afstammingsonderzoek stamboek

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

afstammingsonderzoek stamboek

Berichtdoor kurt lips » do maart 15, 2012 09:39

Een paar dagen geleden kreeg ik melding dat bij een afstammingsonderzoek dat het labo niet akkoord ging met de opgegeven grootvader van het onderzochte dier. Blijkbaar is de vader van de moeder niet correct.
Zowat de helft van de (kleinde) veestapel voert bloed van deze moeder, ik kan ze zowat als een stamkoe in de veestapel omschrijven. Ze produceerde 4 vaarskalveren (op 4) waarvan er 3 een zeer goede beoordeling kregen. Nummer vier moet nu nog gepunt worden, maar zal volgens mij ook eind de 80 scoren. 3 van haar vier kleinkinderen zijn ook vaarskalveren. Voor haar huidige dracht is er privé-interesse indien een stierkalf. Ik haal dit even aan, om duidelijk te maken dat ik er niet meteen goed van was toen ik de melding kreeg. Het betrof bovendien een allereerste afstammingscontrole.
Bedrijfsonderzoek maakte duidelijk dat de fout niet bij mij ligt. Navraag leert dat ook het labo geen fouten maakte. Ook de haarstaalname is correct. Waarschijnlijk is een verkeerdelijk rietje gebruikt. CRV beloofde me alles in het werk te stellen om alsnog de vader te vinden, ondermeer via gelijkgekleurde rietjes uit diezelfde periode.
Hebben hier mensen ook iets dergelijks meegemaakt ? Hoe groot is de kans dat de vader nog gevonden wordt ? Kan het ook zijn dat sperma in het verkeerde rietje kwam ?
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Re: afstammingsonderzoek stamboek

Berichtdoor Robert » do maart 15, 2012 10:45

Ik ken het probleem. Komt ook bij de melkkoeien wel voor.

Je moet drie namen opgeven van stieren die mogelijk de vader zijn van de koe.(stammoeder)

Het sperma in het rietje klopt meestal wel. Vaker wordt er een foutje gemaakt door het verkeerde rietje te pakken bij inseminatie.
Of soms is de dekstier voor geweest of soms is de moeder van de koe twee keer kort achter elkaar gedekt.

Veelal kunnen ze nagaan welke stier het is geweest, maar dat willen ze niet zeggen.
De eigenaar moet aantonen welke afstamming het is.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor knedo_stables » do maart 15, 2012 12:00

Collega van mij had in het verleden een enorme Opticiën-dochter na heel veel malen te hebben geïnsemineerd met diverse stieren eindelijk dragend van Eclatant als laatste kans. Tijdens de geboorte kwam er een Holsteinig vaarskalfje ter wereld. . Bij optische controle door de leidinggevende op de KI gaf hij inderdaad toe dat dit géén vlees/BWB kalf was dus hij heeft haren voor DNA-analyse meegenomen en die weerlegt met Eclatant en alle die dag gebruikte stieren. Enige tijd later kreeg de fokker een brief dat de prachtige zwartbonte stier Eletot Boy tekende voor het vaderschap. Waarop de KI een schikking trof met de fokker, daar hier duidelijk vast gesteld was waar de vergissing gemaakt was.

Overigens hebben wij eens met een veehouder een claim gehad vanwege het feit dat onze BWB-stier zijn (uiteraard) beste melkkoe gedekt had en daarvan drachtig was. Ons verbaasde dit al daar onze stier meer moeite moest doen om bij zijn koeien te geraken, dan ik vroeger had om doordeweeks stiekum door het raam naar buiten te glippen om bij mijn vriendinnetje langs te gaan.
Toen het kalf geboren werd, vond ik het in geen velden of wegen gelijken op enige kruisingsproduct wat wij gefokt hadden met diezelfde stier dus onder heftig protest van de veehouder nam ik een haarstaal van het kalf. Waarmee bevestigd werd dat het een Bourgeois de Wicouert nakomeling bleek te zijn. Bij navraag bij de KI wist men ook niet hoe dit mogelijk was....

Dus ja, waar mensen werken kunnen vergissingen gemaakt worden... Het is altijd een zeer trieste zaak wanneer mensen niet hun verantwoording nemen.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor almox » vr maart 16, 2012 00:42

Ik liet een drietal maanden geleden een stier keuren, bleek dan dat zijn opgegeven vader niet correct was. CRV gecontacteerd, en zij zeiden mij: geef alle stieren op die de vader zouden kunnen zijn. Dus heb ik 15 stieren doorgegeven, en na een weekje wist ik de vader al :)
almox

Berichtdoor kurt lips » wo dec 19, 2012 08:20

Na bijna 10 maanden is het onderzoek (zie eerste bericht in dit topic) nog steeds lopende. Meer en meer begin ik te geloven dat er een fout gemaakt is bij het onderzoek naar de afstamming. Is het bijgevolg realistisch van me te geloven dat er in het labo een fout is gemaakt? Volgende vrijdag verlaat het dier mijn bedrijf. Ik neem alvast nog twee haarstalen ter bewaring. Kan ik eisen/vragen om opnieuw te onderzoeken of de opgegeven vader effectief de vader is? En wie betaalt in dit geval?
Ik wil koste wat het kost alles uit de kast halen om de vader te vinden, want 15 jaar fokwerk staat voor 2/3 van mijn dieren op het spel!
kurt lips

Berichtdoor nicoVdm1 » wo dec 19, 2012 16:01

had je deze koe zelf gefokt en ook zelf bevrucht of wat het ki organisatie die langs is gekomen voor de ki?
kurt lips schreef:Na bijna 10 maanden is het onderzoek (zie eerste bericht in dit topic) nog steeds lopende. Meer en meer begin ik te geloven dat er een fout gemaakt is bij het onderzoek naar de afstamming. Is het bijgevolg realistisch van me te geloven dat er in het labo een fout is gemaakt? Volgende vrijdag verlaat het dier mijn bedrijf. Ik neem alvast nog twee haarstalen ter bewaring. Kan ik eisen/vragen om opnieuw te onderzoeken of de opgegeven vader effectief de vader is? En wie betaalt in dit geval?
Ik wil koste wat het kost alles uit de kast halen om de vader te vinden, want 15 jaar fokwerk staat voor 2/3 van mijn dieren op het spel!
nicoVdm1

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » wo dec 19, 2012 16:53

Voorstellen om ander labo vragen onderzoek te herhalen. Is de uitkomst hetzelfde, moet gij betalen, andere uitslag, kosten voor hun. Dit voorstel zou je kunnen proberen. In deze tijd van genomics moet het toch niet zo moeilijk zijn om de vader te vinden, misschien wat moeilijker als het een eigen stier betreft, maar dat is hier niet het geval.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor kurt lips » wo dec 19, 2012 20:56

@nico

zelf gefokt, inseminatie door KI, enige inseminatie die maand uitgevoerd en perfect op tijd geboren kalf. Springstier bij ons noch in de omgeving te bespeuren.
kurt lips

Berichtdoor knedo_stables » wo dec 19, 2012 21:07

@ Kurt: laat je de kalveren zogen? Zo ja, hoelang?
"Et si omnes ego non"

knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator

Berichtdoor kurt lips » do dec 20, 2012 19:40

3 tot 4 maanden worden de kalveren gezoogd. Waarop zinspeel je?
kurt lips

Berichtdoor knedo_stables » do dec 20, 2012 21:17

kurt lips schreef:3 tot 4 maanden worden de kalveren gezoogd. Waarop zinspeel je?

Dan is de kans dat een jong zoogbulletje 'er vroeg bij was' ook zeer gering
"Et si omnes ego non"

knedo_stables

Berichtdoor kurt lips » ma feb 04, 2013 20:08

Wie kan mij helpen?

Voor het onderzoek naar de afstamming van de koe waarvan sprake sinds de opening van dit topic, vraagt het labo naar een rietje van de BBG-stier HARLEY DU CHATEAU LEBRUN (geboortejaar 2004) voor een heronderzoek. Iemand op het forum die eventueel nog iets heeft van deze stier of iemand kent die nog over een rietje beschikt?
kurt lips

Berichtdoor jvdb » di feb 05, 2013 08:09

Zou Michel Lefevre (Seneffe; fokker) er geen voor je hebben?
jvdb

Berichtdoor Lamborghini » di feb 05, 2013 17:19

Op site van AWE staat die toch nog bij de beschikbare genetica...

http://www.awenet.be/netbbg/commun/corp ... n=13539978

Misschien kan je daar eens oor te luisteren leggen..

mvg,

Raf
Lamborghini

Berichtdoor kurt lips » wo feb 06, 2013 20:12

Dank voor de tips. We hebben er ondertussen al eentje op de kop kunnen tikken. Nu afwachten. Wordt vervolgd.
kurt lips

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij