gesext sperma BWB

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

gesext sperma BWB

Berichtdoor raf » za jun 05, 2010 10:23

Ik hoor dat er - als er al kalveren geboren worden- nogal wat kalveren van een "fout" geslacht te voorschijn komen na gebruik van gesext sperma binnen het BWB. Wat zijn de ervaringen van de forumdeelnemers? Zelf heb ik nog geen gesext sperma gebruikt en ik ben dat ook niet van plan. Wij passen vaak ET toe en dan heb je normaal gezien steeds meerdere afstammelingen van elk donordier en het is mij om het even of dat vaarsjes of stiertjes zijn, als ze maar correct en gezond zijn.
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Re: gesext sperma BWB

Berichtdoor vleesveeswiny » za jun 05, 2010 16:07

Ik heb wel al gebruik gemaakt van gesekst sperma, namelijk van de BBG stier Blackstar.
Had 3 dosissen bestelt en reeds gebruikt. Van de 3 inseminaties maar 1 dracht, was een kleine teleurstelling. De inseminaties vonden ook plaats op pinken die nog niet geinselineerd waren, ook maar 1 dossis per dier, anders kost het teveel. Die ene dracht is goed verlopen en hebben we een Blackstar dochtertje uitgesneden. Dus een vaarsje, gelukkig.
We gebruiken ook al van in de beginperiode gesekst sperma bij de zwartbonten, dit soms met succes en soms niet. Wat het drachtigheidspercentage betreft zitten we op 50% en het percentage vaarskalveren zitten we op 85%. Dus beide onder de voorgeschreven norm van CRV. Maar we zijn realist genoeg om begrijpen dat het een promostunt is en was van CRV.
toch blijven we gebruik maken van gesekst sperma, zowel bij het melkvee als bij vleesvee. Bij vleesvee echter maar op 25% van de pinken.
vleesveeswiny

Beroep: student
Interesses: melkvee vleesvee

Berichtdoor raf » zo jun 06, 2010 11:52

Deze morgen een eerste gesext kalf uitgesneden bij een klant. 5 dosissen gesext (vrouwelijk) sperma van Dartagnan gekocht en verbruikt, één dracht, één vaarskalf...(oef)
raf

Berichtdoor knedo_stables » zo jun 06, 2010 11:54

raf schreef:Deze morgen een eerste gesext kalf uitgesneden bij een klant. 5 dosissen gesext (vrouwelijk) sperma van Dartagnan gekocht en verbruikt, één dracht, één vaarskalf...(oef)

had nog erger gekund...
Waren al die 5 dosissen op een dier verbruikt?
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor Millo » zo jun 06, 2010 14:40

Laat de heren critici even dit in acht nemen.
Die veehouder wilde een vaars van die koe, dus is de opzet geslaagd met 100%!!!
Dat hij er 5 rietjes op verbruikt is zonde van het geld, maar had dat beest de eerste 4 keer wel behouden van normaal sperma??
Weten we niet, dus geen reden voor een licht cynische ondertoon!
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor knedo_stables » zo jun 06, 2010 15:28

Millo,

Dat ik kritisch ben ga ik zeker niet ontkennen of ik een heer ben zal ik in het midden laten om te laten beantwoorden door andere critici :wink:
Mijn vraag was enkel of de 5 rieten op dat ene dier verbruikt waren of niet. Zo ja, dan denk ik de man helaas of iets te weinig boerenverstand in zijn bovenkamer heeft of iets te veel centjes in zijn beurs....

los van het feit dat wij in dit geval niets weten van alle andere factoren welke een enorme rol spelen in het wel of niet drachtig worden van een koe.
"Et si omnes ego non"

knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator

Berichtdoor raf » zo jun 06, 2010 16:02

de dosissen werden verbruikt op meerdere vaarzen
raf

Berichtdoor kurt lips » ma jun 07, 2010 07:49

Ik zit wat in vaarzennood. Daarom wordt dit jaar zeker een stuk met gesext sperma gewerkt, wat ook de verhalen zijn. De duurdere prijs is het volgens mij waard, Knedo. Wat is het alternatief ? Inkopen ? Onderbezetting ?
Dit alleen maar om even aan te halen dat er heel wat redenen kunnen zijn waarom iemand met gesext werkt.

@ vleesveeswiny : die 85 %, op hoeveel effectieve kalveren is dat ? Als het 17 vaarsjes op 20 is bijvoorbeeld, dan is het gevaarlijk om om te rekenen naar 100 en te zeggen dat je onder het verwachtingspatroon zit ! De lagere betrouwbaarheid van het te kleine aantal in mijn voorbeeld kan zorgen voor de statistische afwijking.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor vleesveeswiny » ma jun 07, 2010 19:23

De berekening van het percentage vaarjes op het totaal is gebeurt op een totaal van 34 kalvingen met gesekst sperma waarvan 5 stiertjes en 29 vaarjes zijn voortgekomen.
vleesveeswiny

Beroep: student
Interesses: melkvee vleesvee

Berichtdoor knedo_stables » di jun 08, 2010 10:42

kurt lips schreef:Ik zit wat in vaarzennood. Daarom wordt dit jaar zeker een stuk met gesext sperma gewerkt, wat ook de verhalen zijn. De duurdere prijs is het volgens mij waard, Knedo. Wat is het alternatief ? Inkopen ? Onderbezetting ?
Dit alleen maar om even aan te halen dat er heel wat redenen kunnen zijn waarom iemand met gesext werkt.

@ vleesveeswiny : die 85 %, op hoeveel effectieve kalveren is dat ? Als het 17 vaarsjes op 20 is bijvoorbeeld, dan is het gevaarlijk om om te rekenen naar 100 en te zeggen dat je onder het verwachtingspatroon zit ! De lagere betrouwbaarheid van het te kleine aantal in mijn voorbeeld kan zorgen voor de statistische afwijking.

Kurt, wanneer je nu in vaarzennood zit en komend jaar gesext sperma gaat inzetten loop je volgens mij al achter de feiten aan. Begrijp uiteraard wel dat het gebruik ervan pas 'recent' mogelijk is, dus men er nu pas het voordeel mee kan pakken.

Persoonlijk gebruiken wij het vooralsnog niet, omdat ik gevoelsmatig mijzelf niet happy voel bij de meerprijs + lagere bevruchtingspercentage + het precentage geslachtsslagingskans (leuk woord voor scabble of galgje!), los van het feit welke stieren beschikbaar zijn.
Laat ik wel duidelijk zijn dat ik het een interessante ontwikkeling vind en het met veel interesse volg en bestudeer.
"Et si omnes ego non"

knedo_stables

Berichtdoor wim315 » wo jan 05, 2011 21:47

een koe die voor de derde keer kalfde (steeds 1 inseminatie nodig gehad), 2x geinsemineerd met vrouwelijk, niet drachtig, toen 1x met normaal en drachtig, van graphite.
3 vaarzen geinsemineerd, vrouwelijk, alle 3 1e maal drachtig, 1e vaarskalf geboren.
2 maal blackstar, 1 maal graphite, ben zeer tevreden
wim315

Berichtdoor kurt lips » vr jan 07, 2011 13:02

Ik heb zelf twee drachten onderweg uit een siryX, telkens dracht na 1(!) inseminatie : een Gaillarddochter, derdekalfs, x Lotto en een Nordvaars x Adajio. Kalfjes verwacht in juni.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor Millo » vr jan 07, 2011 13:08

Heeft er toevallig nog iemand Bluegrass Cyclone gesext over? De vrouwlijke variant dan wel teverstaan?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor christiaan » di apr 26, 2011 13:56

Nog recente ervaringen met gesext?

Heb zojuist Lotto en manitou gesext besteld, ben benieuwd wat dit mij gaat brengen.
christiaan

Interesses: melkveehouderij techniek fokkerij,vleesvee

Berichtdoor almox » wo jul 18, 2012 22:47

Wat zijn de ervaringen met gesext sperma? qua vruchtbaarheidspercentage? En is er eigenlijk ook mannelijk sperma op de markt?
almox

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij