editorial VTV09: Trein der traagheid

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

editorial VTV09: Trein der traagheid

Berichtdoor Guy » ma sep 28, 2015 07:08

Trein der traagheid
De trein waarmee men in vele rundveerassen – melkvee en vleesvee – wereldwijd het hoornloosheidsgen aan het infokken is, valt niet meer te stoppen. Zowel vanuit arbeidstechnisch oogpunt als vanuit het standpunt van dierenwelzijn zijn voor de introgressie heel sterke argumenten.
Maar in de wieg van het Belgisch-witblauwras wordt niets ondernomen en is de belangstelling uit vrees voor verlies aan vleeskwaliteit zero. Toeval of niet, maar wat verderop in dit nummer weerklinkt de wake-upcall van ILVO-baas Joris Relaes naar een toekomstvisie voor het witblauwras en medefinanciering vanuit de sector voor projecten. Het is het laatste redmiddel voor het handhaven van de unieke Vlaamse witblauw-onderzoeksveestapel op het ILVO.
Laten we nu net in Vlaanderen met CRV ook beschikken over een collectieve veeverbeteringsorganisatie die heel wat wetenschappelijke kennis over fokkerij
herbergt, die beschikt over allerlei geavanceerde voortplantingstechnieken en die enige financiële draagkracht bezit voor projectmedefinanciering. Het bruggetje in mijn hoofd zegt dan dat beide organisaties best op zeer korte termijn aan tafel kunnen gaan zitten om hoornloosheid in de witblauwonderzoeksveestapel van het ILVO in te fokken. En zulk project kan dan ook wetenschappelijk begeleid worden door onder meer professor Stefaan Desmet, professor kwaliteit dierlijke productie aan de Universiteit Gent. Want ja, er zullen meerdere generaties overheen gaan om kwalitatieve, homozygoot hoornloze witblauwen te fokken.
Wat een mooie, collectieve uitdaging voor de Vlaamse witblauwfokkerij. Want laten we wel wezen: met de trein der traagheid kom je ooit op je bestemming aan, maar wel altijd te laat.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Re: editorial VTV09: Trein der traagheid

Berichtdoor Idris » ma sep 28, 2015 13:13

Dag Guy, Als practiserend dierenarts en BWB-liefhebber voel ik mij toch verplicht om te reageren. Vraag 1: Wat is de economische meerwaarde van genetische hoornloosheid? 0,000000 Vraag 2: Waar ga je binnen de BWB-populatie de hoornloosheid vandaan halen? Nergens, want die is er niet. Er is geen lijn binnen het BWB die genetisch hoornloos is. Om het hoornloosheidsgen in te fokken, zal er al gekruisd moeten worden met een ander hoornloos ras en dat is door veel fokkers niet gewenst, want de hoornloosheid staat financieel niet in verhouding tot het verlies aan vleeskwaliteit. Eigenlijk geldt hier net hetzelfde als bij de zoektocht naar een natuurlijk kalvend BWB.
Extra kanttekening: Hoeveel dieren zijn er al hoornloos binnen de holsteinpopulatie? Dat is peanuts. Alleen worden er nu een aantal stieren vermarkt puur om de hoornloosheid, want de rest van het plaatje is eigenlijk ontoereikend.
Als dierenarts onthoorn ik aardig wat kalveren en er zijn er nog maar bitter weinig die ik niet hoef te doen omwille van hoornloosheid. De melkveehouders hebben ook veel relevanter zaken om te verbeteren dan hoornloosheid.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor almox » ma sep 28, 2015 17:42

Er zijn reeds hoornloze Belgische Wit-Blauwen in Canada! Van Ideale Dehorner Pp kan er normaal dit najaar sperma geïmporteerd worden. Er werden onlangs ook embryo's gemaakt die al PP kunnen zijn!
almox

Berichtdoor Guy » ma sep 28, 2015 18:03

Yep, in Duitsland eveneens.
Om op de vragen van idris te antwoorden:
1 economische betekenis: ofwel ben je als dierenarts een edelmoedig man en vraag je geen ereloon voor het onthoornen. Met steeds meer grotere veestapels zal je edelmoedigheid in voorkomend geval nog groter moeten worden. Ofwel reken je wel een ereloon aan en dan heb je het antwoord op je eerste vraag.
2 ander ras:klopt. Het zal uit een ander ras moeten ingefokt worden en dan via terugkruising werken wat men introgressie noemt. Welk ras:? Daar zijn verschillende opties voor. Ik pleit voor het van nature hoornloos angus ras om meerdere redenen. Het angus ras bezit dezelfde mutatie van het myostatinegen op dezelfde plek als het wit-blauw. Er zijn , alhoewel zeldzaam , angusdieren die homozygoot dikbil zijn, mh/mh dus. Twee: het angusras heeft iets wat wij missen in het wit-blauwe: smaak via intramusculair vet. Drie: het beenwerk is hard. Dat kunnen we ook best gebruiken.
3. De outcrossbloedlijn van empire werd in de aanvang ook weggelachen . Gelukkig heeft Benoît cassart van fabroca zich daar niets van aangetrokken. Dankzij empire op heel best fokkende koeien is het kwaliteitsverlies minimaal geweest en hebben we nadien weer enkele stappen voorwaarts gemaakt.
Guy
Moderator

Berichtdoor Idris » ma sep 28, 2015 20:40

Ik weet niet of ik edelmoedig ben, dat betwijfel ik zelfs, maar ik ben wel rationeel en dat is men in Nederland al een tijd verleert. Daar kan ik ondertussen al een aantal boompjes over opzetten, maar dat zou ons te ver afleiden en niet bij het onderwerp houden.
Als we toch naar Canada moeten om hoornloze BWB te halen, dan dwalen we ver af. Net als Duitsland waar niet eens zuiver BWB-vleestype is. In Duitsland wordt BWB gebruikt als gebruikskruising. Met dat soort dieren zal de kostprijs van het onthoornen (want ik doe dat inderdaad niet gratis) inderdaad de economische meerwaarde moeten zijn. Maar bij een pure BWB is de kostprijs van onthoornen te verwaarlozen.
Het voorstel van Angus is echt wel waardeloos, want dat krijg je aan geen enkele BWB-fokkende belg of nederlander verkocht. Een Angus ziet er uit als een te vette holsteiner maar lijkt in niets op een BWB.
In Ierland en ook Engeland maakt men eindkruisingen tussen Angus en BWB om een beter bevleesd karkas te krijgen.
Wat Empire in dit verhaal doet, is mij een raadsel want heeft niets met hoornloosheid te maken. Trouwens Empire gaat terug op Opium en Galopeur en is dus ook geen outcross.
Idris

Berichtdoor Robert » ma sep 28, 2015 22:22

wel hoornloos maar toch iets anders dan het type in Belgie

http://www.belgianblues.co.nz/belgian-b ... -1332.html

of anders maar zwart

http://www.cogentinternational.co.uk/bu ... .php?id=89

Natuurlijk ook in de bruine versie, met billen

http://www.powerfulgenetics.com/limousi ... p-195.html
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Guy » di sep 29, 2015 07:35

Men mag dan de halve fokkerijwereld voor gek verklaren, ik denk dat een hoornloos bwb ras wel toekomst heeft als je alle puzzelstukjes ( economie (( kostprijs onthoornen, huidige overproductie, arbeid)), dierenwelzijn et cetera ) naast elkaar legt. Een andere toekomstvisie is meer dan welkom.
Guy
Moderator

Berichtdoor Robert » di sep 29, 2015 11:22

hoorns zijn toch nauwelijks een probleem. Alleen voor diegene die van niets weten, achter de mode aanhobbelen is het een kwestie.
Hoornloosheid bij andere rassen is door hobbyisten opgepakt, geen droog brood mee te verdienen.
Later pakt de o zo hippe KI wereld van 't korte termijndenken het op. De werkwijze is als volgt. Men koopt een stier zonder de aanleg van hoorns van een hobbyist, er wordt een probleem gecreëerd gesteund door pers en onwetendheid en voilà de oplossing wordt gepresenteerd. Magazines kunnen weer vol, advertenties verkocht en de rieten in het vat gedrukt. Met visie of fokkerij heeft het niets te maken 8)
Robert

Berichtdoor alexander » di sep 29, 2015 12:18

Is zeker een meerwaarde gezien de stijgende druk van dierenwelzijn enz
Ik wil er alleen niet zelf aan beginnen, dit is iets voor een onderzoeksinstelling die gesteun is door de overheid bv. Om zo binnen 10 of 20 jaar misschien een volwaardig hoornloos dier te kunnen leveren voor in te kruisen dat dezelfde raseigenschappen bezit. Maar is zeker de moeite om in te investeren. Zoals ook de genomix (onthoornen is zeker niet de leukste job voor boer en kalf)
alexander

Berichtdoor Guy » di sep 29, 2015 15:34

Robert: mij best dat je dit geen visie vindt. Misschien kan je jouw visie hier delen?
Guy
Moderator

Berichtdoor Guy » di sep 29, 2015 15:40

kijk even op deze link:

https://www.facebook.com/marc.seguin.925?fref=ts

Is niet verkeerd als basis om terug te kruisen, toch?
Guy
Moderator

Berichtdoor Idris » di sep 29, 2015 18:39

Als hoornloosheid zo'n grote toekomst heeft, waarom is het jongvee bij het melkvee dan nog niet genetisch hoornloos en dat in tijden van genomics en hoge genetische vooruitgang en korte generatie-intervallen? Simpel omdat dat economisch weinig bijbrengt, en dat de hoornloze stieren vaak andere, serieuze steken laten vallen. Lawn Boy P-dochters vergaten al eens melk te geven en zijn niet te sterk in de benen en vrij frêle qua frame. Mitey P-dochters idem.
Wat heeft al dan niet genetisch hoornloos zijn te maken "huidige overproductie" en arbeid?
Wat dierenwelzijn betreft, kan ik als dierenarts het volgende stellen: als kalveren zowel algemeen als lokaal verdoofd worden en daarna nog een langwerkende pijnstiller krijgen, zie ik geen probleem qua dierenwelzijn. Maar er zijn helaas nog altijd veehouders die kalveren onthoornen zonder iets. Als de bestaande, controlerende instanties hun werk goed deden, maakten we daar misschien nog een stap vooruit.
Maar dat argument van dierenwelzijn wordt graag gebruikt in Nederland. Dat geldt niet alleen voor onthoornen maar ook voor de keizersnede. Maar ook daar geldt: een vakkundig en tijdig uitgevoerde keizersnede biedt veel meer welzijn dan een geforceerde, "natuurlijke" verlossing. Als ik veel holsteinvaarzen bekijk na de kalving, daar stel ik mij meer vragen bij.
Alle voorgestelde opties op genetische hoornloosheid zijn voor de pure,, vleestypische BWB-fokkerij onbespreekbaar. Die dikbilvarianten waar men mee komt aandraven, vallen in België onder het dubbeldoel BWB. De kruisingsproducten die zouden ontstaan, zullen 1,5 à 2,5 euro/kilo vlees minder opbrengen. Wat denk je nog van de economische waarde van genetische hoornloosheid?
Idris

Berichtdoor Guy » wo sep 30, 2015 08:04

Ik ken de situatie niet van de individuele hoornloze melkveestieren op de fokkerijkaart. Maar ik weet wel :
1. Dat men in het limousin ras er na 20 jaar fokkerij op hoornloosheid wel op het punt staat om kwalitatieve hoornloze fokstieren af te leveren.
2. Dat een bedrijfsvoering enkel en alleen afstemmen op economische wetmatigheden passé is. Dat geldt zowel voor de melkveesector als de vleesveesector en veel andere activiteiten in onze samenleving. In de agrarische sector: bij hoge prijzen gaat de boer meer produceren wat de prijs doet dalen. Bij lage prijzen, gaat de boer alweer meer produceren wat de prijs laag houdt. En die cirkel leidt tot overproductie, ook in de vleesveesector. In de vleesveefokkerij kan er bijgevolg, mijn inziens, gas teruggenomen worden in de koers naar meer kg’s (gewicht) en veel euro’s per kg (kwalitatieve bespiering). Men kan zich gaan focussen op andere kenmerken via genomics (maar daar is nog een lange weg te gaan in vleesvee) of zoals hoornloosheid. Aan genoomselectie is Wallonië aan het werken. Dat wiel moeten we in Vlaanderen niet opnieuw willen uitvinden. Wel kan in Vlaanderen werk gemaakt worden van een kernfokkerij met hoornloze, S-karkas dieren.
3. Naast de vier marketing P’s (prijs, product, plaats (distributie) en promotie) is er ook zoiets als ‘licence to produce’. Dat element wint steeds meer belang, of je het nu graag hebt of niet. Hierin kan een hoornloos witblauw ras haar rol spelen zoals ook de natuurlijke geboorten. Alhoewel ik zelf heel sceptisch ben over dit laatste, hou ik mijn vizier open en volg wat er in Nederland dienaangaande gebeurt. Zeg nooit nooit.
4. We kunnen gelijk hebben wat dierenwelzijn en onthoornen/keizersneden betreft, maar gelijk krijgen van de consument/burger is een ander paar mouwen. Met een defensieve houding van eigen behoud gaan we het niet redden, schat ik zo.
5. En de discussie afblokken met prijzen van nu die binnen 20 jaar gaan gelden? Ik wou dat ik zo’n kristallen bol had.

Dit gezegd zijnde, ik ben nog altijd benieuwd naar jouw en andere toekomstvisies want buiten een afbraakpolitiek lees ik hier weinig hoe het dan wel zou kunnen/moeten. En dat maakt mij bijzonder triest.
Guy
Moderator

Berichtdoor G.U. » wo sep 30, 2015 09:03

De burger vertellen dat verstandskiezen trekken een grotere ingreep is :wink:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Robert » wo sep 30, 2015 09:30

Hoe lang ben je nu werkzaam in de (vlees)veefokkerij / houderij Guy?
In Nederland lag het hoogtepunt eind jaren 60 en begin jaren 70. Na succesvolle jaren van groei en innovatie werd er geoogst en was er waardering. Al zeker één (maar misschien ook wel 2 of 3) decennia is de vooruitgang gestopt, de laatst rek eruit, passie verandert in verbetenheid en korte termijn gelijk krijgen. Dezelfde (jonge) monden die gevoed zijn staan nu open met luide taal dat de landbouw vervuiler is, dat veehouder de 'intrinsieke waarde' :roll: van een dier en natuur niet meer kennen. Je bent vast één van de eersten die 't voorgaande heeft gerealiseerd. Uitzonderlijk is de landbouwproblematiek niet want kijk om je heen in de samenleving waar dromen over lange termijn al lang afgebroken is.

Nu beklaag je je. Vraagt aan de lezers om visie over een onderwerp wat volgens mij slechts een kleine bijzaak is en noemt de reacties afbraak. Wellicht getuigen de reacties hier zich van realisme. :|
Robert

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij