nieuw erfelijk gebrek

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

nieuw erfelijk gebrek

Berichtdoor nicoVdm1 » vr mei 03, 2013 13:29

nieuw erfelijk gebrek gekend : embryonale sterfte
dragers van dit gebrek zouden zijn: nelson,bruegel ,tigrou, kimono, joker de fooz, lasso, dandy st helene, blak, brutal, bijoutier,goldorak, morose, optimum, seduisant, classique, coquin, passe partout ,jet, blaky en misschien nog andere. Dit gebrek zou vorige week bekend gemaakt zijn en ik heb het deze voormiddag vernomen. Alles zit nog in de beginfase en er is nog niet veel van geweten.
nicoVdm1

Re: nieuw erfelijk gebrek

Berichtdoor almox » vr mei 03, 2013 22:13

nicoVdm1 schreef:nieuw erfelijk gebrek gekend : embryonale sterfte
dragers van dit gebrek zouden zijn: nelson,bruegel ,tigrou, kimono, joker de fooz, lasso, dandy st helene, blak, brutal, bijoutier,goldorak, morose, optimum, seduisant, classique, coquin, passe partout ,jet, blaky en misschien nog andere. Dit gebrek zou vorige week bekend gemaakt zijn en ik heb het deze voormiddag vernomen. Alles zit nog in de beginfase en er is nog niet veel van geweten.

stopt het ooit?
almox

Berichtdoor karst-jan » vr mei 03, 2013 22:29

stoppen met inteelt.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor jvt » vr mei 03, 2013 22:31

karst-jan schreef:stoppen met inteelt.

stoppen met inteelt zal niet meevallen, beperken van inteelt wel...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor karst-jan » vr mei 03, 2013 22:34

inkruizen. klaar :mrgreen:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor almox » vr mei 03, 2013 22:50

jvt schreef:
karst-jan schreef:stoppen met inteelt.

als blijkt dat een stier als PP ook drager is, dan kom je er met beperken van inteelt niet.

BWB-fokkers zijn bijna HF-fokkers geworden. Straks beginnen we ook nog met Genomic Selection :?

Moeten we gebrekenvrije stieren of de beste stieren gebruiken?
almox

Berichtdoor nicoVdm1 » vr mei 03, 2013 23:09

Bij passe partout weten we niet van wat de privé stieren afstammen . Misschien in vierde of vijfde generatie terug een bekende stier? Gelukkig komen de gebreken gekend zodat we kunnen kruisen met vrije stieren en we weten nog niet hoe erg het probleem is of zal worden maar als we het niet hadden gekend konden we het ook niet voorkomen.

stoppen met inteelt zal niet meevallen, beperken van inteelt wel...[/quote]

als blijkt dat een stier als PP ook drager is, dan kom je er met beperken van inteelt niet.

BWB-fokkers zijn bijna HF-fokkers geworden. Straks beginnen we ook nog met Genomic Selection :?

Moeten we gebrekenvrije stieren of de beste stieren gebruiken?[/quote]
nicoVdm1

Berichtdoor almox » za mei 04, 2013 07:52

nicoVdm1 schreef:Bij passe partout weten we niet van wat de privé stieren afstammen . Misschien in vierde of vijfde generatie terug een bekende stier? Gelukkig komen de gebreken gekend zodat we kunnen kruisen met vrije stieren en we weten nog niet hoe erg het probleem is of zal worden maar als we het niet hadden gekend konden we het ook niet voorkomen.

Moeten we gebrekenvrije stieren of de beste stieren gebruiken?[/quote][/quote]

PP gaat langs vaderskant terug op Vaniteux, die zelf terug ging op Mysterieux (Campre) en Bison. Voor de rest is er niet veel gekend over zijn afstamming. De andere koeien en dekstieren zijn nog maar enkele generaties ingeschreven.

Als je rekening houdt met de 7 gekende gebreken én deze nieuwe én liever geen witte vaarzen hebt én ... , wat blijft er dan nog over?
almox

Berichtdoor almox » za mei 04, 2013 07:53

nicoVdm1 schreef:Bij passe partout weten we niet van wat de privé stieren afstammen . Misschien in vierde of vijfde generatie terug een bekende stier? Gelukkig komen de gebreken gekend zodat we kunnen kruisen met vrije stieren en we weten nog niet hoe erg het probleem is of zal worden maar als we het niet hadden gekend konden we het ook niet voorkomen.

Moeten we gebrekenvrije stieren of de beste stieren gebruiken?[/quote][/quote]

PP gaat langs vaderskant terug op Vaniteux, die zelf terug ging op Mysterieux (Campre) en Bison. Voor de rest is er niet veel gekend over zijn afstamming. De andere koeien en dekstieren zijn nog maar enkele generaties ingeschreven.

Als je rekening houdt met de 7 gekende gebreken én deze nieuwe én liever geen witte vaarzen hebt én ... , wat blijft er dan nog over?
almox

Berichtdoor kurt lips » za mei 04, 2013 11:11

Mag ik toch enige rust prediken? Ik wil geen afbreuk doen aan de info die NicoVdm1 ontvangt en post. Maar we hebben dit nog eens voorgehad en toen bleek het een storm in een glas water. Ook meenemen, embryonale sterfte komt sowieso voor. Zelf heb ik er nog niets van gehoord en er is geen enkele officiële instantie die er al iets over informeert. Even zoeken op het net brengt ook niks. Zou kunnen dat het om de beginfase gaat en er nog niet veel van geweten is...
Daarom nu al oneliners rondstrooien is te goedkoop. Beperken van inteelt is inderdaad belangrijk. We moeten duidelijk naar een bredere basis waarmee we verder fokken. Daar zit het probleem. Waarom zijn KI en boeren zo wild van Adagio en zijn zonen en niet van pakweg Jesse? Jouw antwoord op die vraag stemt tot nadenken als je dat generaties na elkaar toepast! In veel vakbladen lees je interviews. Bijna altijd - en dat geldt niet alleen voor BWB!!!! - hebben (succes)fokkers embryo's van heel gekende fokkerijen gekocht en daarop verder gefokt. Ze zijn dus vanuit dezelfde genetische basis gestart. Waarom eens niet iemand centraal stellen - of meer interesse in zijn fokproducten - voor iemand die zelf vanuit 0 vertrokken is, lijnen heeft opgebouwd en daarbij niet voor de courantste genen (of combinaties?) koos?
Een mentaliteitswijziging heb je echter niet op 1 dag!! Al is er wel iets in positieve zin geëvolueerd na de eerste zeven genetische gebreken.
Voorlopig zal ik mijn drachten van Nelson opvolgen. Dat is de enige in het genoemde rijtje waar ik nu mee werk. Ook de fiches van alle blakdochters kijk ik even na. Opmerkelijke zaken laat ik meteen weten.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor nicoVdm1 » za mei 04, 2013 21:56

Ik heb de informatie van een CRV man en hij heeft het vorige week gehoord en op mail toegestuurd gekregen. Hij gaat me die mail doorsturen en indien hij dit heeft gedaan laat ik het weten en dan weten we misschien van waar het komt. Hopelijk klopt mijn informatie. "kurt lips"]Mag ik toch enige rust prediken? Ik wil geen afbreuk doen aan de info die NicoVdm1 ontvangt en post. Maar we hebben dit nog eens voorgehad en toen bleek het een storm in een glas water. Ook meenemen, embryonale sterfte komt sowieso voor. Zelf heb ik er nog niets van gehoord en er is geen enkele officiële instantie die er al iets over informeert. Even zoeken op het net brengt ook niks. Zou kunnen dat het om de beginfase gaat en er nog niet veel van geweten is...
Daarom nu al oneliners rondstrooien is te goedkoop. Beperken van inteelt is inderdaad belangrijk. We moeten duidelijk naar een bredere basis waarmee we verder fokken. Daar zit het probleem. Waarom zijn KI en boeren zo wild van Adagio en zijn zonen en niet van pakweg Jesse? Jouw antwoord op die vraag stemt tot nadenken als je dat generaties na elkaar toepast! In veel vakbladen lees je interviews. Bijna altijd - en dat geldt niet alleen voor BWB!!!! - hebben (succes)fokkers embryo's van heel gekende fokkerijen gekocht en daarop verder gefokt. Ze zijn dus vanuit dezelfde genetische basis gestart. Waarom eens niet iemand centraal stellen - of meer interesse in zijn fokproducten - voor iemand die zelf vanuit 0 vertrokken is, lijnen heeft opgebouwd en daarbij niet voor de courantste genen (of combinaties?) koos?
Een mentaliteitswijziging heb je echter niet op 1 dag!! Al is er wel iets in positieve zin geëvolueerd na de eerste zeven genetische gebreken.
Voorlopig zal ik mijn drachten van Nelson opvolgen. Dat is de enige in het genoemde rijtje waar ik nu mee werk. Ook de fiches van alle blakdochters kijk ik even na. Opmerkelijke zaken laat ik meteen weten.[/quote]
nicoVdm1

Berichtdoor Millo » zo mei 05, 2013 16:50

Dit topic was een stuk korter als er minder ge-quote werd!
Net als met de andere gebreken, je favoriete stieren gericht in blijven zetten. Elke stier voegt iets toe in de fokkerij.
En over een tijdje zijn diverse catalogussen weer vrij van de dan 8 gekende gebreken.
Of, om een bekende clown te citeren;"Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen"!
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » do aug 08, 2013 16:33

Met mijn Nelsondrachten is alles ok, voor zover ik weet. Moeders moeten afkalven in januari en februari. Was dit eigenlijk helemaal vergeten dit verhaal... tot vandaag!
Ik ben opgebeld door een contactpersoon in Vlaanderen van het labo in Luik dat zich hier mee bezig houdt. Er is wel degelijk bevestiging van het achtste gebrek. Er is nog verder onderzoek lopende en daarom vraagt men naar vrijwillige medewerking van stamboekboeren. Via CRV heeft men een lijst geselecteerd van verdachte paringen, lees stieren die drager zijn, gecombineerd op een moeder die mogelijk drager is. Mijn twee moeders die geïnsemineerd zijn van Nelson zijn mogelijk drager, onder meer via Blak en Lasso. Concreet werd mij gevraagd om van elke koe een bloedstaal te nemen (op mijn kosten). Indien een moederdier positief is, dan zou men van het Nelsonkalf ook graag een bloedstaal ontvangen. In ruil wordt mijn koe getest op elk genetisch gebrek. Uiteraard heb ik mijn medewerking verleend. Wordt vervolgd.
kurt lips

Berichtdoor Millo » zo aug 11, 2013 14:35

Interessant dat Blak genoemd wordt.
Uit een spoeling van een Cubitus koe met Blak hebben we problemen gehad..
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » za sep 28, 2013 19:58

Vandaag resultaten binnen gekregen van de testing. Beide dieren zijn negatief voor de nieuwe genetische afwijking, snapc4 genaamd. Ik moet mij bijgevolg verder geen zorgen meer maken, maar wel omzichtig omspringen met de Nelsonkalfjes in de toekomst.
kurt lips

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij