koe en gezondheid

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

koe en gezondheid

Berichtdoor kurt lips » wo jan 28, 2015 21:00

Een dezer dagen moet een vier jaar oude koe afkalven. Sinds een week of vier steunt ze duidelijk minder op de rechterachterpoot. Bij het gaan mankte ze eerst niet echt. Ondanks het slechtere weer koos ze er steevast voor om buiten te overnachten, zelfs als de rest binnen ging. Ik merkte bij het opstaan van het dier dat de poot als het ware sliep. Gaandeweg kwam het gewricht boven de hoef bol te staan. Bij langer rechtstaan leed ze volgens mij pijn.
Volgens de veearts gaat het hier om een probleem wat nog bij hoogdrachtige dieren voorkomt. Door de ligging in de buik drukt het kalf tegen een zenuwbaan van de poot waarbij het dier hinder ondervindt. Na het afkalven vermindert dit en raakt het probleem weer opgelost.
Ik heb ze nu aangebonden omdat ik het kalf elke dag kan verwachten. Ter hoogte van de hak is er nu ook een duidelijke verdikking waar te nemen en het kruis helt nu ook al zijwaarts af in de richting van de 'slechte' poot. De eetlust is duidelijk minder en er zijn al heel wat kilo's afgevallen. Aan de linkerzijde zie je niet dat het dier drachtig is, maar aan de rechterzijde zie je dat alles langs die kant zit.
Iemand ervaring met dit soort probleem? En wat mag ik verwachten van genezing, kan het het dat dit weer helemaal weggaat? Tips?
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Re: koe en gezondheid

Berichtdoor kurt lips » zo feb 01, 2015 14:35

Koe afgelopen nacht onverwacht gekalfd. En ja, soms loopt het helemaal fout. Vaginaal was plots wat nageboorte zichtbaar, dus alarm. Kalf zat stuk door baarmoeder heen en was al dood. Links zat baarmoeder ontzettend verkleefd, tot achter de ribben. Veearts heeft uiteindelijk inwendig kunnen naaien en laatste stuk als enige mogelijkheid aan buikwand vastgemaakt. Koe wel nog alert en met levenslust, maar normaal overleeft ze dit niet.
kurt lips

Berichtdoor Millo » ma feb 02, 2015 10:20

Dat is niet zo mooi Kurt! Jammer dat het zo gelopen is met je koe.
Nu hopen dat ze zich ongewoon blijft gedragen en dit alles overleefd!
Sterkte met de koe Kurt!
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor raf » ma feb 02, 2015 11:49

Leek mij van in het begin een verdacht verhaal. Shit happens. Hier werd dit jaar al een ( levend ) kalf geboren maar met navelbreuk en lever buiten het lichaam ontwikkeld! De moeder heeft het wel zonder problemen overleefd.
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor kurt lips » ma feb 09, 2015 21:11

8 dagen later...
Koe wordt nog elke dag met medicijnen behandeld. Ze maakt het goed. Veearts durft nu richting 50% overlevingskans kijken. Een wonder in de maak? Of moet ik echt geloven dat haar sterk en nors karakter (ja, een Harissondochter) haar ook vooruit helpt? Nu afwachten wat er gebeurt als we medicatie stoppen. En wat doet de baarmoeder die onvoldoende kan krimpen, voor een stuk dicht is met de buikwand en niet op haar plaats kan door de sterke verkleving?
Elke dag is een gewonnen dag, nog steeds...
kurt lips

Berichtdoor poekske » ma feb 09, 2015 21:13

kurt lips schreef:8 dagen later...
Koe wordt nog elke dag met medicijnen behandeld. Ze maakt het goed. Veearts durft nu richting 50% overlevingskans kijken. Een wonder in de maak? Of moet ik echt geloven dat haar sterk en nors karakter (ja, een Harissondochter) haar ook vooruit helpt? Nu afwachten wat er gebeurt als we medicatie stoppen. En wat doet de baarmoeder die onvoldoende kan krimpen, voor een stuk dicht is met de buikwand en niet op haar plaats kan door de sterke verkleving?
Elke dag is een gewonnen dag, nog steeds...

heb er geen benul van maar kan die baarmoeder er dan niet beter uitgehaald worden?
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Millo » do feb 12, 2015 20:29

Hoe is het nu met de achterpoot Kurt?
Is dát beter, nu ze de kalvingen gehad heeft?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » do feb 12, 2015 22:36

De zwelling van de achterpoot ter hoogte van de hak was na een dag of vier verdwenen.
Het gewricht boven de hoef blijft bol, maar stappen lukt behoorlijk al kost het wel moeite.
Koe loopt nu op een afgeschermd plekje buiten.
Medicatie is ondertussen stopgezet. Afwachten tot na het weekend.
kurt lips

Berichtdoor kurt lips » do feb 19, 2015 14:41

Wonderen, ze bestaan nog!! 19 dagen ver en alles verloopt nog steeds prima. Mijn koe heeft het overleefd! Met dank aan mijn zeer toegewijde veearts!
kurt lips

Berichtdoor kurt lips » za jul 11, 2015 11:43

Laatste episode: koe verliet deze week het bedrijf, 902 kg in normale conditie
kurt lips

Keer terug naar Vleesveefokkerij