binnenbekkenmaten stieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

binnenbekkenmaten stieren

Berichtdoor kurt lips » do maart 19, 2015 20:39

Vandaag te lezen op veeteeltvlees:

KI Samen publiceert als eerste ki-station de binnenbekkenmaten van haar stieren in de portfolio vleesveerassen verbeterd roodbont en Belgisch blauw.

Niet verwonderlijk dat een Nederlandse organisatie hiermee het snelst komt, denk ik dan. Wel verwonderlijk vind ik is het grote verschil tussen de stieren onderling (zie veeteeltvlees.nl). Dan lijkt daar inderdaad fokmarge op op het eerste zicht. Ik veronderstel dat fokkers van natuurlijk afkalven hiermee rekening houden, maar anderen? In België heb ik alvast geen weet van KI-organisaties die hier ook zo concreet mee bezig zijn. Of toch?
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Re: binnenbekkenmaten stieren

Berichtdoor woutzor » vr maart 20, 2015 01:07

In België worden de bekkens wel gemeten maar de gegevens worden niet gepubliceerd. Want niet elke stier geeft ook die gunstige bekkenafmetingen Door. Dan zul je eerst daar weer dochters van moeten gaan meten om een betrouwbare index te krijgen en daar loopt het naar mijn weten in vast.
woutzor

Re: binnenbekkenmaten stieren

Berichtdoor Guy » vr maart 20, 2015 07:49

enkele punten om in acht te nemen bij de cijfers:
- de leeftijd van de stieren; de inwendige binnenbekkenmaten groeien nog door tot een leeftijd van vier à vijf jaar
- dit zijn fenotypische cijfers; dit zegt niets over een genetische fokwaarde
- erfelijkheidsgraden (project natuurlijke luxe2006-2012):
vrb: hoogte 0.48 en breedte 0.38
bwb: hoogte is 0.40 en breedte 0.41
dit is hoog maar vergeet niet dat de stier maar de helft doorgeeft van zijn genetische aanleg. De andere helft komt van de moeder.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveefokkerij