Versnelling pwf

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Versnelling pwf

Berichtdoor Guy » ma jan 25, 2016 08:54

Snelheid in pwf-programma moet hoger
De ki-shows zijn achter de rug. In het decembernummer kon u al het verslag lezen van de presentatie door BBG. In dit nummer het vervolg met de presentaties van ki GAB en ki BBCI.

Een opvallende vaststelling: op geen van de drie shows lag het aantal bewezen fokstieren hoog. Ook in de nieuwe catalogi is het zoeken met een vergrootglas naar stieren met fokwaardecijfers. Wijlen professor Roger Hanset, de man die het ras wetenschappelijk op de kaart zette, verkondigde niet zonder enige – terechte – trots in de jaren tachtig dat het Belgisch-witblauwras het meest becijferde vleesras ter wereld was. Het lijkt mij, als men naar de ontwikkelingen in de andere vleesrassen kijkt, dat het nu het minst becijferde vleesras is geworden. Dat zet een hypotheek op het ras.

Zeker, fokkers mogen beredeneerde risico’s nemen, afgaande op het fenotype van een stier, de moederlijn en een beperkt aantal nakomelingen. Maar vermeerderaars of vleesveehouders, toch 95 procent van de bedrijven, zijn gebaat bij stieren die het cijfermatig en breed in het veld bewezen hebben. Hun inkomen moet uit de vleesproductie komen en niet uit de verkoop van fokmateriaal.

En een ras dat geen fokwaarden kan voorleggen, mist ook de trein van genoomselectie. Je moet immers de DNA-profielen van jonge stieren kunnen ‘matchen’ met het DNA-profiel van stieren met fokwaarden.

Een andere vaststelling op de drie shows was ook het gebrek aan bloedvernieuwers. De witblauwveehouders dreigen aldus opnieuw in een flessenhals terecht te komen. Ook daar kan genoomselectie een handje helpen door verbreding van het ki-aanbod via genotypering van outcross-stieren. Er moet dus dringend hoger geschakeld worden in het pwf-programma door alle ki’s.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Re: Versnelling pwf

Berichtdoor kurt lips » di jan 26, 2016 19:00

Ik volg de moderator. Maar, om het pfw-programma hoger te schakelen, is er dan terzelfdertijd ook geen mentaliteitswijziging nodig bij kwekers?
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor boswout » di jan 26, 2016 21:45

waarom zoeken de KI organisatie's niet eens over de grens.
wie weet wat ze daar tegen komen.(out-cross stieren.) ook uit goede moederlijnen.
Elke verandering geeft nieuwe kansen men moet ze enkel op tijd weten te benutten!
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor raf » wo jan 27, 2016 22:00

Gelukkig is er FABROCA! En gelukkig heeft men de genetische gebreken ontdekt!
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor kurt lips » do jan 28, 2016 09:02

Klopt, Raf. Zij durven kiezen voor outcross. Mijn ervaring is dat je met een eigen lijn of een outcross lijn het veel moeilijker hebt om een stier in de KI-spots te krijgen. Fokmateriaal op stal halen, ook al staat ze bol van de veelvuldig gebruikte bloedlijnen, en je maakt meer kans met je nafok. Ik frons ook de wenkbrauwen als ik zie dat er nog steeds Adajio-zonen (hoeveel zijn er ondertussen?) als nieuweling worden ingezet.
Volgens mij heeft het fabroca-succes wel de ogen van sommigen wat geopend.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor Lamborghini » di feb 16, 2016 12:34

Beste,

Een kanttekening maken bij de opmerking over voorgaande reacties..
Iedere fokker heeft een eigen visie, of zou die toch moeten hebben.
Net door het kleine wereldje dat de witblauwfokkerij is, is het goed dat er verschillende visies bestaan om op die manier een zo groot mogelijke verscheidenheid in het ras te houden. Het is natuurlijk goed dat Fabroca bestaat, maar ook BBCI, GAB en anderen vervullen een belangrijke rol in het aanbieden van topgenetica.
De vergroting aan verscheidenheid en het groot aantal gekende data,waaronder de genetische gebreken,
maakt dat het witblauw tot een van de sterkste vleesveerassen ter wereld behoort waar wij terecht fier op moeten zijn en waar verstandig mee omgegaan moet worden.
Het PWF programma staat voor Proefstier, Wachtstier en fokstier en dient ervoor om mensen ter kennis te geven van welke stieren het meest gegevens gekend zijn. Vroeger stond in catalogus van Linalux een label bij de stier of deze nog in proefperiode was, dan stier getest op nakomelingen voor productie en in proefperiode voor conformatie en stieren die volledig getest waren. Geduld in in fokkerij dus geen overbodige luxe en de keuze is en blijft aan de fokker. Het programma sneller laten lopen heeft in deze dus weinig zin, degelijk testen heeft zijn tijd nodig

Wat Adajio-nakomelingen in KI centra betreft kan ik u geen gelijk geven. Er zijn vele fokkers die deze stier niet gebruikt hebben om achteraf de kans te hebben nakomelingen van deze stier op hun veestapel te kunnen inzetten. Een goede stier hoort thuis op een KI-centrum, de populariteit wordt bepaald door de verkoop, de duurtijd van de populariteit van de kwaliteit van de nakomelingen..

Ik heb reeds vele topstieren gezien die niet aangekocht zijn omwille van "Adajio-bloed" en heb al vele "sterren" in een KI zien staan die ondanks grote promotiecampagnes er totaal niets van terecht brengen..

Hoge bomen vangen veel wind is een wijze spreuk die hier zeker van toepassing is.
Wat mij opvalt aan de reacties op dit forum is dat wanneer er kritiek op bepaalde stieren gegeven wordt er dikwijls meest negatief afgegeven wordt op de stieren die het ras gemaakt hebben tot wat het vandaag is..
Veeteeltvlees heeft eens een zeer mooie stamboom-poster gemaakt met de verschillende bloedlijnen, waarvan de beste verervers mét foto (wat in de toekomst zeker, mits update, mag gepubliceerd worden).
Wanneer je op deze stamboom de stieren die op dit forum reeds bakken kritiek gekregen hebben zou schrappen, dan was er de dag van vandaag van zuivere fokkerij geen sprake meer..

PS: de inkruising van andere rassen of stieren vanuit het buitenland kan een oplossing bieden voor mensen die in het verleden hun dieren "vergeten" registreren zijn en daardoor veel uitval/afval produceren maar ik vrees dat deze fokkers in de toekomst geen "Adajio, Osborne, Fausto, Dandy, Radar, Opticien, Brutal, Davidson, ..." tevoorschijn zullen toveren..
Lamborghini

Berichtdoor Guy » wo feb 17, 2016 07:45

Geduld in in fokkerij dus geen overbodige luxe en de keuze is en blijft aan de fokker. Het programma sneller laten lopen heeft in deze dus weinig zin, degelijk testen heeft zijn tijd nodig

Het pwf-programma versnellen is geen contradictie van 'niet-degelijk'. Versnellen moet gelezen worden als 'de gegevens sneller uit het veld ophalen.' Waarom kon een stier zoals Sheriff in 2 2/1 jaar volledig worden afgetest en doen andere stieren er 4-5 jaar over? Er zijn zelfs stieren die nooit afgetest geraken !
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Berichtdoor Lamborghini » wo feb 17, 2016 11:49

Daar kan ik je in volgen Guy. Misschien is het commercieel gezien ook interessant
bepaalde stieren sneller dan andere getest te hebben gezien het volume van gebruik.
Hiermee bedoel ik dat Sheriff een stier is die veelvuldig gebruikt is en dit gebruik door
snel getest te zijn nog even kan doorgaan daar andere stieren nog een toekomst voor zich
hebben en daardoor nog niet zo snel getest dienen te worden..
Lamborghini

Berichtdoor almox » do feb 18, 2016 12:30

- alle stieren stammen af van dezelfde stamvaders. Je kan een stier eigenlijk slechts outcross noemen op basis van een beperkte veestapel.
Olympe de la hasse is een kleinzoon Empire en bijoutier, verder ook enkele malen bourgogne dacht ik..
Farouk is afstammeling van Osborne, Vigoureux, 2 x gaillarde dacht ik, Classique, Eden de st fontaine, Frerot

- Ik weet niet of het steeds sneller moet gaan in de fokkerij. Geef mij maar een oude stier waarvan geweten is dat hij goed is, of een zoon van een oude koe/stier of een zoon van een stier waarvan de vader een gebrek had of nooit geen indexen kreeg. Liever zo'n stier dan een sheriff*adajio* imperial bijvoorbeeld. Mooie voorbeelden van geduldige fokkerij vind ik Nayakou, Oryx, Tenace, ..
Ik weet niet of andere centra ook zo'n voorbeelden lopen hebben.

- Het project van BBG/CRV/AWE om zelf genetisch interessante dieren te koppelen met weinig gebruikte stieren, waarbij de vooraf te verwachten indexen een rol spelen, kan misschien helpen bij inteeltproblemen. Maar stieren met goeie indexen worden normaal veel gebruikt, dus weet ik niet wat we hiervan mogen verwachten.

- 'economische' stieren moeten vaak langer wachten op indexen omdat ze vaker bij niet-stamboek-fokkers gebruikt worden.
almox

Keer terug naar Vleesveefokkerij