ZEVENDE NATIONALE BWB PRIJSKAMP KEUKENS REDANT

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

ZEVENDE NATIONALE BWB PRIJSKAMP KEUKENS REDANT

Berichtdoor raf » di jul 26, 2016 19:02

Beste kandidaat deelnemers en beste witblauwfokkers,

Al voor de zevende keer organiseert Hewig Redant, zaakvoerder van Keukens Redant én bedrijsfleider van het BWB fokkerijbedrijf Van de Otterhoeve, komende zaterdag een nationale Prijskamp voor ingeschreven dieren van het BWB ras op de bedrijfsterreinen van Keukens Redant in het Oost-Vlaamse Ottergem, Erpe-Mere. Het is een uniek feit dat een privé-persoon telkens weer 10.000 euro prijzengeld garandeert en het overgrote deel van de organisatie van een prijskamp voor zijn rekening neemt.
Tot op heden is Hedwig Redant erin geslaagd CRV, beheerder van het Vlaams Stamboek van het BWB, en het moederstamboek uit Ciney te laten samenwerken om van deze Prijskamp in ieders belang een succes te maken. Dat is al zes keer goed gelukt!
Vandaag vrees ik, als coördinator van de Prijskamp, dat het door het BWB moederstamboek opgelegde reglement in verband met het scheren en het toiletteren van de deelnemende dieren, op de komende Prijskamp nu ZATERDAG 30 JULI 2016 voor problemen zou kunnen zorgen.
Omdat het om een nationale Prijskamp gaat, is het verdedigbaar dat het door het moederstamboek opgelegde reglement in verband met het scheren ook op de nationale Prijskamp Redant wordt gevolgd. Maar op andere Vlaamse Prijskampen geldt dit reglement (nog?) niet. Daarom werd beslist alle deelnemers, die normaal gezien al een brief gekregen hebben waarin uitdrukkelijk werd vermeld dat de dieren niet te kort mogen geschoren worden, nog eens op te bellen om hen daaraan te herinneren.
Na de Prijskamp van Libramont is de discussie omtrent het scheren immers opnieuw springlevend. Ik heb zelf de deelnemers opgebeld (een veertigtal in totaal, er zijn 167 dieren ingeschreven, een aantal deelnemers heb ik nog niet kunnen bereiken maar ze mogen altijd zelf contact opnemen op mijn GSM: 0475 40 43 28) en een ruime meerderheid is akkoord om het "scheerreglement" te volgen. Maar er zijn er enkelen die twijfelen.
Het zal zeker niet in het belang zijn het BWB-Prijskampgebeuren in het algemeen en van de deelnemende fokkers in het bijzonder als er zaterdag opnieuw een welles-nietes discussie ontstaat over de zin of onzin van het ultrakort scheren.
Ik zou iedere deelnemer en iedere liefhebber met aandrang willen vragen de richtlijnen van de organisator te volgen en GEEN DIEREN AAN TE BIEDEN DIE TE KORT ZIJN GESCHOREN.De meerderheid van de opgebelde deelnemers is akkoord dat er een lijn getrokken wordt. Al kan ik de frustratie begrijpen van iemand die omwille van te kort scheren wordt uitgesloten van deelname, hij kan niet zeggen dat hij niet op voorhand verwittigd werd! Er is ook het respect voor de collega-fokkers die wél de richtlijnen volgen.
Reacties zijn welkom.
Hopelijk tot zaterdag in Erpe-Mere

Dr Raf Bombeek
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Re: ZEVENDE NATIONALE BWB PRIJSKAMP KEUKENS REDANT

Berichtdoor raf » ma aug 01, 2016 12:51

Door toegevingen van de organisator is de prijskamp is al bij al redelijk vlot verlopen. Een aantal deelnemers waren echter niet bereid de opgelegde regels in verband met het scheren en in verband met de minimumgestaltenormen te volgen. Dat getuigt vooral van onsportief gedrag tegenover de meerderheid van de deelnemers die de regels wél volgen en het getuigt ook van weinig respect jegens de organisator van de prijskamp.
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Keer terug naar Vleesveefokkerij