catalogus BBCI

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

catalogus BBCI

Berichtdoor kurt lips » wo jul 29, 2009 14:26

BBCI zet veel nieuwe gezichten in de catalogus. Ik blijf fan van Jalon. Héritage verdient kansen. Liever hem dan Satyre.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Re: catalogus BBCI

Berichtdoor jvdb » wo jul 29, 2009 20:33

Heb alle stieren van BBCI in levende lijve gezien: prachtige dieren. De oude zijn gekend, maar de fokkerij is nog afwachten; de eerste kalveren zijn/worden geboren...

Vwb de nieuwe:
    Heritage is superbreedte. Zelden zóveel breedte in voor- en achterhand gezien, daarnaast zeer zwaar. Iets grof in beenwerk.
    Joker is allround. Met prima bespiering, goede ontwikkeling en soepele tred een aanrader, zeker met die bloedvoering.
    Satyre is voor mij het meest interessant: goede ontwikkeling, met felle bespiering. Iets ruim spronggewricht, maar daarmee is rekening te houden in de fokkerij. Fijn genoeg en (voor mij) makkelijke bloedvoering. Daarnaast zag de moeder er prima uit op de stand te Libramont. Met Sultane de Roupage in de moederlijn zeer interessant.
    Jurassic is een stier met zeer lang kruis en goede bloedvoering. Bespiering is ruim voldoende.
jvdb

Berichtdoor Wiljan » wo jul 29, 2009 22:41

Gister is er bij ons op de boerderij het eerste kalf van Joloux d'Offignies geboren. Het een zwart wit stierkalf met prima beenwerk missschien zelfs een iets te ruime jarret. Super brede rug en erg lang. De moeder is een Osborne x Lasso. Ben zeer tevreden en ga hem nu meer inzetten, naast Jonas, Joker, Jalon en Orme.
Wiljan

Interesses: bwb fokkerij

Berichtdoor Idris » do jul 30, 2009 00:34

@Wiljan: Heb je al kalveren gezien van Kimono? In mijn ogen lijkt me die iets beter dan Jonas en heeft hij een betere moeder. Van waar jouw voorkeur voor Jonas?

Wat betreft de nieuwe stieren: Het zijn sterk bespierde stieren maar er is aandacht nodig bij de paringen voor wat betreft het beenwerk want geen van de vier geciteerde (Heritage, Joker, Jurassic en Satyre) stieren is onberispelijk en bij Jurassic en Satyre is het vrij dramatisch.

Daarentegen is Heritage eigenlijk te recht op de benen met risico op spastische parese bij de nakomelingen. Het is niet wenselijk om Heritage te gebruiken op nazaten van Gib, Fanion, Blak, Heros, Jaloux, ...

Satyre en Jurassic zijn niet aan te raden op dieren met lange sprong zoals o.a. Artaban-,Torrero-, Notez-Le- en Ubidet-bloed.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor liefhebber » do jul 30, 2009 18:38

Zoals in elke fokkerij (behalve die bij mensen) is het noodzakelijk te letten op tekortkomingen van eigen dieren en die van in te kruisen genetica. Aangezien er geen perfecte vrouwelijke dieren bestaan, zullen perfecte stieren ook niet bestaan. Het is dus de truc in te kruisen met een stier die de tekortkomingen van het vrouwelijk dier in een volgende generatie vermindert/uitvlakt zonder die van de stier te zeer naar voren te laten komen.

Om deze doodeenvoudige reden zijn (alle) tekortkomingen bij (alle) beschikbare stieren wel op de één of andere manier in te passen in de fokkerij van individuele fokkers. Het is derhalve niet zinnig om bepaalde stieren in het algemeen af te schrijven voor gebruik, omdat op iedere pot een deksel past...
liefhebber

Berichtdoor Wiljan » do jul 30, 2009 19:54

@Wiljan: Heb je al kalveren gezien van Kimono? In mijn ogen lijkt me die iets beter dan Jonas en heeft hij een betere moeder. Van waar jouw voorkeur voor Jonas?
Idris: Van Kimono heb ik nog niks gezien. Jonas is in mijn ogen een echte Lasso. Hij is prima verouderd dus erg mannelijk in de voorhand en super breed. Op basis van de moeders is de moeder van Kimono beter. Lasso is op mijn bedrijf tot nu toe de beste stier geweest zowel in de vrouwelijke als in de mannelijke lijn. Dus dieren die bijven doorgroeien op latere leeftijd met super gewichten. Dus voor mij nu Jonas. Ook omdat ik Jonas mooi vind.
Wiljan

Berichtdoor Horst » vr jul 31, 2009 22:44

Reeds 2 dieren geinsimineerd met Jalon
de andere stieren spreken me niet zo aan wegens inteelt of gebreken en eigenschappen die ik liever niet heb
De één zen dood is de ander zen brood
Horst

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor Geel » zo aug 02, 2009 12:40

Wie heeft in Nederland de handel in de BBCI stieren? Ben bij verscheidene organisaties geweest, maar overal 0 op het rekwest.
Geel

Beroep: agrarier/melkmachinemonteur
Interesses: vleesvee/melkvee/mechanisatie/automatisering

Berichtdoor jvdb » zo aug 02, 2009 14:40

Als je op de website kijkt en doorklikt naar de pdf-versie van de cataloog 2009, zul je zien dat sperma van bbci-stieren in NL verkrijgbaar is via Bart Hoogeveen en Wiljan vd Kruijs.
jvdb

Berichtdoor christiaan » ma mei 02, 2011 21:08

Rietjes van BBCI zijn ook te verkrijgen bij Ki Apeldoorn.

http://www.kiservice-apeldoorn.nl/ volgens mij komt die snuiter ook af en toe op het forum.
christiaan

Interesses: melkveehouderij techniek fokkerij,vleesvee

Berichtdoor Millo » ma mei 02, 2011 21:55

Yep en door zijn link bij te voegen, heb je zeker en vast gratis rieten gewonnen! :yes:
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » do jul 28, 2011 19:40

Libramont achter de rug en het zomeraanbod 2011 van BBCI onder de loep genomen. Helaas hebben Agile en Jalon een genetisch gebrek voor de organisatie, want dat zijn toch 2 toppers. Benhur zou de opvolger kunnen zijn. Een stier om zeker eens te proberen, vind ik ! Veel economie in de genen en dat weerspiegelt hij zelf. Hopelijk is hij vrij van alle gebreken, want dat staat nergens vermeld (of heb ik ergens over gelezen ?). Dat is wel jammer in deze tijd.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor Wiljan » do jul 28, 2011 20:12

Alle nieuwe stieren van BBCI zijn vrij van de zeven gebreken. Dus ook Benhur, ik heb er al 4 zekere drachten van.
Ze smaken zoals ze Krake
Wiljan

Berichtdoor Broake » di aug 02, 2011 19:58

Wij zijn vorige week bij Luc Mahoux en JP Montfort geweest.
Bij mahoux minstens 10 kalveren van Kimono gezien, daarvan had meer dan de helft een strekpoot en de rest was zo steil in de achterbenen dat het er ook al op leek (n) . Hij zei Kimono! :no:

Bij JP Montfort eveneens Kimono's met strekpoten en steil. hij had er wel wat minder kalveren van. Ze zijn overgens wel super bespierd maarja daar heb je dan niet wat aan.

Veel nakomelingen gezien van Imperial de L'ecluse die zijn super.
Bij de geboorte is het niks maar na een maand of 4 groeien ze uit tot zeer fijne grote dieren met super bespiering.
Vooral de stiertjes schijnen niks geen vlees te hebben bij de geboorte. als je ze ziet op een half jaar = (y)
Kiek em Goan! www.dikbil.com
Broake

Beroep: Bwb Fokker / Slager
Interesses: Gezin en Belgisch Witblauw

Berichtdoor BonneRuben » wo aug 03, 2011 22:27

Je moet wel zorgen dat je een geoorloofde cirkelredenering maakt.
Bvb: Bij Monfort moet je rekening houden dat z'n veestapel niet op & top correct op het beenwerk staat. (Zie onder andere Orageuse Du Fond de Bois, kampioene Libramont 2010).

2de punt: als je kijkt, veel 'gerenommeerde' fokkers kiezen nu voor paringen, waarbij er
1) Vitaliteit overvloedig aanwezig is
2) Geboortegemak, dat houd in dat de kalveren niet te zwaar zijn bij de geboorte
3) Consanguinité (Inteelt) beperkt houden.

Besluit: als je zware kalveren hebt, en stierkalveren surplus, zijn dikwijls en grote last & indien men dit kan vermijden zal men dit ook proberen, met natuurlijk een oog op de toekomst.

Fokkerij is en blijft tenslotte geen exacte wiskunde..
BonneRuben

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij