Koe met viskop

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Koe met viskop

Berichtdoor Guy » wo jun 24, 2015 06:50

Een koe met een viskop? Neen, bedankt
In het juninummer, rubriek Vleestelex, staat een bijzonder berichtje te lezen. Via gentechnologie is men erin geslaagd om een runderras te creëren dat vijfmaal meer gezonde omega 3-vetzuren aanmaakt. Omega 3-vetzuren haalt de mens nu uit het eten van bijvoorbeeld vette vis.
Voor hun creatie hebben de onderzoekers de soortgrens doorbroken en een gen uit een rondworm ingebracht bij het rund. Het experiment roept vragen op zoals: komt transgenese of een kruising tussen soorten in de natuur voor? Recent hebben onderzoekers gevonden dat de zoete aardappel van nature transgeen is. In deze aardappel werd DNA van bacteriën geïdentificeerd. Maar in de dierenwereld zijn er, bij mijn weten, van nature geen soortkruisingen. Dat hoeft geen verwondering: soortkruisingen zijn meestal onvruchtbaar. Voorbeelden zijn de hybride muilezel, de lijger of nog de zezel, die door de mens bedacht werden.
Een andere vraag: is er een maatschappelijk draagvlak? Als ik terugdenk aan de verhitte discussies rond de stier Herman, de stier met een menselijk gen, of meer recent rond de transgene zalm, kun je stellen van niet. Er is zelfs geen breed draagvlak voor transgene gentechnologie bij planten, als ik teruggrijp naar de geringe maatschappelijke acceptatie van Bt-mais (mais met genen van een bodembacterie) in Europa.
Kan transgenese een nuttige bijdrage leveren? Er zijn andere manieren om de voedingswaarde van dierlijke producten te verhogen. Bijvoorbeeld door te sturen op de diervoeding, zoals we eigenlijk nu al doen. Is een omega 3-kip trouwens geen beter idee? Kip is voor een groot deel van de wereldbevolking veel toegankelijker dan rund. Bovendien bezit een kip een betere voeromzetting.
Neen, voorlopig geen rund met een vette viskop voor mij.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveefokkerij