editorial VTV09: Trein der traagheid

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: editorial VTV09: Trein der traagheid

Berichtdoor Guy » wo sep 30, 2015 09:36

Het is geen geheim: ben niet van landbouwafkomst maar heb sinds mijn héél prille jeugd mijn hart verpand aan de landbouw waarvan anno 2015 dertig jaar aan de rundveeverbetering. Sta nu op zeven jaar van mijn pensioen. :cheers:
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Berichtdoor almox » wo sep 30, 2015 10:29

Voor het imago van het bwb zou hoornloosheid een goeie zaak zijn. Alle andere rassen zijn op de trein gesprongen, het bwb blijft achter. De 'burgers' zullen ooit wel verwachten dat runderen genetisch hoornloos zijn.

Ik vind dat er moet gekeken worden naar manieren om het imago van het ras op te blinken. De hoornloze bwb's zijn voorlopig nog niet het type dat we wensen, maar in enkele generaties kunnen we het huidige type wel hoornloos fokken. Maar daarvoor moet je de huidige hoornloze stieren wel gebruiken! Ik ben momenteel aan het kijken om sperma in te voeren.

Als je kan kiezen tussen 2 dieren, de ene hoornloos en de andere niet, die qua gewicht en kwaliteit evenwaardig zijn, dan kiest iedereen hier toch de hoornloze?
almox

Berichtdoor Guy » wo sep 30, 2015 11:59

Almox
Voor wat het waard is: het is mijn inziens goed om in gedachte te houden dat er twee genetische varianten van het hoornloosheidsgen zijn: de angelsaksische variant en de, zeg maar, melkveevariant. De angelsasksiche variant kunnen ze in Frankrijk al op embryonaal niveau identificeren als je zou denken aan embryotransplantatie om sneller vooruit te gaan. Met de melkveevariant kan het (nog) niet.
Betreffende de stierkeuze: denk vooraf aan bloedspreiding. Misschien overleggen met een collega die er ook zou willen mee starten.
Betreffend de koekeuze: ik zou gaan voor de opbouw op basis van de beste koeien en niet van de minste koeien om in kwaliteit niet al te veel in te boeten. Ook hier bloedspreiding in de gaten houden. Verder zou ik mij beperken tot de opbouw van een nucleus of kerngroep. Dit om je inkomsten de eerste tien jaren uit de gangbare vleesproductie niet in het gedrang te brengen.

Betreffende het paringsschema: op de vrouwelijke, heterozygote hoornloze F1 terug witblauw en op de vrouwelijke heterozygote F2 terug witblauw en zo verder tot de gewenste kwaliteit en raszuiverheid witblauw. Pas als die er is kan je gaan denken aan het aanhouden van de mannelijke, heterozygote hoornloze dieren om te kruisen met de vrouwelijke, heterozygote hoornloze dieren om aldus homozygote hoornloze dieren te bekomen. Zo werken ze momenteel in Frankrijk.
Het is wel werk van lange adem, vraagt wat investering maar dat is fokkerij altijd.
Succes. Ik geloof er alvast in.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Berichtdoor MaHo04 » wo sep 30, 2015 16:58

Almox,

van welk ki-station en welke stieren ben je dan van plan sperma te importeren?
MaHo04

Berichtdoor almox » wo sep 30, 2015 18:05

Het gen komt van bij de Limousin's.
De stier is ondertussen toch al 5 generaties BWB.
Er moeten nog enkele formaliteiten afgehandeld worden, daarna zou ik (omwille van de hoge kostprijs) een beperkt aantal rieten bestellen en gebruiken op dieren die voor mij genoeg kwaliteit hebben om stiermoeder te zijn, met verschillende origines en met een hoge kans dat ze vrij zijn van gebreken. Misschien spoel ik een koe er mee, ik weet het nog niet.

Ik denk dus om enkele rieten te gebruiken van 1 stier en om vervolgens een hoornloze zoon te laten dekken, zodat het gen zich verspreidt.
almox

Berichtdoor hulsteins » wo sep 30, 2015 22:02

het Limousin-ras heeft van nature geen hoornloosheid-gen
dit gen is er via Angus ingefokt , wellicht in Canada ofzo

zoals Guy al zegt , daar is men al een 20 jaar mee bezig
om langzaam maar zeker steeds meer heterozygote stieren beschikbaar te hebben en
naar ieders voorkeur , te laten gebruiken , zodat t langzaam verspreid wordt

indien 'maatschappelijke organisaties' of individuele fokkers
plots de behoefte of noodzaak voelen om naar volledig hoornloos over te schakelen
KAN dan op korte termijn voorzien worden in veel homozygote stieren
ZONDER veel last te krijgen van de gebruikelijke 'bottleneck' bloedvernauwing

zelfs op de FR 'marktplaats' vindt je goede Pp Limousin-stieren :
http://www.leboncoin.fr/animaux/854740688.htm?ca=18_s
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Vorige

Keer terug naar Vleesveefokkerij