Kleurendiscriminatie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Kleurendiscriminatie

Berichtdoor Guy » vr maart 20, 2015 08:27

Superioriteit van kleur moet stoppen
Is het verstandig om vast te houden aan de kleur van het haarkleed? Die vraag hield mij afgelopen tijd bezig naar aanleiding van de ontdekking van een nieuwe mutatie in het DNA van het Belgisch-witblauwras. Die mutatie zorgt ervoor dat de nakomelingen een grijsblauwe kleur bezitten. U leest het in dit nummer.
Uit een poll over kleurendiscriminatie op de website van VeeteeltVlees blijkt dat de meningen onder de veehouders verdeeld zijn: 42 procent van de respondenten vindt dat kleur en/of kleurpatroon nu eenmaal bij de standaard van een ras horen en behouden moet blijven, 58 procent stelt dat kleur niet belangrijk is. Wat telt is de bloedvoering en de intrinsieke kwaliteiten van een dier.
Ik kan mij in dat laatste volledig vinden. De consument eet het vel niet op, toch? Bijgevolg lijkt het mij niet meer van deze tijd om de rode haarkleur in het Belgisch-witblauwras of de zwarte kleur in het limousinras te weren uit de selectie-activiteiten. Terecht hebben zowel het Vlaamse als het Waalse stamboek dan ook beslist de blauwgrijze variant tot het stamboek toe te laten. Maar waarom nog steeds de rode kleur niet aanvaard wordt, blijft mij een raadsel. Het lijkt weinig coherent met voorgaande. Bovendien gooien we genetica weg die waardevol kan zijn. Het doet mij denken aan het gesloten houden van de gelederen binnen de adelstand. We weten inmiddels wat dat laatste heeft opgeleverd als neven en nichten met elkaar huwen vanwege het zogenaamde ‘blauwe’ bloed.
De superioriteit van kleur moet stoppen. Een rasvereniging hoort de geboorteboeken open te houden langs vrouwelijke zijde, de bloedvoering te registreren en een minimale grens voor raszuiverheid in de selectieprogramma’s vast te leggen. Klaar.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Re: Kleurendiscriminatie

Berichtdoor Millo » wo maart 25, 2015 11:55

Op naar het "Rood Wit-blauw"?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Lamborghini » di apr 07, 2015 12:11

Met een poll op de site moet je wel opletten daar in de hele keten van een rund verschillende
belangengroepen tegenkomt.
Bij dit forum zit je ingelogd onder de rubriek vleesvee-fokkerij. Wanneer er in dezelfde tekst van de moderator
al staat "we eten het vel toch niet op" spreekt men reeds over de consument en niet over de producent.
Daartussen heb je nog vetmesters die ook "vleesveehouder" zijn en wie het in sommige gevallen geen enkele
rol speelt welke kleur een dier heeft, zolang het maar bepaalde karkasklassificatie en voldoende groei heeft.
Binnen een fokkerij kan men de keuze maken om eender welke kleur te gebruiken, dat dier opnemen in een
stamboek vind ik een ander verhaal.
Het is juist door stamboekwerking dat verschillende rassen hun eigenheid behouden en erop toegezien wordt dat
de op te nemen dieren aan deze vereisten voldoen.
Er zijn tegenwoordig wel belangengroepen die de rode varianten willen promoten, waarvan damian van de boshoeve op de site van crv een voorbeeld is..
Deze "Hollandse rode" staat zelfs in het aanbod "Belgisch Witblauw"!
Lamborghini

Berichtdoor alexander » wo apr 08, 2015 08:36

Ik zou eigenlijk wel eens de lijst van dragende stieren willen zien?
opaque langoureux attribut en de rest ?
alexander

Berichtdoor almox » wo apr 08, 2015 08:44

Een lijst met de roodfactor stieren zou ook handig zijn:
Nodule, Vega, Goulu, Accord, Tarzan, Dartagnan, ...
almox

Berichtdoor Lamborghini » wo apr 08, 2015 14:02

Iedereen wil dat weten en duidelijk in kaart brengen..
(Toch zeker alvorens zomaar stappen te zetten om kalveren te aanvaarden in het stamboek..)
Door dit te doen zouden bepaalde populaire stieren minder verkocht worden en is er een commercieel probleem!
Dan maar, alvorens de probleemstieren in kaart te brengen, pleiten om de kalveren alsnog in het stamboek te aaanvaarden, dan is er (commercieel) toch niets aan de hand...?!?
Enkel diegene die er niet om geeft kleurvarianten te fokken zouden deze stieren inzetten, benieuwd hoeveel er dat nog zouden zijn en of dit percentage zou aanleunen bij de op deze site gehouden poll....
Lamborghini

Berichtdoor kurt lips » zo jul 19, 2015 09:19

Ik heb nu zelf een roodwitte Tarzanvaars uit een witblauwe Gouludochter. Behalve de kleur bezit het dier alle kenmerken en genen van witblauwen. Vorig jaar uit dezelfde combinatie een volledig witte vaars. En als je opnieuw eenzelfde combinatie gebruikt, dan is het toch omdat je (heel) tevreden was.
In het melkvee wordt, o.m. omwille van heterosis, wel vaker gewerkt met rood- en/of zwartfactordragers. Het mooie daar is, dat het ook effectief vermeld staat bij de elke stier als hij drager is.
Als men mijn rood vaarsje niet wil opnemen in het stamboek, dan vind ik dat het stamboek een rol moet spelen om deze informatie verplicht kenbaar te maken. Geen probleem voor mij als men de rode kleur niet moet hebben, maar dan wil ik als fokker door een gebrek aan informatie niet met een rood-witte 'witblauwe' opgescheept zitten die men weigert in het stamboek op te nemen omwille van de kleur. De genetische gebreken worden toch ook gepubliceerd?!

Terloops, op welke dieren wordt Damian gebruikt? Witblauw? Rood? Ik hoorde alvast dat de stier hoofdzakelijk in Nederland gebruikt wordt, maar ik heb dit maar uit 1 bron.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor G.U. » zo jul 19, 2015 10:01

Roodbonte en zwartbonte holsteins zijn beide holsteins dus van heterosis is geen sprake als je die kleuren kruist. Een ouderwetse gedachte dat er grote verschillen tussen de beide kleurslagen zit. Het is toch alleen maar leuk en aardig dat er ook rode 'witblauwen' zijn? De kleur bepaalt de niet hoe goed of slecht een koe is
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor kurt lips » zo jul 19, 2015 12:38

Ik heb helemaal geen probleem met de andere kleur en het rood zegt inderdaad helemaal niks over de kwaliteit van het dier. Ik klaag alleen aan dat ik door onvoldoende informatie - die wel gekend is! - een koppeling maakte met als gevolg een kalf dat niet in het stamboek kan.
kurt lips

Berichtdoor Erikjan » ma jul 20, 2015 10:20

kurt lips schreef:Terloops, op welke dieren wordt Damian gebruikt? Witblauw? Rood? Ik hoorde alvast dat de stier hoofdzakelijk in Nederland gebruikt wordt, maar ik heb dit maar uit 1 bron.

https://shop.crv4all.nl/shop/nl/sire/Be ... 2BBoshoeve
bedoel je deze stier?
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Erikjan » ma jul 20, 2015 11:10

http://www.verbeterd-roodbont-vleesvee.nl/index.htm
Zou de stier niet op verbeterd roodbont worden gebruikt. Nieuw bloed is natuurlijk goed om inteelt te beperken.
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor kurt lips » ma jul 20, 2015 12:02

Het gaat inderdaad over deze stier. Wat betreft gebruik, ik hoorde ook dat hij op rood wordt gebruikt.
kurt lips

Berichtdoor Robert » ma jul 20, 2015 15:32

Het vreemde is, dat er nog geen geboorten van nakomelingen zijn geregistreerd. Er zouden toch kalveren van Damian 'aan de grond' moeten liggen.

https://apps.crv4all.nl/modules/stierzo ... 0877782898

In de toekomst zal er meer roodbont komen vanuit de Verbeterd Roodbont hoek. Bij de vbt wil men meer ontwikkeling en meer kilos aan 't beest en daarom wordt er met BWB gekruist.
Waarom de roodfactor niet wordt gepubliceerd, moet je aan het stamboek vragen. Ze kunnen van alle stieren zien welke de RF+ factor heeft.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor MaHo04 » ma jul 20, 2015 19:40

staat damian dan ook vermeld in de nieuwe catalogus of niet? Op de site van crv staat de stier ook tussen de lijst met mixte stieren. Of wordt de stier dan op 3 verschillende rassen gebruikt?
MaHo04

Keer terug naar Vleesveefokkerij