Editorial april 'fokkerijkoers afkalfgemak'

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Editorial april 'fokkerijkoers afkalfgemak'

Berichtdoor Guy » zo apr 26, 2015 08:08

Een correcte prijs kan de politiek niet geven
Recent was ik aanwezig op de stieradviesavond van de Nederlandse witblauwafdelingen Centraal en Limburg. Op de vergadering stond, naast een stierenpresentatie door vijf ki-centra, ook een discussie geagendeerd omtrent de visie van deze ki-centra op het nieuwe Nederlandse fokdoel ‘afkalfgemak’ en het meten van de binnenbekkenmaten bij ki-stieren.

Het debat heb ik met gemengde gevoelens aanhoord. De discussie was immers ontdaan van feiten en nuances. Zoals de melding dat er in België op grote schaal binnenbekkenmaten worden gemeten. Een check bevestigde mij nadien dat er niet op grote schaal wordt gemeten in België. Of het uitpakken met een erfelijkheidsgraad voor binnenbekkenmaten van 0,5: hoog erfelijk dus. Correcter is 0,40 voor bekkenlengte en 0,41 voor bekkenhoogte. En deze cijfers betreffen één onderzoek. Ook hier zou een check via een tweede, onafhankelijk onderzoek wenselijk zijn. Wie de literatuur erop napluist, vindt een erfelijkheidsgraad voor het interne bekkenoppervlakte (breedte maal hoogte) tussen 0,36 en 0,61. Maar tussen 0,36 en 0,61 is een wereld van verschil voor de fokkerij.

Dit gesteld zijnde, naar de veehouders die om den brode Belgisch witblauw vleesvee houden, zeg ik: ga ervoor, op eigen kracht, met alle beschikbare informatie. Vanuit België is geen hulp te verwachten. Werk op bekkenmaten, drachtduur, lage geboortegewichten en voeding. Maar werk meteen ook aan een economisch draagvlak. Hou de groei van de ‘licht geboren dieren’ nauwlettend in de gaten. En maak werk van de afzet van uw eindproduct. Een afzetmarkt met een correcte prijs voor de nieuw toegevoegde waarde gaan de politiek en het stamboek u niet op het bord leggen.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveefokkerij