gehouden te hebben, waarbij wij aankopen gedaan hebben vanuit alle windstreken, huisvestingssystemen, gehoornd en onthoornd, stamboek en niet-stamboek, natuurlijk gedekt en KI etc etc; kortom: enorm divers qua samenstelling.
Eerste selectie was simpel en kort: karakter! IK moet er dagelijks mee en tussen werken dus bepaal ik de norm. Dieren welke zich niet genoeg wilde schikken hierin van welke soort, ras of kwaliteit bleven slechts een jaar en nakomelingen verdwenen ook. Elke dag diverse malen door de loopstal heen lopen, de dieren in de kudde op de weides minimaal tweemaal daags benaderen en lijnzaadkoeken uit de hand voederen maakte alle dieren tamelijk rustig en meewerkend. Tot op heden hebben we in ons 85 tellend koppel slechts 3 wildebrassen lopen (1 BWB koe, 1BA vaars en een Wagyu X BA vaars).
Omgang en selectie zijn het sleutelwoorden voor mak en meewerkend vee.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor jorn » do jan 29, 2009 22:38

zeer juist wat je zegt.
De meeste koeien soorten zijn hanteerbaar maar het zijn en blijven altijd dieren.
Dus oppassen geblazen ook met de braafste dieren die het meest te vertrouwen zijn.
Een rustige werkwijze is de sleutel tot veilig werken. :D
jorn

Berichtdoor horsie » zo feb 22, 2009 22:16

Dieren die niet veel in kontakt komen met mensen zijn natuurlijk schuwer dan dieren die elke dag door mensen behandeld worden.
horsie

Berichtdoor Tuur » wo okt 27, 2010 18:23

Idris schreef:Hier moet ik als dierenarts toch op reageren! Waarom zouden Holsteins dom zijn en BWB mietjes zijn?

Het is echter wel zo dat een Limousin of een Blonde behandelen niet kan zonder slag of stoot!! Ten eerste zijn eigenaars van de Franse vleesrassen nog niet zo ver geëvolueerd dat ze hun dieren onthoornen. Dus aan de kop zijn ze levensgevaarlijk. Daarnaast slaan ze dikwijls zonder reden bij rectaal onderzoek!! Een klauwverzorgen is nog iets wat niet mogelijk zonder zware hoefstal en soms pas slechts na algemene verdoving!!

Je hebt gelijk.
BWB met liefde gefokt daar doe je wat voor!
Tuur

Interesses: BWB Fokken

Berichtdoor Jaap » wo nov 03, 2010 11:01

Idris,
heeft het uiteindelijke gedrag niet vooral te maken met hoe je met dieren omgaat, inplaats van dat je de schuld geeft aan een ras?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » wo nov 03, 2010 19:48

Als ik even mag reageren. Je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk. Je hebt koppels wilde koeien en rustige koeien. Hangt veel van boer af. Maar Blonde en Limousin staan denk ik wat dichter bij de natuur, verder van de mens af. Iets minder gedomesticeerd. Bij Belgisch Blauw is dit veel minder geval. Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar over het algemeen zijn BB koeien veel rustiger/makkelijker dan de Franse rassen.
hanskoeienliefhebber

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij