afstammingsonderzoek stamboek

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: afstammingsonderzoek stamboek

Berichtdoor kurt lips » ma jul 08, 2013 20:22

Helaas, ook nu weer niks. Na anderhalf jaar is het onderzoek weer van vooraf aan herbegonnen: een onderzoek op het haarstaal van de koe zelf en daarna wordt het rijtje stieren van mogelijke vaders weer afgelopen. Ik heb alvast voor haar dood nog een haarstaal genomen. Lijkt nog van pas te komen. Wordt vervolgd...
Misschien krijg ik nog gelijk ook en is de vader effectief diegene die op haar stamboekkaart stond. Stel je voor...
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor kurt lips » vr maart 21, 2014 08:46

Ruim twee jaar ver en ... nog steeds geen vader aan het dier kunnen toekennen.
Heb uiteindelijk toch beslist om een database search te doen, op eigen kosten weliswaar (350 euro). Gewoon omdat de vader een CVR-stier moet zijn en in dit geval garandeert men mij met 100% zekerheid de vader er uit te kunnen halen. Dit kan nu nog enkele weken duren. Of zou kunnen ontvangen zijn van de Heilige Geest? Het was alvast een superkoe...
kurt lips

Berichtdoor kurt lips » do apr 17, 2014 19:47

Vandaag resultaat gekregen van databasesearch. Nog twee vaders zijn in de running (dat stemt me niet hoopvol dat we hem vinden), maar er moet bijkomend onderzoek gebeuren. Een van de twee nog mogelijke vaders is Titan D'anixhe, een witte stier uit de oude doos (jaren 80). Nu zit ik hierbij wel met een vraag. Calamares is bijna volledig zwart, de moeder van Calamares is wit-zwart, een Enferdochter. Kan een witte stier op een wit-zwart dier een zwarte haarkleur geven?? Ik ging ervan uit dat je dan steeds blauw had. Of heb ik dit verkeerd voor?
kurt lips

Berichtdoor knedo_stables » vr apr 18, 2014 08:51

kurt lips schreef:Vandaag resultaat gekregen van databasesearch. Nog twee vaders zijn in de running (dat stemt me niet hoopvol dat we hem vinden), maar er moet bijkomend onderzoek gebeuren. Een van de twee nog mogelijke vaders is Titan D'anixhe, een witte stier uit de oude doos (jaren 80). Nu zit ik hierbij wel met een vraag. Calamares is bijna volledig zwart, de moeder van Calamares is wit-zwart, een Enferdochter. Kan een witte stier op een wit-zwart dier een zwarte haarkleur geven?? Ik ging ervan uit dat je dan steeds blauw had. Of heb ik dit verkeerd voor?

Da's mogelijk Kurt.
In de jaren '90 importeerde wij een koppel BWB stamboekdieren uit België waaronder een lichtblauwe Kanular de la Mandebras-dochter (moeder was een witblauwe Heroique-dochter uit een witblauwe koe van Babar D' Haut). Dit dier was dragend van Pacifique de My en wij keken vreemd op tijdens de geboorte dat er een heus zwart(bont) kalf geboren werd. Bij de geboortemelding gaf CrD aan dat de kleur niet overeenstemde met verwachtingspatroon, dus DNA controle. Deze stelde vast dat Pacifique daadwerkelijk de vader was.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor almox » vr apr 18, 2014 09:30

en wie is de andere mogelijke vader?

Soms zijn de stieren gewoon niet wit. Jackpot en Naïf - de eerste voorbeelden die in me op komen- bijvoorbeeld geven ze graag zwart. Als je kijkt zie je ook dat beiden blauw aan de oren hebben. Ik denk dat dit bij Pacifique ook het geval is.

Van Gib hebben we ooit een witte dochter gehad, met een beetje blauw aan de oren.

Ik weet niet hoe het precies zit met dat beetje blauw: Zijn ze dan genetisch gezien wit of blauw? Of is de grens niet zo scherp?
almox

Berichtdoor Millo » vr apr 18, 2014 20:08

Toverballen?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » vr sep 26, 2014 07:07

Het doek valt zonder dat er een antwoord is. Ondanks een databasesearch kan er aan mijn koe Calamares geen vader worden toegekend!?! En nee, nog eens nagevraagd, maar een natuurlijke dekking is 100% uitgesloten!! Wat is er dan fout gelopen? Een kronkel van de genetische natuur die de wetenschap nog niet kent? Een fout in het laboratorium (ondanks dubbel onderzoek op haarstalen koe)? Of is zo'n databasesearch toch niet 100% sluitend? ... 1 ding is zeker: het dier heeft een ki-vader van een CRV-stier!
Wie mijn gecorrigeerde kaarten met blanco vakjes ziet, begrijpt zeker de vraag die volgt: heeft iemand nog raad, een mogelijke oplossing? Of een verklaring voor dit feit, dat zou ook al iets zijn.
kurt lips

Berichtdoor knedo_stables » ma sep 29, 2014 10:24

kurt lips schreef:Het doek valt zonder dat er een antwoord is. Ondanks een databasesearch kan er aan mijn koe Calamares geen vader worden toegekend!?! En nee, nog eens nagevraagd, maar een natuurlijke dekking is 100% uitgesloten!! Wat is er dan fout gelopen? Een kronkel van de genetische natuur die de wetenschap nog niet kent? Een fout in het laboratorium (ondanks dubbel onderzoek op haarstalen koe)? Of is zo'n databasesearch toch niet 100% sluitend? ... 1 ding is zeker: het dier heeft een ki-vader van een CRV-stier!
Wie mijn gecorrigeerde kaarten met blanco vakjes ziet, begrijpt zeker de vraag die volgt: heeft iemand nog raad, een mogelijke oplossing? Of een verklaring voor dit feit, dat zou ook al iets zijn.

Er zijn in het verleden meerdere moederdieren geweest welke geen vader toegekend hebben gekregen en toch veelvuldig in de fokkerij zijn ingezet. Tis altijd spijtig niet te weten welke afstamming een dier heeft, maar ja ´er zijn ergere dingen in het leven´ zei mijn vader altijd....
Collega van mij heeft soort gelijk geval waarbij hij mij meldde een roodbonte zoon te hebben gefokt van een zwarte BWB KI-stier, waarbij ik direct zei dat het mijn inziens 99,9% onmogelijk was met die afstamming. Na DNA check bleek inderdaad niet de geregistreerde stier de vader te zijn alsmede alle andere gebruikte (BWB/VRB)stieren.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Vorige

Keer terug naar Vleesveefokkerij