Fleuron de maffe

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Fleuron de maffe

Berichtdoor woutzor » vr aug 22, 2014 18:00

Hallo,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Fleuron de Maffe, en dan met name hoe ze zijn in de voorhand en achterhand op moment van geboorte. Hoorde laatst dat de voorhand mee viel, maar dat de achterhand heel wisselvallig kon zijn?
En zijn jullie verder tevreden over de ontwikkelingen van de dieren in loop der jaren?
Alvast bedankt.

Mvg. Wouter
woutzor

Re: Fleuron de maffe

Berichtdoor woutzor » ma sep 01, 2014 12:11

niemand kalveren van Feuron gehad?
woutzor

Berichtdoor almox » ma sep 01, 2014 14:37

Ik heb er geen gehad, zelf ook geen gezien. Wel gehoord van een dierenarts dat hij wisselvallig zou kweken. Van Empereur heb ik goede kalveren.
almox

Berichtdoor pruvost » ma sep 01, 2014 19:20

Ik heb één kalfje van Fleuron de Maffe uit een aangekochte vaars waarvan ik geen origine-gegevens had doorgekregen. De vaars was klein, niet super bevleesd. Het kalfje was ook vrij klein bij geboorte maar wel vlot bij het drinken en ondertussen een goed bevleesd en snel gegroeid diertje geworden.
pruvost

Berichtdoor woutzor » di sep 02, 2014 10:05

Ja idd dat had ik ook al gehoord van een dierenarts en dat vooral de achterhand heel wisselvallig kon zijn en dat moeten wij nou net niet hebben. Fleuron heb ik wel veel nakomelingen van gezien. Heb van Empereur zelf geen kalven gezien, hoe zijn deze kalven bij de geboorte? en hoe ontwikkelen ze in de jaren daarop?

mvg, wouter
woutzor

Berichtdoor Millo » wo sep 03, 2014 20:31

Je kan beter Attribut inzetten Woutzor.
Die staat bekend om zijn korte draagtijd, lichte kalfjes en goede conformatie.
Of laat je goed voorlichten met jullie fokdoel door de juiste personen bij de KI centra.
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor woutzor » do sep 04, 2014 08:51

Attribut heb ik in het echt gezien, maar ben er niet super enthousiast over. Hij heeft ook al beetje las van spatten op de achterbenen. En met Imperial en Germinal in de afstamming niet echt een stier die heel goed past bij ons fokdoel. Er is zeker niets mis met deze stieren, maar passen niet echt bij ons.

mvg, wouter
woutzor

Berichtdoor almox » vr sep 05, 2014 09:28

@Millo: ik vind het raar dat je Attribut aanbeveelt aan iemand die informeert naar Fleuron. Deze stieren zullen toch helemaal anders fokken? Attribut kweekt-naar wat ik gezien heb-niet goed in de achterbenen.

De 2 kalveren van empereur die ik heb werden met een normaal gewicht geboren. De bespiering is meer dan behoorlijk en ze vallen op door hun enorme lengte.
almox

Berichtdoor Gaby » vr sep 05, 2014 21:18

Hoi,

Ik heb vorig jaar 2 kalven gefokt van Fleuron,

Ik heb fleuron gebruikt op Verbeterd Roodbonte, om meer maat er in te fokken en om zijn lichte Geboortes, dit laatste viel een beetje tegen.

Kalf 1 een stier (blauw Bont) 65 kilo normale draag tijd ,heeft 2 dagen plat gelegen kwam toen pas in de benen.
Ik heb deze stier nog ,het is wel een harde groeier geworden .

Kalf 2 een kuis (zwart met rode gloed),normaal kalf had wel een krom achter poot.
in tegen stelling tot de stier een vinnig kalf.
De kuis doet het super en heeft een mooie v en achterhand.

Kort om ik heb het een keer geprobeerd met de stier ,maar ga hem niet meer gebruiken.
Gaby

Berichtdoor woutzor » ma sep 08, 2014 13:43

Bedankt zover voor de informatie. Iemand die nog iets kan zeggen over Empereur? Of mensen die nog stieren weten die lichte geboortes geven en niet extreem geconformeerd zijn bij de geboorte, maar waar later wel voldoende gestalte in komt? liefst vrij van Artaban bloed.
woutzor

Berichtdoor almox » ma sep 08, 2014 17:10

Giga
almox

Berichtdoor woutzor » ma sep 08, 2014 17:47

Giga had ik inderdaad zelf ook al gezien, maar is denk ik niet meer beschikbaar en helaas niet vrij van de gekende erfelijke gebreken. lennie van het caloenhof is een zoon van hem zou dit wel wat kunnen zijn? Voert wel in de 3e generatie terug op artaban. Bij ons zit ook 3 tot 4 generaties terug artaban bloed in sommige dieren zou dit dan kwaad kunnen?? Allemaal bedankt voor de reacties zover
woutzor

Berichtdoor MaHo » ma sep 08, 2014 21:03

woutzor schreef:Giga had ik inderdaad zelf ook al gezien, maar is denk ik niet meer beschikbaar en helaas niet vrij van de gekende erfelijke gebreken. lennie van het caloenhof is een zoon van hem zou dit wel wat kunnen zijn? Voert wel in de 3e generatie terug op artaban. Bij ons zit ook 3 tot 4 generaties terug artaban bloed in sommige dieren zou dit dan kwaad kunnen?? Allemaal bedankt voor de reacties zover

volgen mij kan het geen kwaad dat er in de vierde generatie inteelt zit. de ki-stier Ebony de la haie madame had tenslotte ook inteelt in de vierde generatie( via angelique de fooz die een dochter was van seduisant de fooz)

de stier harpon de l'orgelot zou ook een optie kunnen zijn, er zijn bij ons drie kalveren geboren geweest van hem en allemaal waren ze klein bij de geboorte, maar groeiden tamelijk goed uit
MaHo

Berichtdoor woutzor » di sep 09, 2014 09:15

Een stier die mij ook wel interessant leek was misschien Fiebo ter Reybroeck, heeft naar mijn inzien wel een goede afstamming waar groei en gewicht inzit en aan jackpot is volgens mij niet meer te komen. Alleen van deze stier weet je dus niet of die vrij is van de gebreken, zou CRV dat wel weten of testen ze deze stieren niet? op de site van hbbbb is ook niks te vinden.
woutzor

Berichtdoor woutzor » di sep 09, 2014 09:24

sorry heb het al gevonden is helaas drager van SQT
woutzor

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij