Hemelprijzen (editoriaal VTV11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Hemelprijzen (editoriaal VTV11)

Berichtdoor Guy » vr nov 20, 2015 08:15

De hemel is niet de grens
Ik kom even terug op de eliteveiling voor vrouwelijk fokvee tijdens de NVM. Die veiling was bijzonder succesvol voor de verkopers van blonde d’Aquitaine-fokmateriaal. Die verkopers keerden huiswaarts met een tevreden gevoel. De aanbieders van limousin- en witblauwdieren waren minder succesvol. Slechts één dier werd gegund. Daar wil ik het eens even over hebben.
Mijn oude leermeesters in de fokkerij – heel talentrijke veehouders die bereid waren hun kennis te delen — leerden mij dat je voor een fokdier één derde boven op de slachtwaarde van een dier mag vragen als richtprijs. Een voorbeeld: een S-koe die 900 kilogram op voet (levend) weegt en een slachtwaarde (op voet) bezit van 2,95 euro per kilo (totaalwaarde dus 2.665 euro), komt dan uit op een ‘richtprijs’ fokkerijwaarde van gemiddeld 3.540 euro. Hetzelfde principe als vergoeding voor de extra inspanning van de fokker (geboorteregistratie, inseminatie, stamboekopname, ….) geldt ook in andere rassen. Daarboven speelt het spel van vraag en aanbod.
Zaten we van die richtprijs ver af bij witblauw en bij limousin? Ik dacht het niet. Het verontwaardigde ‘oh’ op de tribunes voor witblauw en limousin kwamen ook niet zomaar uit de lucht vallen. Achteraf hoorde ik dat iemand bereid was om 4.500 euro neer te tellen voor een van de witblauwe veilingnummers. Maar ook dat bleek onvoldoende.
Maar de hemel is niet de grens. De Nederlandse blonde d’Aquitainefokkers weten dat goed. Droomprijzen zoals op fokveeveilingen in het Verenigd Koninkrijk zijn luchtspiegelingen in België en Nederland. Het niet gunnen tegen een redelijke prijs kan bovendien een (pervers) effect hebben op de reputatie van het fokbedrijf en bijgevolg op de toekomstige verkoop van fokmateriaal.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Re: Hemelprijzen (editoriaal VTV11)

Berichtdoor Malo » za nov 21, 2015 13:39

Het is idd jammer dat de prijzen niet hoger zijn zoals bv in Engeland, maar we moeten reëel zijn. Nederland is geen veilingland en in Nederland worden niet zulke extreme prijzen betaald voor topvee. Dit heeft natuurlijk ook veel te maken met de het rendement wat gemaakt wordt op een gemiddeld vleesveebedrijf. Hoge prijzen worden vrijwel alleen betaald door mensen die hun geld ergens anders mee verdient hebben.
Het Blonde stamboek heeft wat veilen van vleesvee betreft de meeste ervaring. De COT veiling (voorheen BAC) is ondanks dat het zeker niet alleen maar halleluja is, zeer zeker een succes. In begin startte het project moeizaam maar nu worden de dieren met veel belangstelling en goede prijzen verkocht. Daarnaast is het een leuk evenement wat goed is voor het ras.
Het is daarom jammer dat niet alle stamboeken bij de COT aansluiten en energie steken in een veiling die voor koper en verkoper interessant is.
En ook voor de veiling van de NVM is het jammer dat zowel de Limousin als BB fokkers van deze veiling geen succes hebben kunnen maken, mede door de door hen gekozen strategie.
Belangstelling was er voldoende en wat slimmere keuzes hadden voor beter resultaat kunnen zorgen. Het zou jammer zijn als het bij deze ene keer zou blijven.
Malo

Re: Hemelprijzen (editoriaal VTV11)

Berichtdoor Guy » ma nov 23, 2015 08:05

reactie via mail (naam bij de redactie bekend):

U neemt in uw artikel "De hemel is niet de grens" nogal stelling tegen het niet gunnen van dieren op een veiling.
Ik vraag me af of u wel goed geïnformeerd bent en of u niet wat ver gaat.
Ten eerste lijkt het mij sterk dat er echte topdieren te koop zijn voor de fokkerij welke slechts een derde meer kosten dan de slachtwaarde op dat moment, een top dekstier of fokvaars zou dan maar een schijntje kosten.
Zeker met in achtname van de voortplantingsmogelijkheden die er tegenwoordig zijn, o.a. spermawinning of bijv. eicelwinning (zelfs mogelijk na het slachten).
Zoals u aangeeft vraag en aanbod, de vraag naar topdieren voor (een derde meer dan) de slachtwaarde kan dan wel groot zijn maar als het aanbod voor die prijs er niet is houdt het gewoon op.

Dat het niet gunnen van dieren op een veiling een (pervers) effect zou hebben op de reputatie van het fokbedrijf gaat m.i. veel te ver, men was immers niet verplicht de dieren te gunnen.

De werkelijke reden dat er in Nederland geen hoge prijzen voor fokvee worden betaald is volgens mij omdat de fokkerij nauwelijks professioneel te noemen is eerder kleinschalig en hobbymatig.

Overigens is het nog maar de vraag of (hobby)fokkers niet veel beter af zouden zijn wanneer er meer geïnvesteerd werd in beter fokmateriaal. Dat goedkoop duurkoop is heb ik maar al te vaak gezien.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveefokkerij