Genetische testen BWB

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Genetische testen BWB

Berichtdoor raf » ma sep 26, 2011 20:11

Ook na de nieuwe prijszetting blijft het testen op genetische gebreken een dure aangelegenheid.
Wij passen veel ET toe. Ik spoel geen donoren meer die niet vrij zijn van alle gekende gebreken. Ik gebruik ook alleen negatieve KI-stieren. Momenteel zit een stierkalf in opfok in Ciney, dat afkomstig is van twee geteste en negatief bevonden ouders. Ik vind het dan ook een verspilling van 200 euro om dit kalf te laten testen op genetische gebreken. Voor mij volstaat een verklaring van het labo in Luik dat vader én moeder van het bewuste kalf negatief getest werden. Het labo dat de testen uitvoert is het met mij eens, maar AWE eist dat het kalf toch getest wordt. Wie kan AWE op andere gedachten brengen? Of vinden jullie dat ook kalveren van geteste ouderdieren toch ook moeten getest worden?
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Re: Genetische testen BWB

Berichtdoor Millo » ma sep 26, 2011 20:54

U snijdt een mooi onderwerp aan Raf!
Persoonlijk vind ik het geldklopperij. Als de ouders beide negatief testen, kun je ervan uitgaan dat het kalf dat ook is.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een gen muteerd. Maar dan is het weer geen gen dat tot de 7 behoort.
Dus (nog) niet te testen.
Maar de AWE zal zeker alles willen uitsluiten. Stel dat de vader de vader niet is?
Dat zal toch in een eerder stadium uit de DNA test gebleken zijn. Dus die vlieger gaat ook niet op.
Tsjah, toch weer die Euro's..
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor jvdb » ma sep 26, 2011 21:34

Millo schreef:U snijdt een mooi onderwerp aan Raf!
Persoonlijk vind ik het geldklopperij. Als de ouders beide negatief testen, kun je ervan uitgaan dat het kalf dat ook is.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een gen muteerd. Maar dan is het weer geen gen dat tot de 7 behoort.
Maar de AWE zal zeker alles willen uitsluiten. Stel dat de vader de vader niet is?
Dat zal toch in een eerder stadium uit de DNA test gebleken zijn. Dus die vlieger gaat ook niet op.

en die euri's vliegen in tha pocket van ???
jvdb

Berichtdoor knedo_stables » ma sep 26, 2011 23:23

jvdb schreef:
Millo schreef:U snijdt een mooi onderwerp aan Raf!

en die euri's vliegen in tha pocket van ???

:wink:
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor Lamborghini » di sep 27, 2011 11:23

Allen terug bij de fokker een stier gaan kopen of op een prijskamp/fokveedag voor waardevolle genetica (bvb Affligem).
Het argument van de te sterk gevoederde dieren op een prijskamp lijkt mij waardeloos want de stieren
van een veiling staan ook niet in hun werkpak. Integendeel, voor elk van de stieren op de veiling zjn er 2 die de veiling niet halen.. (Welke van die toppers komen buiten het veilingverslag nog in beeld...?)
Je kan de bestaande testen ook zelf laten uitvoeren indien je dat wenst en de financiële kant van de zaak moet je met de fokker maar op voorhand afspreken, dat geld zit er op de veiling ook in..
Lamborghini

Berichtdoor raf » di sep 27, 2011 11:54

@Lamborghini: je nickname is dan wel Lamborghini maar in de fokkerij koers je blijkbaar liever achteruit... :-)
raf

Berichtdoor knedo_stables » di sep 27, 2011 13:12

Lamborghini schreef:Allen terug bij de fokker een stier gaan kopen of op een prijskamp/fokveedag voor waardevolle genetica (bvb Affligem).
Het argument van de te sterk gevoederde dieren op een prijskamp lijkt mij waardeloos want de stieren
van een veiling staan ook niet in hun werkpak. Integendeel, voor elk van de stieren op de veiling zjn er 2 die de veiling niet halen.. (Welke van die toppers komen buiten het veilingverslag nog in beeld...?)

Persoonlijk ben ik meer een liefhebber van Duitse degelijkheid maar 'ons' Italiaanse racemonster haalt hier wel een punt aan waarin ik mijzelf ergens kan vinden en wellicht is het een artikel-reeks in VTV waard. Wie kopen er op de stierenveiling, welke stieren en wat zijn hun ervaringen? (behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst) Bovendien ben ik ook benieuwd naar de resultaten van de opgefokte stieren welke niet ter veiling worden aangeboden.
"Et si omnes ego non"

knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator

Berichtdoor Ronald » di sep 27, 2011 16:01

Is het niet zo dat de testen slechts voor 95% betrouwbaar zijn? Op het moment dat testen niet voor 100% betrouwbaar zijn lijkt het mij een redelijk argument om nakomelingen van geteste ouders wel te testen.
Ronald

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Lamborghini » di sep 27, 2011 17:56

@ Raf : Beste Raf, Misschien hou je niet van mensen die een naam voor op een forum verzinnen maar als het u gerust kan stellen noem ik ook Raf. De naam die ik gekozen heb "Lamborghini" wordt zeer bewust gebruikt en geloof maar niet dat ik een autofreak ben maar volg het reilen en zeilen van het witblauw ras op de voet.
Zoals jij dan waarschijnlijk ook zal weten gebruikt Lamborghini enkel namen van stieren die in de ring (welliswaar een andere ring dan van een prijskamp) iets bewezen hebben.
De knapste modellen krijgen dus de naam van een Topstier... (Gallardo, Murcielago, Countach, ...)
Van achteruitboeren zou ik in mijn geval toch niet spreken.
Mensen die andere mensen verwijten naar het hoofd slingeren (omdat ze misschien niet dezelfde mening delen), dat is nu iets waar ik het niet goed mee kan vinden, en daar durf jij je wel eens aan laten vangen.
Er bestaan in mijn ogen geen goede of slechte stieren, er zijn alleen kiekens die wat veel van bepaalde soort gebruiken dan mijn mening is maar zo krijgt het ras nog eens wat ander bloed en type, kijk maar naar het verschil tussen de Britse en Belgische Blauwen...
Is dat goed of slecht, een eeuwig durende discussie...

mvg, een gepassioneerd witblauwfokker
Lamborghini

Berichtdoor raf » di sep 27, 2011 20:10

"verwijten naar het hoofd slingeren?" De discussie gaat over genetische gebreken en het is volgens mij een feit dat van een fokstier die op de veiling komt heel wat meer info beschikbaar is dan van een stier die op een prijskamp komt of die je op een boerderij gaat uitkiezen. Dus daarom zei ik dat Lamborghini op fokkerijgebied achteruit koerst. Sorry als dat als een verwijt is overgekomen.
raf

Berichtdoor Gido » wo sep 28, 2011 21:41

Ronald schreef:Is het niet zo dat de testen slechts voor 95% betrouwbaar zijn? Op het moment dat testen niet voor 100% betrouwbaar zijn lijkt het mij een redelijk argument om nakomelingen van geteste ouders wel te testen.

Puur toeval natuurlijk, maar past precies in deze discussie:
5 oktober wordt Buldhozer de Monplaisir aangeboden op de veiling in Ciney. Deze zoon van Heritage du Coin test positief op GCM terwijl zijn vader negatief testte.
http://www.awenet.be/nouv_awe/commun/se ... e=20111005

Gezien de stiernamen is men behoorlijk aan het mechaniseren in Wallonië :wink:
Gido

Interesses: liefhebber BWB en (bijna) fokker

Berichtdoor raf » do sep 29, 2011 01:23

Dus heeft die veilingstier het dwerggroeigen van zijn moeder gekregen
raf

Berichtdoor knedo_stables » do sep 29, 2011 05:52

raf schreef:Dus heeft die veilingstier het dwerggroeigen van zijn moeder gekregen

En dokter Raf gaat dóór naar de volgende ronde voor de koelkast! (y)
"Et si omnes ego non"

knedo_stables

Berichtdoor Lamborghini » do sep 29, 2011 10:30

Reeks 1A Libramont,

1e : Kampioen Affligem
8e : Topper van de veiling April

Hiermee wil ik bepaalde dieren zeker niet afbreken of omhoog steken, mijn mening is dat mensen die graag op een veiling een stier kopen daar vrij in zijn, maar dat bij de fokker een stier kopen hoeft in mijn ogen zeker niet nadeliger te zijn.
Ik vind dat de dieren van veilingen te ver gevoederd zijn (nodig om de sterk gewilde data te verzamelen) om later als fokstier door het leven te gaan. Ook de beschikbare gegevens kunnen nuttig zijn, maar het is en blijft een gedrukt papier met gegevens over een stier van 13 maand waarbij men eigenlijk nog niet van een fokstier kan spreken.
Bij een fokker kan je meestal verwante dieren bekijken met zowel hun positieve als hun negatieve kanten. Denk maar hoe de mining over een stier kan veranderen na deze in het echt gezien te hebben in het KI-centrum, en dit zowel positief al negatief.
De testen laten uitvoeren is voor en door iedereen mogelijk, zowel fokker, veiling als koper, niet echt een argument om enkel op de veiling te kopen dus..
De prijs van de testen wordt altijd doorgerekend, of je nu op de veiling koopt of bij de fokker zelf, wat me niet onlogisch lijkt..

De beste stuurlui staan aan wal, maar wens toch mijn eigen koers verder te zetten..

mvg,

Gepassioneerd fokker
Lamborghini

Berichtdoor Millo » do sep 29, 2011 20:55

Beste Raf "Lamborghini",

Als je het begin van het topic eens goed leest, ziet u dat u verkeerd aan het argumenteren bent!
Het gaat niet over het verschil tussen dekstier bij een boer kopen, of op het RSC.
Het gaat erover dat er nodeloos kosten worden gemaakt bij het testen op de 7 gebreken op het RSC.
Waarom een stier testen als moeder én vader allebei vrij zijn van de 7 gebreken?!
Dus voordat er TE veel passie in het spel komt........
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij