editoriaal Zwitsers verbod

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

editoriaal Zwitsers verbod

Berichtdoor Guy » do feb 19, 2015 09:08

Zwitsers verbod is marketingbod
Vanaf 1 januari 2016 wordt het witblauwras verboden in Zwitserland. Dat kunt u lezen in de rubriek Vleestelex van het februarinummer. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: het Zwitserse verbod is enkel gestoeld op perceptie en marketing.
In Zwitserland is er geen raszuivere fokkerij met witblauw. Er worden jaarlijks voor kruising op melkvee wel enkele stieren en enkele honderden spermarietjes geïmporteerd. Als deze export wegvalt, valt de witblauwfokkerij in België niet meteen omver.
Het meest stoort mij de ‘onwetenschappelijke’ argumentatie voor dit verbod: de mutatie op het myostatine-gen wordt
beschouwd als een ‘krankheit-gen’ (vertaald: ziektegen) waardoor de dieren ‘levenslang’ lijden. Nou moe, wetenschappelijk is dat nog nooit onderbouwd. Witblauwen die een vakkundig uitgevoerde keizersnede hebben ondergaan, staan lustig te herkauwen na een tiental minuten. Daar zijn wel studies over. En ik ken koeien die vier, vijf, zes of meer keizersneden hebben ondergaan. Korte langleefbaarheid? De korte levensduur van een witblauwe heeft te maken met economische en maatschappelijke factoren: na vijf jaar groeit een koe niet meer en de consument wil jong en mals vlees.
Laat ik het eens omkeren: zijn de Zwitserse melkkoeien die de basis leveren van de wereldvermaarde Zwitserse chocolade vrij van mutaties? Ik denk het niet als je er de literatuur op naslaat: blad, cvm, SMA, SDM Weaver syndroom, SAA... En wat te denken over het dierenwelzijn bij de jaarlijkse wedstrijden met Zwitserse vechtkoeien van het eringer-ras? Het vlees ervan geldt als een delicatesse en fokkers, slagers en hotelhouders verenigden zich tot een organisatie ter bevordering ervan. Voorwaar, ik zeg u: het verbod is één en al perceptie en uit de koker van sluwe marketeers.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveefokkerij