Genetische testen BWB

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Genetische testen BWB

Berichtdoor knedo_stables » di jul 10, 2012 00:01

almox schreef:
Millo schreef:Het achtste "gebrek" dat gevonden was, was toch de witrug factor?
Ben trouwens wel benieuwd welke stieren hier drager vanzijn?

Men sprak wel degelijk over een gebrek, maar ik begin de betrouwbaarheid van mijn bron te betwijfelen.
Over de witrugfactor: ik denk niet dat er veel stieren drager van zijn, anders zou dit toch veel vaker voorkomen. Felicien en zijn nakomelingen zijn drager, eventuele nakomelingen van Ephata. Naif de Hotte is ook drager.

Als witrug-aftekening dan al een 'gebrek' is, mogen ze wel eens roodfactordragers gaan vermelden lijkt me, daar die kleur helemaal 'not done' is binnen stamboekfokkerij.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor almox » ma jul 23, 2012 13:55

Liet onlangs een stier testen en kreeg vandaag uitslag:
negatief op alles: Arthrogripose, verlengde dracht, dwerggroei, CMD type 1, CMD type 2, CTS colos en CTS.
Er zijn dus wel degelijk 8 testbare genetisch gebreken?
almox

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » ma jul 23, 2012 14:38

Tel er 7.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor almox » ma jul 23, 2012 15:31

hanskoeienliefhebber schreef:Tel er 7.

+ hamartoma, die was ik vergeten
almox

Berichtdoor Idris » ma jul 23, 2012 17:36

Er zijn nog steeds maar 7 erfelijke gebreken bekend: DMC1, DMC2, SQT, GCM, GP, HAM en AS. SQT en SQTc zijn 2 versies van eenzelfde afwijking.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor almox » di jul 31, 2012 12:52

Idris schreef:Er zijn nog steeds maar 7 erfelijke gebreken bekend: DMC1, DMC2, SQT, GCM, GP, HAM en AS. SQT en SQTc zijn 2 versies van eenzelfde afwijking.

Op Libramont gehoord dat er nog een gebrek zou zijn: kalveren zouden veel te klein geboren worden (zoals lammetjes). Baron zou drager zijn. Maar dit gebrek zou niet gepubliceerd worden omdat er teveel BBG-stieren drager zouden zijn. Weet niet wat er van aan is :?
almox

Berichtdoor raf » di jul 31, 2012 14:05

ik ben ook op Libramont geweest en heb daar absoluut niks over gehoord. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor almox » di jul 31, 2012 17:47

raf schreef:ik ben ook op Libramont geweest en heb daar absoluut niks over gehoord. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik vond het ook al raar. Waarschijnlijk een manier om de concurrentie in een slecht daglicht te brengen.
almox

Berichtdoor knedo_stables » di jul 31, 2012 20:14

Blijkbaar hebben jullie niet tegelijk in de zelfde tent aan de toog gezeten, met het tappen van sterke verhalen...
"Et si omnes ego non"

knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator

Berichtdoor almox » do feb 13, 2014 21:52

Ik heb een vraag:
Gebruiken jullie nog oud sperma van stieren waarvan je niet weet welke gebreken ze hebben of van stieren waarvan je weet dat ze gebreken hebben? Wat doen/deden jullie met de oude rietjes in jullie ketels? Is er iemand die ervaring heeft met het laten onderzoeken op erfelijke gebreken dmv een rietje?
almox

Berichtdoor knedo_stables » vr feb 14, 2014 10:55

almox schreef:Ik heb een vraag:
Gebruiken jullie nog oud sperma van stieren waarvan je niet weet welke gebreken ze hebben of van stieren waarvan je weet dat ze gebreken hebben? Wat doen/deden jullie met de oude rietjes in jullie ketels? Is er iemand die ervaring heeft met het laten onderzoeken op erfelijke gebreken dmv een rietje?

Gebruik van stieren welke drager zijn van erfelijke gebreken probeer ik te beperken, zeker op dochters van dragers.
De meeste oudcross stieren welke wij ingezet hebben waren in mijn optiek 'uitgestorven' bloedlijnen of afkomstig andere zijtak van de huidige populatie.
Ik heb tot op heden geen enkel dier van ons of sperma laten testen en vanaf de laatste 13 jaar dat wij deze 'methode' toepassen is er slechts één kalf met een erfelijke afwijking geboren. Maar wellicht is dat beginnersgeluk....
"Et si omnes ego non"

knedo_stables

Berichtdoor Millo » za feb 15, 2014 15:49

Als je een beetje zoekt in de pedigree van dragerstieren, kun je ongeveer opmaken welke oude stieren drager zijn van welk gebrek. Als je dat gericht gebruikt loop je al veel minder risico.
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor hoveniertje » ma nov 09, 2015 14:36

Nieuw erfelijk gebrek binnen BWB ontdekt
categorie Levensduur, Stierennieuws

17 jul 2014

Michel Georges presenteert Snap4

Onlangs heeft de universiteit van Luik, onder leiding van professor Michel Georges, een achtste erfelijk gebrek voor het Belgisch witblauw ras ontdekt. Het onderzoeksteam heeft in vervolg hierop meteen ook een betrouwbare test ontwikkeld.

Geschat wordt dat ongeveer 10 procent van de BWB-populatie drager is van deze mutatie. Daarbij is er, als beide ouders heterozygootdrager zijn voor de mutatie, 25 procent kans dat het embryo tussen de zes weken en vier maanden afsterft.

In het kader van een studie naar genetische mutaties doet het onderzoeksteam van professor Georges al jaren onderzoek naar het Belgisch witblauw ras. Reeds eerder werden er zo zeven erfelijke gebreken blootgelegd. Vleesveehouders kunnen hier in hun fokkerijkeuzes rekening mee houden.

Onlangs is een mutatie ontdekt op SNAPC4, een gen dat essentieel is voor de levensvatbaarheid van een embryo. Ook hiervoor is een test ontwikkeld die weldra beschikbaar komt voor veehouders. Pas na 15 augustus (het lab is tot dan gesloten) zullen de modaliteiten voor deze test kenbaar zijn.

BBG heeft reeds al zijn beschikbare stieren laten testen. De bekendste drager in het aanbod is Nelson.
•Bekijk de volledige lijst van SNAPC4-dragers

CRV heeft bovendien samen met AWE (verenigd in BBG) besloten om de stieren die drager zijn van SNAP niet meer in de catalogus op te nemen. Deze stieren zijn, indien beschikbaar, nog wel verkrijgbaar.
wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet
hoveniertje

Beroep: hovenier / ongediertebestrijder
Interesses: alles wat met de natuur te maken heeft

Vorige

Keer terug naar Vleesveefokkerij